Ny på Tropheus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Varanus_
    Användare
    • October 2004
    • 123

Ny på Tropheus

Hej!

Jag va idag och inhandla 10st T kiriza på 4-5cm,
    alltså inte så stora men i butiken så locka vissa hannar på honorna
    Jag tror jag har 4+6 valde ut 6honor(?) med gula band och sen 4st med oranga
    Dom går ensamna med en ancistrus i ett 450liters

Tror ni detta blir några problem? Vet att många har förespråkar att ha 20+

I akvariet har jag ett fx5 och en cirkulationspump på 2800 L/Timmen
    Tror ni att jag behöver ha cirkulationspumpen? fx5 har ju 3500L i timmen, borde väl räcka?
    men det kanske inte ger tillräckligt med cirkulation.

Behöver bra tips på räkmix! har inte matat dom ännu, och inte tänkt att göra det på nån dag/dagar heller.
    Mvh Adam
  • Frisken
    Användare
    • June 2010
    • 29

Ej upplevt men starkt blivit avrådd att ha så få troffar i ett så pass stort akvarium. Det kan kanske funka men jag skulle inte våga chansa. Jag har 26+19 (två arter) troffar + andra Tanganyika i mitt 720-liters och det funkar, *peppar, peppar*, kanonbra hittills.

Är de för få är risken stor att den dominante hanen har ihjäl det mesta i sin omgivning om jag förstått saken rätt. Men som sagt - har inte upplevt detta själv utan går på hörsägen...

Kommentar

• _Varanus_
      Användare
      • October 2004
      • 123

Ursprungligen postat av Frisken
      Ej upplevt men starkt blivit avrådd att ha så få troffar i ett så pass stort akvarium. Det kan kanske funka men jag skulle inte våga chansa. Jag har 26+19 (två arter) troffar + andra Tanganyika i mitt 720-liters och det funkar, *peppar, peppar*, kanonbra hittills.

Är de för få är risken stor att den dominante hanen har ihjäl det mesta i sin omgivning om jag förstått saken rätt. Men som sagt - har inte upplevt detta själv utan går på hörsägen...
      Hej, Okej. Än så länge är dom ju inte så stora, så borde väl inte va nån fara ännu?
      Kan man kompletera med nån annan troffe? o på så sett få ut agressionerna, lr är det inom gruppen?
      Mvh Adam

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av _Varanus_
        Hej, Okej. Än så länge är dom ju inte så stora, så borde väl inte va nån fara ännu?
        Kan man kompletera med nån annan troffe? o på så sett få ut agressionerna, lr är det inom gruppen?
        Du kan komplettera gruppen eller komplettera med en annan troffe art. Dina troffar är relativt små och jag tror inte att det är problem vid sådan storlek utan det "kan" bli det när de växer upp sig och blir en vuxen grupp.

Kommentar

• _Varanus_
          Användare
          • October 2004
          • 123

Ursprungligen postat av StefanL
          Du kan komplettera gruppen eller komplettera med en annan troffe art. Dina troffar är relativt små och jag tror inte att det är problem vid sådan storlek utan det "kan" bli det när de växer upp sig och blir en vuxen grupp.
          Okej, skönt att höra, vart lite impulsköp va egentligen inne på att köpa dubbar men kunde inte motstå kiriza Vilka skulle passa med kiriza?
          Mvh Adam

Kommentar

• _Varanus_
            Användare
            • October 2004
            • 123

Någon som har synpunkter på filtreringen? bör jag ha min cirkulation pump på också?
            Mvh Adam

Kommentar

• zeke66
              Användare
              • May 2006
              • 106

En red variant typ moliron skulle passa
              450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

• chas
                Användare
                • August 2009
                • 304

Någon som har synpunkter på filtreringen? bör jag ha min cirkulation pump på också?
                Fx5an räcker ju för filtreringen. Har för mig att det är runt 20 L filtermaterial i den va?
                Cirk pumpen kan du ju ha för just cirkulation. Troffarna gillar ju när det e lite flås i vattnet
                http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

• _Varanus_
                  Användare
                  • October 2004
                  • 123

Okej, Då kmr det pumpa 6300L i timmen, akvariets volym gånger 14. Mina små troffar kmr blåsa bort Men sätter på det då

Dom verkar iaf trivas, 2 hanar tar revir i ett varsitt hörn då och då och försöker locka lite, men honorna verkar va för små för att förstå.

Har inte vågat mata ännu, när kan ja testa mata? Vill verkligen inte få något problem med maten nu.
                  Mvh Adam

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Räkmix:

1kg Gröna Ärtor
                    400gr Skalade Räkor
                    2msk Astaxanthin
                    1msk Vetekli
                    2 Ägg (protein + att det binder räkmixen)
                    2 Banan (binder räkmixen)
                    Vitlök (1 pressad klyfta alternativt 1 tsk torkad vitlök) (antibakteriella och antiparasitiska egenskaper förutom andra nyttiga egenskaper)
                    3 påsar Agar Agar (bindemedel av en alg)

Kör gröna ärtor och räkor separat i matberedare/mixer. Blanda in övriga ingredienser i båda när de mixas så det blandas väl. Lägg sist till bindemedlet Agar Agar. Låt räkmixen stå över natt i kylskåp för härdning. Ta sedan räkmixen i en större slev och fördela i återanslutningsbara fyrkantiga påsar av märket Toppits. Kavla ut med en brödkavel när räkmixen är i påsen och avsluta sedan med att dela upp räkmixen i fyrkanter med hjälp av linjal eller annat som gör rutmönster. Frys in.

Förutom detta så kan jag tipsa dig om två mycket bra pellets. Den ena är NLS (New Life Spectrum) Thera A+ och den andre är Tropical Cichlid Herbivore. Mycket bra komplementfoder till troffar.

Kommentar

• chas
                      Användare
                      • August 2009
                      • 304

Har inte vågat mata ännu, när kan ja testa mata? Vill verkligen inte få något problem med maten nu.
                      Min röst ligger på NLS om du inte redan har foder. Jag personligen pallar inte med räkmix. Har aldrig fått det att funka. För mig har det bara blivit skitigt och sjuka fiskar. Men det är ju min erfarenhet. Andra har ju lyckats bra med räkmix.
                      Stefan verkar ju ha koll på sin räkmix så testa du med den om du pallar göra egen mat till firrarna. Lycka till!
                      Du kan börja mata så smått redan nu. Va observant nu första veckorna bara
                      http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

• _Varanus_
                        Användare
                        • October 2004
                        • 123

Mmm, hört talas om det.

Har Spirulina flingor och precis köpt ingredienser till räkmixen precis Så ska testa det
                        Mvh Adam

Kommentar

• Stephan E
                          Användare
                          • February 2005
                          • 307

Hej!

Jag tror jag har 4+6 valde ut 6honor(?) med gula band och sen 4st med oranga
                          Det är möjligt att du även har gulbandade hanar men de är i mitt tycke lika snygga som de med orange band. Risken på sikt är att de slaktar ut varandra eftersom de är så få.
                          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• _Varanus_
                            Användare
                            • October 2004
                            • 123

Ursprungligen postat av Stephan E
                            Det är möjligt att du även har gulbandade hanar men de är i mitt tycke lika snygga som de med orange band. Risken på sikt är att de slaktar ut varandra eftersom de är så få.
                            Okej, än sålänge är det bara dom oranga som ibland tar en sten som revir och försöker locka till sig en gul

Jo jag är medveten om det, tanken är att fylla på gruppen eller införskaffa en annan grupp, nån som har erfarenhet av att hålla 10 av en art och 10-15 av en annan? Hur blir det om man köper säg 10-15 vuxna individer av en annan art mot mina små ?
                            Mvh Adam

Kommentar

• Pierre_N
                              Användare
                              • March 2004
                              • 772

Jag tycker personligen inte om att blanda olika sorter. Men om du tänker blanda med en till sort eller om du kompletterar med mer kiriza så spelar det inte så stor roll i och med att dina är små. Har man redan stora brukar det alltid fungera bäst att släppa i ungdjur/yngel men du kan göra vilket som. Det bästa är dock att köpa alla vid samma tillfälle.

Kommentar

Arbetssätt...