Ålder? Gammelgädda vs gammelguppy...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cymbalaria
    Användare
    • January 2011
    • 10

Ålder? Gammelgädda vs gammelguppy...

Finns det någonstans där jag kan ta reda på hur gamla mina fiskar kan antas bli?
    Klart att det är i princip omöjligt att säga, naturen kontra akvariet och så alla variabler på det - men även i en perfekt värld måste de ju dö någon gång. Faktiskt.

Och nä, det är ingen som dött – jag är 'bara' nyfiken på vad jag kan förvänta mig, mellan tummen och pekfingret (eller kanske mer mellan armbågen och knät), hur ålderstigna de kan bli. Om man utgår från utopin att jag sköter mitt akvaruim perfekt och aldrig har otur... (ja ja, strunta i sannolikheten för det!)
    En mängd tid efter vilken jag inte ska bli helt förvånad om gammelgubben trillar av pinn?

Letade och hittade den här gamla tråden, men den föreslagna länken är gammal
    Hei, jeg har tappat min link der man kunne hitta ålder på akvariefisk, nån som vet en god link til dette? [:I]
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Jag vet tyvärr ingen annan lista. Jag sökte lite på fish alter liste, fishalter liste, fish alterliste och fishalterliste men hittade tyvärr inget.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Jag hittade detta:

Där finns lifespan per art angivet, vet inte hur vetenskapligt det är dock. Kan tänkamig att det finns ett samband mellan storlek - hjärtfrekvens och livslängd.

Liten => hög hjärtfrekvens och kort liv.

Det sambandet finns (grovt räknat) hos däggdjur. Näbbmus och elefantjämförelsen är den som jag tänker på.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• GöranE
        Användare
        • February 2009
        • 334

Temperaturen i akvariet lär ha stor betydelse. Ju varmare desto kortare livslängd.
        Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av GöranE
          Temperaturen i akvariet lär ha stor betydelse. Ju varmare desto kortare livslängd.
          Hos fiskägg räknar man inte hur många dagar det tar tills de kläcks utan dygnsgrader. Grovt räknat så tar det dygn x temperatur till äggs kläcks. Detta visar hur viktig temperaturen är.

I princip åldras inte fiskar innan de blir könsmogna vilket kan ge extrema åldrar på vandrande fiskar. Den mytomspunna ålen Putte blev 88 år och dog i en olycka och den här ålen är kanske ännu äldre https://www.fiskeriverket.se/sidorut...a80003329.html

En annan aspekt är att mängden mat påverkar på rätt obestämt sätt och lite mat leder kanske till lång livslängd.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Cymbalaria
            Användare
            • January 2011
            • 10

Tack, vad många bra svar!

Vad spännande med temperaturen, både vad gäller ägg och sedan fisken. Det, liksom det här med hjärtat, känns ju helt logiskt när ni pekar på det. (Jag har mest tänkt 'syre' och svalt vatten.) Och DRE, bra och uppmuntrande lista! Det jag egentligen sökte mest saknades, men den gav ändå hintar.

Kommentar

Arbetssätt...