Ny på Tropheus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chas
    Användare
    • August 2009
    • 304

Hur går det med ditt kar? Har multisarna grävt bort halva karet än?
    Christian
    http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

• _Varanus_
      Användare
      • October 2004
      • 123

Ursprungligen postat av chas
      Hur går det med ditt kar? Har multisarna grävt bort halva karet än?
      Christian
      Ja multisarna grävde en hel del
      Tyvärr gick hela gruppen bort i buken det va ett tag sen nu,
      Funderar starkt på att testa igen, fast med större grupp, ett annat akvarium o bara tropheus, d vill säga ingen annan fisk.

Är d nån skillnad i känslighet mot vuxna jämnfört med yngre?

Den här gången ska jag köra med NLS och spirulina, tror det var en kombination av för få troffar, för många arter och halvdan räkmix och för mkt mat som gjorde att jag fick buken.

Vart får man tag i NLS?
      Mvh Adam

Kommentar

• _Varanus_
        Användare
        • October 2004
        • 123

Sådär!

Jag ska hämta en grupp på 25st Tropheus sp "red" moliro på onsdag eller torsdag
        Denna gång ska jag "försöka" göra allt enligt regel boken

Fisken är runt 5-7cm.

Kmr mata med NLS Thera A+ och Spirulina flingor, eller bara NLS Thera A ?
        Vattenbyte 1 gång i veckan, 30% ?
        I Akvariet har jag ett fluval 305 och ett powerhead som pumpar 950L/Timmen riktade mot varandra så vattnet blir turbulent.

Totalt 1950L/i Timmen

Bakom bakgrunden har jag även pressat ner filtermatta, ska slänga i biobollar sen har jag också tänkt. Nån som vet nån sida man kan beställa billiga biobollar ifrån?

Akvariet är på 225L 100,50,45. kanske behöver byta upp mig sen, men d tar jag då. har precis flyttat o har ett stort föråd som jag tänkt stapla akvarier i.

Nått jag missat? Ska ta PH Test imorn, har en "test" tetra som är väldigt pigg i akvariet nu iaf.
        Mvh Adam

Kommentar

• Cronan
          Användare
          • July 2008
          • 907

Jag hade kört med båda foder sorterna. Försöker mata alla mina fiskar med så varierad kost som möjligt tycker deras magar blir mindre känsliga då. Kommer att mata mina nya troffar med Thera A+ i början och sen gå över till ciklid formulan och utöver det grönflingor,räkmix och cyklops. Har inga belägg för att magarna skulle bli tåligare men det är min känsla och jag går alltid på magkänsla.

Kommentar

• _Varanus_
            Användare
            • October 2004
            • 123

Ursprungligen postat av Cronan
            Jag hade kört med båda foder sorterna. Försöker mata alla mina fiskar med så varierad kost som möjligt tycker deras magar blir mindre känsliga då. Kommer att mata mina nya troffar med Thera A+ i början och sen gå över till ciklid formulan och utöver det grönflingor,räkmix och cyklops. Har inga belägg för att magarna skulle bli tåligare men det är min känsla och jag går alltid på magkänsla.
            Okej, funderar på att bara köra Thera A i början, för att senare börja med lite spirulina, o sen gå över till ciklid formulan och spirulina.

Några andra tips? matdoseringar nu i början? tipp att tänka på i början när jag får min grupp.
            Mvh Adam

Kommentar

• Cronan
              Användare
              • July 2008
              • 907

Jag matar väldigt sparsamt i början. Ingen mat på de två första dagarna sen försöker jag köra fodret som uppfödaren/butiken har kört med och sen sakta böja vänja dom vid det nya fodret. Hur mycket foder du ska andvända är svårt att säga men börja med små mängder så dom äter upp det innom ett par sekunder. Lycka till med de nya djuren.

Kommentar

• chas
                Användare
                • August 2009
                • 304

Använd nån av happy life eller easylife nu i början så du får bra bakterier i början. Sen som cronan säger. Ta det lugnt med maten i början så kommer du hitta din o fiskarnas rutin om ett tag. Lycka till nu o vi vill se bilder när djuren kommer!
                http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

• specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

easylife är suveränt för nystart och har använt det ganska länge
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• _Varanus_
                    Användare
                    • October 2004
                    • 123

Ursprungligen postat av specmats
                    easylife är suveränt för nystart och har använt det ganska länge
                    Såg 3 olika easy life på affärn, alla va för att få växter att trivas. är det sån ni menar?

Iaf hade i nitrivec när jag starta karet, och vattenberedningsmedel, en ancistrus o en liten neontetra verkar trivas än så länge iaf. bytt vatten idag, 3 dagar efter start. hade även en inkörd pump i 2dagar som jag lånade av min far. men han behövde den igen.

Mätte PH idag det va på 8, duger det? lr ska jag tillsätta bikarbonat?

Fiskarna kmr inte förns på fredag.
                    Självklart kmr jag dokumentera allt i denna tråd

Är riktigt nöjd med flåset i akvariet. powerheadet har en difusor(heter d så?) som drar ner luft i akvariet, som sedan möter ytterfiltrets flöde som e riktat lite neråt och trycker ner luften ännu längre ner i akvariet. Läst att många tropheus lever i bränningarna. detta borde simulera något sådant?

Ska se om luft flödet i akvariet fastnar på film.

Vad har ni för tempratur i era Tropheus kar?
                    Mvh Adam

Kommentar

• Cronan
                      Användare
                      • July 2008
                      • 907

Ph värdet är helt ok men titta även på den totala hårdheten på vattnet. Ligger det för lågt är det bara pytsa i bikarbonat så slipper du eventuella ph-svängningar. Själv har jag mellan 25-29 grader beroende på årstiden. Easy life dom skriver om är bakterier på flaska och inte bara för växter utan hjälper till med det mesta i karet. Hade jag inte haft så många kar hade jag andvänt det varje gång jag bytter vatten. Kanon produkt helt enkelt.

Kommentar

• _Varanus_
                        Användare
                        • October 2004
                        • 123

Ursprungligen postat av Cronan
                        Ph värdet är helt ok men titta även på den totala hårdheten på vattnet. Ligger det för lågt är det bara pytsa i bikarbonat så slipper du eventuella ph-svängningar. Själv har jag mellan 25-29 grader beroende på årstiden. Easy life dom skriver om är bakterier på flaska och inte bara för växter utan hjälper till med det mesta i karet. Hade jag inte haft så många kar hade jag andvänt det varje gång jag bytter vatten. Kanon produkt helt enkelt.
                        Okej, hur testar jag det? är det KH ?
                        Eller kan jag bara gardera mig med bikarbonat? Det går väl inte att överdosera ?

Okej, hitta inte nån sån flaska, hitta happy life men d va för växter också har jag för mig.
                        Försökte beställa det från ojzoo för 1vecka sen, men deras leverantör hade slutat med det.
                        Mvh Adam

Kommentar

• HåE
                          Användare
                          • September 2007
                          • 1525

Ursprungligen postat av _Varanus_
                          Eller kan jag bara gardera mig med bikarbonat? Det går väl inte att överdosera ?

Okej, hitta inte nån sån flaska, hitta happy life men d va för växter också har jag för mig.
                          Försökte beställa det från ojzoo för 1vecka sen, men deras leverantör hade slutat med det.
                          Både happy life och easy life finns hos PWSS i olika volymer. Kom ihåg att som medlem här har du rabatt där.

När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Cronan
                            Användare
                            • July 2008
                            • 907

Ursprungligen postat av _Varanus_

Det jag gjorde för at ta reda på hårdheten var att höra med vattenverket. Allt går säkert att överdosera men det ska rätt mycket bikarbonat till för att överdosera. Själv kör jag med c.a 0,5-1 dl bikarbonat i ett 540l kar när jag byter c.a 50% av vattnet. Viktigt är att du byter vatten samtidigt som du tillsätter bikarbonat men det visste du kanske redan.

Kommentar

• _Varanus_
                              Användare
                              • October 2004
                              • 123

Beställt Easy life nu, men det lär väl inte komma innan jag får fisken.

Okej cronan, så 2 matskedar bör räcka för mig ?

Hur är det med salt? Bör jag tillsätta salt?
                              Har för mig att nuvarande ägarn av fiskarna har i salt vid varje vattenbyte,
                              bör jag tillsätta salt, för att dom e vana vid det o sedan salta mindre o mindre?

Eller vill dom ha lite salt? Hört att man inte kan använda salt i "Förebyggande" syfte.
                              Mvh Adam

Kommentar

• _Varanus_
                                Användare
                                • October 2004
                                • 123

Ingen som har några tankar om saltet?

Fisken kmr imorn (uppskjutet för typ 4e gången)
                                Mvh Adam

Kommentar

Arbetssätt...