Ny på Tropheus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • March 2004
    • 772

Du kan ha i lite salt nu när de är nya, sen kan du trappa ner på det och sluta helt. Efter det kan du använda salt vid behov.

Kommentar

• _Varanus_
      Användare
      • October 2004
      • 123

Ursprungligen postat av Pierre_N
      Du kan ha i lite salt nu när de är nya, sen kan du trappa ner på det och sluta helt. Efter det kan du använda salt vid behov.
      Tack!

Lämplig dos per 100L ?
      Mvh Adam

Kommentar

• _Varanus_
        Användare
        • October 2004
        • 123

Fiskarna är hemma, fick 20, 5 dog nästan omedelbart, en dog inom bara minuter.

2st va redan vissna i hinken när dom kom, sen låg 5st o vagga i botten av akvariet ett tag, för att sen dö 1 efter 1.

Dom 15 som lever, va aldrig vissna o ser väldigt pigga ut nu.

Vad kan ha hänt dom 5döda? måste blivit för stressade? dom va i hinken i 4-5timmar innan dom kom till mig.

Jaja, e nöjd iaf.

Men gruppen är för liten, så imorn kmr (förhoppningsvis) 15till, tror ni d blir problem o föra ihop dom? gruppen jag har nu, har haft släckt sen dom kom, tänkt att ha släckt tills på tisdag eftersom det ev kmr 15till imorgon.

Det blir ganska många troffar i ett förhållandevis litet kar. 225L
        Men dom e inte så stora ännu runt 5-7cm. Planen är att jag ska måttbeställa kar i måtten 120-130, 60, 40-50cm (L,D,H) till en hylla jag ska bygga i en gammal kläkammare (precis flyttat o kläkammarn e perfekt) kammarn e bara 150bred så kmr bli krångligt att få in längre kar en 120-130. detta kmr ske nångång efter jul.

Jag hoppas inte d blir några problem med gruppen att dom e för många.
        Jag tror på det, gör ni ?

Det enda egentligen som jag tror kan va problemet är att ha ett riktigt bra vatten till så pass mkt fisk i ett litet kar.
        Mvh Adam

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Ursprungligen postat av _Varanus_
          Fiskarna är hemma, fick 20, 5 dog nästan omedelbart, en dog inom bara minuter.

2st va redan vissna i hinken när dom kom, sen låg 5st o vagga i botten av akvariet ett tag, för att sen dö 1 efter 1.

Dom 15 som lever, va aldrig vissna o ser väldigt pigga ut nu.

Vad kan ha hänt dom 5döda? måste blivit för stressade? dom va i hinken i 4-5timmar innan dom kom till mig.

Jaja, e nöjd iaf.

Men gruppen är för liten, så imorn kmr (förhoppningsvis) 15till, tror ni d blir problem o föra ihop dom? gruppen jag har nu, har haft släckt sen dom kom, tänkt att ha släckt tills på tisdag eftersom det ev kmr 15till imorgon.

Det blir ganska många troffar i ett förhållandevis litet kar. 225L
          Men dom e inte så stora ännu runt 5-7cm. Planen är att jag ska måttbeställa kar i måtten 120-130, 60, 40-50cm (L,D,H) till en hylla jag ska bygga i en gammal kläkammare (precis flyttat o kläkammarn e perfekt) kammarn e bara 150bred så kmr bli krångligt att få in längre kar en 120-130. detta kmr ske nångång efter jul.

Jag hoppas inte d blir några problem med gruppen att dom e för många.
          Jag tror på det, gör ni ?

Det enda egentligen som jag tror kan va problemet är att ha ett riktigt bra vatten till så pass mkt fisk i ett litet kar.
          Var det en hink med 20 stycken troffar 4-5 timmar? Hur många liter vatten fick dom dela på?

Jag skulle inte föra till några till innan du vet hur många av de 15 som lever om en-två månader. De är väl runt 5-7 cm som du skrev tidigare?

Mata absolut inte de närmsta dagarna! När du matar för första gången om 3-4 dgr, kolla mycket noga att alla äter och ge dem väldigt lite mat.
          Senast redigerad av Johan F; 05 December 2011, 07:37.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• maltandis
            Användare
            • October 2003
            • 1567

Vi brukar frakta troffar i frigolitlådor, de brukar klara en hel dag utan problem. Hur mycket vatten var det i hinken, fanns det ett lock på hinken? Det var förmodligen syrebrist som tog dina sex rödingar. Jag fick besök från Malmö/Tumba/Farsta/Stockholm idag alla hade sin ciklider i frigolitlådor, vatten så att de kan simma + lite till räcker. Utfodring av fiskarna bör inte heller ske om man ska frakta dom, brukar inte mata tre dar innan jag skickar iväg fisk.
            Lycka till med de du har kvar
            Senast redigerad av maltandis; 04 December 2011, 20:51. Anledning: Lite mer fakta om hur man fraktar fisk.
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• _Varanus_
              Användare
              • October 2004
              • 123

Johan, vet inte exakta liter. Det var en hammarplast låda, med kanske 7-10liter i ? Dom hade även en mindre pump. 20fiskar va det i lådan.

"Jag skulle inte föra till några till innan du vet hur många av de 15 som lever om en-två månader. De är väl runt 5-7 cm som du skrev tidigare?"

Kan du utveckla?

Fisken verkar pigg, 2 hanar spänner sig för varandra då o då.
              Har inte matat ännu, o kmr inte göra det förns om några dagar. och lampan är släckt.

Min idé, var att det kanske är lättare o föra ihop dom iom att mina inte hunnit acklitisimerats(stavning?). Det kanske finns både för o nackdelar med det?
              Mvh Adam

Kommentar

• doohan
                Användare
                • August 2004
                • 1604

Jag

tror att Johan menar att du inte skall tillföra några fler för att inte utsätta de som fortfarande lever för mer stress och iom det ev tappa fler troffar. Senare när gruppen stabiliserat sig kan du utöka den med fler.

Den storleken 5-7cm är ju strax innan dom större bråken om revir o honor börjar, så ska du tillsätta fler, försök hitta mindre än dem du har. Sedan skulle i allafall jag plocka ur dom gamla o möblera om i akvariet o byta vatten, för att sedan stoppa i dom gamla och dom nya samtidigt för att sedan täcka akvariet helt ett par dygn, så att dom gamla o nya i lugn å ro kan lukta in sig på varandra o ta nya revir... Det finns en del att läsa om just att tillföra fler troffar till en befintlig grupp. Lycka till.

Johan, vet inte exakta liter. Det var en hammarplast låda, med kanske 7-10liter i ? Dom hade även en mindre pump. 20fiskar va det i lådan.

"Jag skulle inte föra till några till innan du vet hur många av de 15 som lever om en-två månader. De är väl runt 5-7 cm som du skrev tidigare?"

Kan du utveckla?

Har inte matat ännu, o kmr inte göra det förns om några dagar. och lampan är släckt.

Min idé, var att det kanske är lättare o föra ihop dom iom att mina inte hunnit acklitisimerats(stavning?). Det kanske finns både för o nackdelar med det?

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Kan du utveckla?

Jag tror att det inte är någon fara att "bara" ha 15 stycken i storlek 5-7 cm. Om de hade varit fullvuxna så är det en helt annan sak. Att tillföra ny fisk är alltid en risk dels pga. reviren men det går ju att lösa genom att möblera om, men framförallt så tillför du nya bakterier och de nya är ju inte vana med de bakterier som redan finns i karet.
                  Jag tycker att du skall vänta tills de 15 är igång och sedan införskaffa x antal så att gruppen blir lagom eller något för många, gärna i storlek 3-4 cm så går det lättare.
                  Senast redigerad av Johan F; 05 December 2011, 07:59.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• _Varanus_
                    Användare
                    • October 2004
                    • 123

Ursprungligen postat av Johan F
                    Jag tror att det inte är någon fara att "bara" ha 15 stycken i storlek 5-7 cm. Om de hade varit fullvuxna så är det en helt annan sak. Att tillföra ny fisk är alltid en risk dels pga. reviren men det går ju att lösa genom att möblera om, men framförallt så tillför du nya bakterier och de nya är ju inte vana med de bakterier som redan finns i karet.
                    Jag tycker att du skall vänta tills de 15 är igång och sedan införskaffa x antal så att gruppen blir lagom eller något för många, gärna i storlek 3-4 cm så går det lättare.
                    Okej, jag hejdar mig lite.

Nu har gruppen käkat lite också. en nypa nls, som dom inte verka så jätte förtjusta i, såg inte riktigt ut som om dom uppfattade det som mat, men dom åt.
                    Så idag testa jag lite spirulina flingor, o då vart d fart. massa snabba utfall mot flingorna som sjönk.

Fiskarna är inte jätte modiga ännu. o ibland kan akvariet se hyffsat tomt ut för att alla står i något hörn o ser nervösa ut, men senare kan dom va överallt, o periodvis ta nått revir o spänna sig lite. Så fort nån simmar iväg följer alla efter o blir modiga. är det normalt?
                    Mvh Adam

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2748

NLS uppskattas av många, själv har jag precis börjat använda det. Jag tycker det finns 2 viktiga parametrar med ett bra foder.

1. fisken ska äta fodret med god aptit.
                      2. fodret ska vara mättande för fisken.

Inget av dessa båda uppfyller NLS så troligen blir det inga fler hinkar, men vi får se. Med tiden kanske jag ändrar mig om jag hittar någon fördel med detta foder.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1604

Det

var som rackarns!

Dom fiskar jag har haft äter det med god aptit, så det är nog en inkörningsfas innan dom älskar nls.

Men det ser inte ut att göra dem mätta och dom ser alltid urskitna ut o blir ej runda o goa som med t, ex räkmix. Själv ser jag nls som ett mycket bra komplement till räkmixen som är mitt basfoder till mina tropheus. Skulle man ge troffarna så mycket nls att dom blir mätta så skulle dom troligen växa något kopiöst på kort tid då nls innehåller så mycket näring jämfört med vad dom normalt äter i sjön.

Om nls är ett nödvändigt foder? Näe det skulle jag inte påstå. Däremot så vet jag att t, ex Janne (sala) har fått mycket mindre problem med sina troffar sedan han gick över på nls för sina troffar. Så jag tror fodret är bra, sedan om det är bättre än t, ex AN vet jag inte. Men AN måste blötläggas o jag är lat så nls vinner matchen mot AN.

Sedan är det tråkigt att inte se att troffarna ser runda o mätta ut på nls. Jag vill gem ina troffar en varierad kost o kör räkmix, nls o lite flingor och har räkmix som basfoder. En annan fundering är ju om man kan få dem i bra lekkondition på nls?

Ursprungligen postat av tege
                        NLS uppskattas av många, själv har jag precis börjat använda det. Jag tycker det finns 2 viktiga parametrar med ett bra foder.

1. fisken ska äta fodret med god aptit.
                        2. fodret ska vara mättande för fisken.

Inget av dessa båda uppfyller NLS så troligen blir det inga fler hinkar, men vi får se. Med tiden kanske jag ändrar mig om jag hittar någon fördel med detta foder.

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2748

Ursprungligen postat av doohan
                          Jag vill gem mina troffar en varierad kost o kör räkmix, nls o lite flingor och har räkmix som basfoder. En annan fundering är ju om man kan få dem i bra lekkondition på nls?
                          Vad är fördelarna med varierad kost? känsliga troffar mår helt klart bäst på en fullgod ensidig kost. Sen kan foderbyten säkert trigga till lek osv.

Kommentar

• Cronan
                            Användare
                            • July 2008
                            • 907

Hade själv lite problem att få mina att äta när jag tog hem mina nya troffar för någon vecka sen. Uppfödaren hade slut på fodret han själv andvände så jag fick köra helt ny mat till dom och inget av det fodret jag gav dom gillades. Så tillslut stoppade jag ner NLS thera A+ i pepparkvarnen och rev ner det i smulor/små bitar. Och nu käkade dom med god aptit körde detta i ett par dagar och nu äter dom det som bjuds. Har gjort detta ett par gånger tidigare till andra fiskar och det har funkat bra tidigare också.

Kommentar

• doohan
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1604

Vad

Jag har förstått så om det blir problem med matvägran så har du ju mer än ett foder att ge dem då dom redan är inmatad med fler än ett foder. Sedan så bör ju allt dom behöver täckas o det bör ju vara så med att ge dem mat med olika innehåll och egenskaper. Sedan tycker jag själv att det är tråkigt att alltid äta samma mat varje dag

Men som du säger så är det ju en ensidig kost något dom är van vid och stressas då inte av variationen när det gäller deras foder.

Det fungerar säkert bra med att bara mata dem med ett basfoder antingen räkmix, flingor eller pellets.

Ursprungligen postat av tege
                              Vad är fördelarna med varierad kost? känsliga troffar mår helt klart bäst på en fullgod ensidig kost. Sen kan foderbyten säkert trigga till lek osv.

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2748

Ursprungligen postat av doohan
                                Sedan tycker jag själv att det är tråkigt att alltid äta samma mat varje dag
                                Jo vi människor är konstiga djur, vi äter för att det är kul?

Kommentar

Arbetssätt...