Går i tankarna att köpa en stor luftpump och driva samtliga kar med den. Kommer om jag har räknat rätt bli 2st 720l 6st 540l och ungefär 10-12st 54l som ska drivas runt. Har försökt hitta information om luftpumpar och hur man har löst dragning med rör och liknande men hittar väldigt lite information. Någon som vet nån bra sida där man kan läsa om det? Har 1000 frågor kring ämnet men om jag hittar en bra sida så kanske jag bara har 100 frågor. Största fördelen med luftpump som jag ser det är strömen men finns där fler fördelar samt neckdelar med luftpump? Typ låter mycket, bätre/sämre ytrörelse samt bätre/sämre vattenvärden. Som sagt tusen frågor. Tacksam för all hjälp jag kan få.
Luftpump
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Du har två alternativ som jag ser det, membranpump eller en sk. sidkanalsfläkt. Membranpumpen är billigare i inköp och billigare i drift, men klarar inte lika många akvarium och vad jag hört orkar den inte pressa luften lika djupt ned under ytan som en sidkanalsfläkt? Tror att en membranpump är tystare.
Jag kör själv med minsta modellen av sidkanalsfläkt, framförallt för att jag haft det tidigare i en tidigare större lokal med fler akvarium. Jag tror den är på nånstans mellan 200-300W och driver lekande lätt 50 akvarium. Använder mig av 40mm VP-rör (vita el-rör) som sitter uppe vid taket och är strypt (inte igenkorkad helt) i änden. Borrar ett 5,5mm hål i rören, snedskär änden på luftslangen och pressar in slangen i röret, andra änden i akvariet. Tror det finns lite bilder i min blogg, som det är väldigt hög tid att jag uppdaterar förövrigt... Tror man gör liknande med membranpump men i en sluten slinga och med mindre rör (25mm?) -
Jag kör med membran o är mycket nöjd, har som mest hittills kört 2x720l, 6x266l, 3x170l, 4x65l klarade alla utan problem även trycka djupt i 720l. Har sluten slinga vp-rör o borrar o sticker bara in luftslang. Det som jag tycker är smidigast med att köra luftpump är att man bara borrrar ett hål o stoppar in slangen så har man en pump till snabbt o smidigt.4451 lKommentar
-
På det ni skriver låter det som det blir en membranpump med tanke på att jag har sovrumet ovanför akvarierumet så vill jag ha en pump som är så tyst som möjligt. Frågan är hur kraftig jag behöver ? En fråga till har ett par kar med bakgrund samt moduler går det även att andvända membranpumpen där. Min tanke är att i dom karen att inte sticka ner vp-rören allt för långt ner eftersom insugen är ner till. Och sen låta vattnet gå genom insuget och sen blåfiltermattan och sen in i vp-röret. De andra karen kommer jag att köra blåfiltermatta som kommer att gömas med btn-slimeline eller nått liknande och sen sätta vp-röret bakom mattan så långt ner det bara går och på så sätt få kraftig cirkulation på vattnet. Har jag tänkt rätt angående detta? Har väldig kraftig ytcirkulation idag vilket mina Malawi gillar skarpt är det någor som blir sämre med membranpump eller det beror helt kanske på hur kraftig pump/slang jag köper. Vet att det börjar närma sig c.a hundra frågor men jag vill vara säker så jag inte ångrar mig sen.Kommentar
-
Så har hittat en pump som verkar låvande. Pumpar 9000l/h och enligt beskrivningen ska den vara väldigt tyst. Har räknat på hur många kar den kommer att driva och det kommer att bli följande 2st 720l och 6st 540l. Mina yngel kar kommer jag att driva med en annan luftpump. Så kraften till de större karen blir så stor som möjligt.
Nu till ett par frågor. Är pumpen tillräcklig stor? Och kommer det att funka att köra med membran pump i moduler. Dvs att bara sticka ner VP-röret ca 10 cm i karet och låta vattnet gå in i modulen och sen genom filtermattan och sen kommer VP-röret. Hoppas ni förstår vad jag menar. Har redan moduler på plats i en del av karen plus en hemagjord bakgrund som jag inte vill ta bort.Kommentar
Kommentar