Ny på Tropheus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Varanus_
    Användare
    • October 2004
    • 123

Okej, vad bra

Tack för receptet Stefan, gjorde en halv sats idag. Strunta i 2msk Astaxanthin
    dels för att jag inte har det, och för att jag hört att dom gula kirizan blir oranga, vilket jag inte vill, hälde även i en halv tesked askorbinsyra och gjorde på gelatin, vart köper ni agar agar?

Haft på cirkulationspumpen som är på 2800L i tim, Vart väldigt blås i akvariet, Troffarna stog som lax i en fors, med huvut mot strömmen, flytta dom på sig o vände sidan till flög dom bakåt. Såg inte så kul ut att titta på o troffarna såg inte ut att gilla det heller, kanske är anorlunda när dom e större? stängde iaf av den nu. fx5 bör väl räcka till ett 450L akvarium?
    Mvh Adam

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Ursprungligen postat av _Varanus_
      Okej, vad bra

Tack för receptet Stefan, gjorde en halv sats idag. Strunta i 2msk Astaxanthin
      dels för att jag inte har det, och för att jag hört att dom gula kirizan blir oranga, vilket jag inte vill, hälde även i en halv tesked askorbinsyra och gjorde på gelatin, vart köper ni agar agar?

Haft på cirkulationspumpen som är på 2800L i tim, Vart väldigt blås i akvariet, Troffarna stog som lax i en fors, med huvut mot strömmen, flytta dom på sig o vände sidan till flög dom bakåt. Såg inte så kul ut att titta på o troffarna såg inte ut att gilla det heller, kanske är anorlunda när dom e större? stängde iaf av den nu. fx5 bör väl räcka till ett 450L akvarium?
      Jag tycker att det räcker med ca 6ggr akvariets volym i cirkulation. Sedan är det av stor vikt att man har god filtrering...så att svara rakt på din fråga så duger FX5 bra som en enskild pump. Däremot så vet jag att troffar gillar turbulent vatten och då är det aldrig fel att ha en powerhead i akvariet som bara flyttar vatten och som gör det i motsats mot den andra pumpen du har...dvs vattenrörelse mot varandra.

Agar Agar finner du i små påsar hos olika asiatiska butiker. De gör gele och godis med Agar Agar. Kostar ca 12kr påsen.

Kirizan är ju variabel i sina färger och de har orange pigment i det gula vilket förstärks med astaxanthin. När jag använde astaxanthin på mina gamla pemba så blev de härligt djuporange. Jag förstår din vilja att behålla färgerna som de har men betänk då att i stort sett all tillverkat fiskfoder numera innehåller astaxanthin eller annan karoten som framhäver färgerna mer.

Man kan begränsa mängden astaxanthin så att fiskarna inte får en överdriven förtärkning, men då bör man ju veta vart man ska lägga ribban så att säga.
      Senast redigerad av StefanL; 20 February 2011, 22:59.

Kommentar

• _Varanus_
        Användare
        • October 2004
        • 123

Nu har jag haft mina Tropheus i cirka 1,5vecka.
        Allt fungerar bra, ingen mobbas mer än nån annan,

Men till min fråga. Jag matar 2-3 gånger om dagen med räkmix, lite spirulina flingor och räkmix igen utspritt på dagen, Dom får ungefär en halv normalstor "iskub" som man har i frysen, vid varje tillfälle. jag tycker magarna ser lite inåtbuktande ut. inte överdrivet.

Bör jag mata mera? Är så rädd för att övermata.
        Mvh Adam

Kommentar

• doohan
          Användare
          • August 2004
          • 1604

Jag

Nu har jag haft mina Tropheus i cirka 1,5vecka.
          Allt fungerar bra, ingen mobbas mer än nån annan,

Men till min fråga. Jag matar 2-3 gånger om dagen med räkmix, lite spirulina flingor och räkmix igen utspritt på dagen, Dom får ungefär en halv normalstor "iskub" som man har i frysen, vid varje tillfälle. jag tycker magarna ser lite inåtbuktande ut. inte överdrivet.

Bör jag mata mera? Är så rädd för att övermata.
          matar mycket mindre än så med en så pass nystartad grupp. Troffarna vill ju normalt sett äta hela tiden och man ska ta det lugnt den första månaden tycker jag. Jag brukar vänta ca 3 dagar innan jag börjar mata dem sparsamt varannan dag i ca 10-14 dagar. Sedan fortsätter jag med samma mängd mat men varje dag, istället för varannan dag. Sedan ökar jag mängden lite och inför räkmix (kör nls från början) varannan dag. Jaa jag har lärt mig den hårda vägen att det är otroligt lätt att övermata dessa fiskar i början.

Så tålamod är ord som är tunga då man startar en troffegrupp. Det är grymt svårt att hålla igen med matningen då dom ser lite tunna ut och är hungriga som en flock lejon i akvariet.

Så jag skulle inte mata mera.

Så tålamod och håll koll på fiskarna om alla äter och om någon går o trycker o visar svalt intresse vid matningen.

Kommentar

• _Varanus_
            Användare
            • October 2004
            • 123

Woho, har precis bevittnat lek

Har en liten hona som tuggar nu, hon e bara kanske 5-6cm jag antar att det e hennes första lek.

Återkommer med bilder

I tanken går nu även 1+1 T irscae, 1+2 Callochromis "Red stripe" och 4 multisar

Det fungerar bra, har läst att callochromis gärna äter yngel?
            Måste skaffa ett spottkar då
            Mvh Adam

Kommentar

• Pierre_N
              Användare
              • March 2004
              • 772

Kul med lek!

Det är inte omöjligt att yngel överlever med callochromis i akvariet, har själv 2 överlevare från en kull i ett 800l med 3st stora callochromis. Har sett hanen göra utfall mot ynglen men de har hunnit undan. Men vill du att alla överlever så är det givetvis bäst med ett spottkar. Eftersom att hon är så liten och det är första gången så lär hon ha 1-3st.

Kommentar

• _Varanus_
                Användare
                • October 2004
                • 123

Hej,

Okej. men vågar man chansa på sin alra första tugg på tropheus? =)
                Får se hur jag gör, får sånafall hiva i mer sten så ynglena har nått att gömma sig i, ska se om jag kan ta nån bild hur det ser ut nu
                Mvh Adam

Kommentar

• _Varanus_
                  Användare
                  • October 2004
                  • 123

Min lilla tuggande hona, hanen som lekte av henne, och hel vy över karet
                  Mvh Adam

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem

• September 2009
                    • 22826

Riktigt snygga Tropheus, vad heter dom? Snyggt akvarium också, in med någon bild i helkarsbildtråden!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• _Varanus_
                      Användare
                      • October 2004
                      • 123

Ursprungligen postat av DaRe
                      Riktigt snygga Tropheus, vad heter dom? Snyggt akvarium också, in med någon bild i helkarsbildtråden!
                      Det är hyffsat unga djur av T Kiriza, alla är inte helt utfärgade ännu. hmm, kanske det kanske

Känner mig inte klar med inredningen, tänkt att skaffa 2 hörnmoduler av btn woodrock, tror det kan passa till mina stenar, woodrocken går ju från rosa aktig till grått, precis som mina stenar. gillar den färgen, som tur är har man ju ett sprängt berg här i närheten

Tack för komplimangerna!
                      Mvh Adam

Kommentar

• matt.is
                        Användare
                        • September 2003
                        • 386

Kul att se. Väntar själv på att få en Kiriza-grupp som jag bokat.

Min lilla tuggande hona, hanen som lekte av henne, och hel vy över karet

Kommentar

• _Varanus_
                          Användare
                          • October 2004
                          • 123

Ursprungligen postat av matt.is
                          Kul att se. Väntar själv på att få en Kiriza-grupp som jag bokat.
                          Kul! När kommer dom? hur stor grupp?

Min grupp är liten, bara 10 individer. vet inte om jag ska skaffa flera, eller om jag ska skaffa en grupp av nån annan troffe ännu.
                          Mvh Adam

Kommentar

• _Varanus_
                            Användare
                            • October 2004
                            • 123

Jag tror hon har svalt lite, hakan e inte lika stor som den va från början, men fortfarande endel kvar.

Jaja, e iaf nöjd

Callochromisen är också i lekartagen! hoppas hoppas
                            Mvh Adam

Kommentar

• matt.is
                              Användare
                              • September 2003
                              • 386

Skall hämta en grupp på ca 20 st ikväll...Ser verkligen fram emot det.

Kul! När kommer dom? hur stor grupp?

Min grupp är liten, bara 10 individer. vet inte om jag ska skaffa flera, eller om jag ska skaffa en grupp av nån annan troffe ännu.

Kommentar

• _Varanus_
                                Användare
                                • October 2004
                                • 123

Ursprungligen postat av matt.is
                                Skall hämta en grupp på ca 20 st ikväll...Ser verkligen fram emot det.
                                Okej, kul!! upp med bilder sen då
                                Mvh Adam

Kommentar

Arbetssätt...