Projekt Amatitlan
Kollaps
X
-
-
För astyanax så finns ju den blinda grotttetran att få tag på men inga andra. De andra vore ju väldigt kul att få tag i.
Se en lite tråd i ärendet här:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63571Webmaster för Ciklid.org.
Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.Kommentar
-
Kommentar
-
Det tror jag med! Kanske något att ha i min fiskodling. Tetror är inte min starka sida men jag har haft den blinda varianten.Webmaster för Ciklid.org.
-
Hej på er,
Jag håller på att designa fiskodlingen, i alla fall steg 1.
Tanken med det är att vi skall ha något att visa upp för att kunna få mer pengar till ett senare steg.
Men jag har lite ångest över storleken på akvarierna. Jag vill inte ha för små burkar då det bara blir pannkaka av det hela. Men jag vill inte vräka till i onödan då det höjer kostnaden rejält. Samtidigt som jag har begränsat utrymme just nu.
Jag tror det bara blir Vieja guttulata (om jag hittar några) och Amphilophus macracanthus som jag vet finns. Orsaken till detta är att dessa är nativa till sjön och att de kan ha ett kommersiellt värde som matfisk. Jag lär inte få några pengar bara för att det är kul!
Så min fråga till er som har erfarenhet är: Hur stora burkar skall jag ha och hur mycket fisk skall jag ha i dessa? Jag skall ha dessa i ställningar med 2 eller 3 rader.Webmaster för Ciklid.org.
-
Just nu är det lite tomt på kul fiskar. Jag har bara 2 sortes Poecilia och den här luringen just nu.
Jag prioriterar jag att få i ordning allt tekniskt men förhoppningsvis blir det tid med lit fiskfångst också.
Fisk till Sverige. Jag har inga problem med utförsel osv här men det tycks vara lite lurigt med veterinärkontroller osv. i Europa och Sverige.
exporterande land och en veterinärkontroll vid ankomst, (+ några blanketter att fylla i). kostnaden med flygfrakt och intyg borde väl landa mellan 4-6 tusen kronor för en låda. Med tanke på vad som finns i Guatemala, bla 5 arter Thorichtys (tex paisioni) + sebraciklider +++, jag gissar på lite levandefödare,tetror osv.
Ja jag är då med och sponsrar importen om du fixar fisk Bosse.
Tror nog att det är fler här på forumet som gärna deltager, om vi blir 10 pers så blir det ju max 600 kr skalle. upplägget kunde vara att något proffs tar hand om fisken och odlar dessa och alla sponsorer får gratis yngel.
Och du Bosse lär nog bli evig hedersmedlem i NCS om du fixar lite högintressant avelsmaterial av lite rariteter till Sverige.Kommentar
-
Jag har faktiskt gjort en import från Guatemala för ett gäng år sedan. Jag löste det hela genom att en släkting tog kontakt med en lokal exportör av fisk som löste det hela genom hans företag (lättare och smidigare och man slipper hel del byråkrati). Vidare behövs tillstånd från. hmm tror det antingen var jordbruksverket som vill ha en lista på vad som ska föras in samt så man inte handlar med skyddade arter eller nått som kan överleva i svenska naturen (stor chans hehe). Veterinärsbesiktingen behövs men har för mig att jag skippade den i Sverige på något sätt = sparade typ 1500kr.. Men var beredd på att det är dyrt.
Om du ska göra en tillfällig import/export så är det absolut smidigast att lösa det genom någon annan exportör. Annars om du vill skicka fisk ofta så kontakta motsvarnde jordbruksverk i Guatemala.
Skoj med en ciklidkran på plats, då kanske Sverige kan få in lika fina och ovanliga arter som Tyskarna har (som har en massa folk i sydamerika som skickar hem hela tiden, fusk...). Tips om du vill hitta arter är att prata med fiskarna på de större marknaderna om du hittar nån ny fisk där så kanske han kan visa dig fångstlokalen. ps. du lever min cikliddrömSA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Jag skall ta mig tusan försöka!
Exportsidan är det nog inga problem med. Jag har skickat lite fisk (Tilapia) mellan Guatemala och Costa Rica. Visst det är lite byråkrati men det blir man van vid. Dessutom jobar jag ihopmed folk från motsvarande fiskeristyrelsen eller vad det nu heter. Så Veterinärintyg kan jag få billigt. Kvarstår transport och mottagande i Sverige.
Levandefödare har jag, lite ciklider kan jag nog kroka. Problemet är kanske storleken för transport.
Sebror kan jag nog fiska upp några. Jag tror det finns snygga Thorichthys i Yaxhá sjön men det är lite lurigt att ta sig dit och gott om krokodiler i sjön så man snorklar inte så gärna i den.
Vad tror ni om vildfångade Petenia splendida ? Jag hoppas kunna hinna till Lago Peten och fånga några om en vecka eller så men måste fixa karantänen först. Vi fick pengarna tillbakadragna eftersom president frun skall kanditera till president och behöver pengar! It’s tough in the tropics!
Jag kollar frakt.Webmaster för Ciklid.org.
-
-
Jag skall ta mig tusan försöka!
Exportsidan är det nog inga problem med. Jag har skickat lite fisk (Tilapia) mellan Guatemala och Costa Rica. Visst det är lite byråkrati men det blir man van vid. Dessutom jobar jag ihopmed folk från motsvarande fiskeristyrelsen eller vad det nu heter. Så Veterinärintyg kan jag få billigt. Kvarstår transport och mottagande i Sverige.
Levandefödare har jag, lite ciklider kan jag nog kroka. Problemet är kanske storleken för transport.
Sebror kan jag nog fiska upp några. Jag tror det finns snygga Thorichthys i Yaxhá sjön men det är lite lurigt att ta sig dit och gott om krokodiler i sjön så man snorklar inte så gärna i den.
Vad tror ni om vildfångade Petenia splendida ? Jag hoppas kunna hinna till Lago Peten och fånga några om en vecka eller så men måste fixa karantänen först. Vi fick pengarna tillbakadragna eftersom president frun skall kanditera till president och behöver pengar! It’s tough in the tropics!
Jag kollar frakt.
I Lago Peten finns bla Vieja Melanura och en hel del andra intressanta Centralare med! Kul projekt Bosse.CAKommentar
-
melanura finns även i lago Yaxha och påstått margaritifer! Skulle vara skojj med lite udda vf Thorichthys, finns en mängd olika varienter som man aldrig får se här. Om inte Ola redan varit på dig skulle det vara kul att läsa ett par rader i CB om ditt äventyr! Har läst att många använder kastnät på ställen med crocodrillos men det är ju lite trixigt..
Lycka till!SA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
melanura finns även i lago Yaxha och påstått margaritifer! Skulle vara skojj med lite udda vf Thorichthys, finns en mängd olika varienter som man aldrig får se här. Om inte Ola redan varit på dig skulle det vara kul att läsa ett par rader i CB om ditt äventyr! Har läst att många använder kastnät på ställen med crocodrillos men det är ju lite trixigt..
Lycka till!CAKommentar
-
Webmaster för Ciklid.org.
-
Det finns massor av kul fisk här man skall bara få tag på om rackarna! Lago Peten har rätt bra blandning av fisk. Orsaken jag skall försöka ta mig dit är att en kollega försökte odla Petenia splendida där och vi skall försöka fortsätta detta som alternativ till Tilapia. Enligt mig gjorde de lite fel och det kan fungera om man gör rätt.Webmaster för Ciklid.org.
-
Lycka till!
Yaxha sjön och omgivningen är en av mina favorit platser. Det där med crokisarna var nog mer ett skämt men visst man kommer snabbt upp i båten om man ser en stock komma flytande. Det stora problemet är knarkhandlare och militärer. Det är faktiskt fullt krig ut i buskarna här och man blir lätt tagen som det ena eller andra om man är ute och knallar runt i buskarna. Detta är nog det besvärligaste och det som håller mig borta från stora delar av landet.
Kastnät, håv och lite andra saker ligger alltid i bilen! Men ofta måste man titta under rötter och stenar för att hitta de riktigt kul sakerna. Det blir ofta bara samma sak med kastnät. Jag hade hoppats vi kunde köpa en El-fiske utrustning men det får nog fortsätta vara en dröm.Webmaster för Ciklid.org.
Kommentar