Hajfenor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Ska man filosofera så finns en del att säga.

Jag tycker också att det är sjukt att döda ett helt djur bara för att äter 1% av djuret och slänga resten. Dessutom att inte döda djuret utan låta det plågas ihjäl. Jag tycker också att det är irriterande att folk har tomatkrig. Slänger mat överhuvudtaget är knäppt.

Samtidigt har jag inget emot att äta kött. Jag har heller inget emot att äta vegetabilier. Jag har inte heller något emot att bo och skaffa barn. Jag kan också tänka mig att ha fiskar i glasburk bara för mig eget höga nöjes skull.

Är allt detta rationellt? Knappast, men så är ju inte människan rationell i grund och botten. Vi kan ha rationella tankar och ibland agera rationellt, men inte på det stora hela. Jag kan verkligen inte se det som girighet. Det är helt enkelt samma känslor som styr oss som också styr andra varelser på denna jord.

I grund och botten har jag svårt med argument som utgår i från att människor inte är en del av naturen. Vår inverkan är inte konstigare än andra djurs. Vi är inte mer syniska, girigare eller handlar med andra avsikter än andra djur. Vi ingår lika mycket i evolutionen som allt annat liv.

Det som möjligen skiljer är att om en art har stor framgång så begränsas den i och med att tillgång till föda balanserar upp fortsatt tillväxt av populationen. Eller sjukdomar som härjar i för stora populationer. Här har människan "kringgått" detta och kommit på sätt, teknologier, som gör oss mindre beroende på matbrist, sjukdomar osv. Vi kan effektivisera odlande så vi får ut mer av jordplätten. Vi kan bota sjukdomar. Vi har glasögon med mera som räddar än fler av vårat släkte. Gör detta oss ondare än andra arter? Nope snarare än mer framgångsrika som art. Vart detta sedan leder oss är en annan fråga, men i alla årmiljoner som har passerat så har arter kommit och gått och till slut kommer alla arter på denna jord vara borta. Sannolikt kommer många arter missgynnas av andra arter som alltid har skett. Nu är människan så framgångsrik att en stor del av andra arter går kraftigt tillbaka. Frågan är om vi som art kommer att kunna fortsätta utan alla dessa arter eller om vi inte hinner göra oss oberoende av resten av naturen innan den är marginaliserad.

Ibland blir jag lite trött av åsikter om att alla varelser är lika värda. Det utgår ifrån en rationell tanke som är omöjlig att följa. Det borde väl ändå alla lärt sig i den lilla övningen där man är på en båt som sjunker och alla inte ryms på den enda livbåten. Vilka ska man lämna. Rationellt är alla lika värda. Emotionellt är de som står en närmast mer värda. Mina barn är mer värda än grannen. Grannen mer värd än någon jag inte känner som är mer värd än ett djur som är mer värd än en grästuva osv. Men det är min egen subjektiva värdering och inte vare sig rationell eller objektiv.

Nåja nog med svammel.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• TutenStain
      Användare
      • September 2008
      • 168

Ursprungligen postat av DRE
      Ska man filosofera så finns en del att säga.

Jag tycker också att det är sjukt att döda ett helt djur bara för att äter 1% av djuret och slänga resten. Dessutom att inte döda djuret utan låta det plågas ihjäl. Jag tycker också att det är irriterande att folk har tomatkrig. Slänger mat överhuvudtaget är knäppt.

Samtidigt har jag inget emot att äta kött. Jag har heller inget emot att äta vegetabilier. Jag har inte heller något emot att bo och skaffa barn. Jag kan också tänka mig att ha fiskar i glasburk bara för mig eget höga nöjes skull.

Är allt detta rationellt? Knappast, men så är ju inte människan rationell i grund och botten. Vi kan ha rationella tankar och ibland agera rationellt, men inte på det stora hela. Jag kan verkligen inte se det som girighet. Det är helt enkelt samma känslor som styr oss som också styr andra varelser på denna jord.

I grund och botten har jag svårt med argument som utgår i från att människor inte är en del av naturen. Vår inverkan är inte konstigare än andra djurs. Vi är inte mer syniska, girigare eller handlar med andra avsikter än andra djur. Vi ingår lika mycket i evolutionen som allt annat liv.

Det som möjligen skiljer är att om en art har stor framgång så begränsas den i och med att tillgång till föda balanserar upp fortsatt tillväxt av populationen. Eller sjukdomar som härjar i för stora populationer. Här har människan "kringgått" detta och kommit på sätt, teknologier, som gör oss mindre beroende på matbrist, sjukdomar osv. Vi kan effektivisera odlande så vi får ut mer av jordplätten. Vi kan bota sjukdomar. Vi har glasögon med mera som räddar än fler av vårat släkte. Gör detta oss ondare än andra arter? Nope snarare än mer framgångsrika som art. Vart detta sedan leder oss är en annan fråga, men i alla årmiljoner som har passerat så har arter kommit och gått och till slut kommer alla arter på denna jord vara borta. Sannolikt kommer många arter missgynnas av andra arter som alltid har skett. Nu är människan så framgångsrik att en stor del av andra arter går kraftigt tillbaka. Frågan är om vi som art kommer att kunna fortsätta utan alla dessa arter eller om vi inte hinner göra oss oberoende av resten av naturen innan den är marginaliserad.

Ibland blir jag lite trött av åsikter om att alla varelser är lika värda. Det utgår ifrån en rationell tanke som är omöjlig att följa. Det borde väl ändå alla lärt sig i den lilla övningen där man är på en båt som sjunker och alla inte ryms på den enda livbåten. Vilka ska man lämna. Rationellt är alla lika värda. Emotionellt är de som står en närmast mer värda. Mina barn är mer värda än grannen. Grannen mer värd än någon jag inte känner som är mer värd än ett djur som är mer värd än en grästuva osv. Men det är min egen subjektiva värdering och inte vare sig rationell eller objektiv.

Nåja nog med svammel.
      Jag håller med de mesta du skrev, men jag tycker ändå att vi är "onda". Det är klart att vi ingår i evolutionen, men vi förvränger den ordentligt vilket jag anser är helt fel. Genmodifierad hit och dit, lite utsläpp här och där som tar århundraden att bryta ner för naturen, döda lite djur etc.

Jag tycker att problemet inte är att en art missgynnas. Problemet är att det missgynnar alla. Vi förstör vår egen värld. Vi utrotar många arter utan att tänka på konsekvenserna. Vi utnyttjar vår maktposition. Om vi nu har kommit så långt i utvecklingen att vi har begåvats med en så fascinerande hjärna som vi faktisk har, så borde vi veta bättre. Djur har levt hand i hand med naturen hur länge som helst. Sedan kommer vi och förstör allt på några århundraden. Vi borde leva med naturen, inte mot den.

Nåja tillbaka till hajfenor
      Senast redigerad av TutenStain; 20 February 2011, 00:57.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av TutenStain
        Hoppas det inte gör något att jag kliver in, tycker det är intressant att diskutera etik.

Jag tycker det är klart att det är hajfenssoppan som är den onda delen. Så länge det finns marknad för hajfenor så är det klart att det fortsätter? (jag antar att hajsoppan är den största bidragande delen till fångandet av hajar). Människan är en riktig jävel och tänker bara på vinst, pengar. De flesta struntar fullständigt i vad som är bra eller inte, de har ingen kärlek.

Tycker Mårten med artistnamnet Promoe (svensk artist) har sammanfattat det ganska bra så jag citerar.

Det får mig att tänka på köttindustrin. Den var ju "ok" i början. Men det har spårat ut helt och hållet. De föder upp djur på 1/10 av den tiden det egentligen bör ta utan att bry sig om att de verkligen lider av det. De kan ju knappt gå, så feta och missbildade blir de. Men varför? Efterfrågan.

Bara för vi av någon anledning är bäst ställda, störst hjärna etc, VARFÖR behöver vi styra och ställa bland djurlivet och naturen. Jag kan inte förstå mig på det alls. Behöver vi kött för att överleva? Behöver vi behandla djur så illa? Är ett människoliv verkligen så mycket mer värt än andra djur? Tycker det är bra tankeställare. Jag blir äcklad bara på att tänka på hur vi verkligen behandlar djur. Jag visar aktivt att jag inte tycker om detta genom att välja en vegetarisk kost som jag har gjort i 18år.
        Hade hajfenssoppan varit bättre om de fångats som t ex tonfisk? torsk? Jag tycker det är fel på hanteringen i jakten där man endast är ute efter hajens fenor och sedan dumpar fisken tillbaka i havet. Varför anses allt annat som "otjänligt"? Jo för det betalar inte närmelsevis vad fenorna gör...och då är det fel på hela industrin...hela fångstindustrin på haven och de som köper. Hajfenssoppan kunde vara som vilken "restsoppa" som helst där man tar reda på allt ätbart hos ett djur.

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Varför kastas hela fiskkroppen tillbaka? Är hajkött dåligt eller svårtillagat? Om inte så kan de väl skära den i kotletter, frysa in och skicka till U-länder. Att bara kasta bort känns ju helkorkat.

I övrigt, det där att gå över till vegetarisk kost. Jag läste någonstans att det inte fanns brukbar jordyta till att förse hela världen med mat om alla gick över till vegetarisk kost. Det skulle väl sluta med ännu mer skövlad skog och övergödslad mat kan jag tänka mig. :/
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av FI
            Varför kastas hela fiskkroppen tillbaka? Är hajkött dåligt eller svårtillagat? Om inte så kan de väl skära den i kotletter, frysa in och skicka till U-länder. Att bara kasta bort känns ju helkorkat.
            Ekonomi... Det beror garanterat på att de inte får tillräckligt betalt för hajköttet.

I övrigt, det där att gå över till vegetarisk kost. Jag läste någonstans att det inte fanns brukbar jordyta till att förse hela världen med mat om alla gick över till vegetarisk kost. Det skulle väl sluta med ännu mer skövlad skog och övergödslad mat kan jag tänka mig. :/
            Det har jag aldrig hört men det är 100% nonsens (eller kraftigt förvrängt) och faktiskt mot naturlagarna. Vad äter djuren? Däremot duger inte all mark till odling och det kan vara hållbart med husdjursskötsel, men det är en annan sak.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Ekonomi... Det beror garanterat på att de inte får tillräckligt betalt för hajköttet..
              Så otroligt trist att det kan vara så. Hoppas verkligen att EU lyckas fixa ett totalförbud nu, nån gång måste de ju visa sig duga till nåt vettigt.

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Det har jag aldrig hört men det är 100% nonsens (eller kraftigt förvrängt) och faktiskt mot naturlagarna. Vad äter djuren? Däremot duger inte all mark till odling och det kan vara hållbart med husdjursskötsel, men det är en annan sak.
              Alltså det här var en riktig djupdykning och nonsens verkade det inte vara, men visst var det säkert kryddat, så är det ju alltid, det var väl lite zeitgeist över det hela, med allt vad det innebär. Om man sedan ser det som 100% nonsens eller ej beror kanske på vilken sida av (ko)stängslet man står. Jag gillar kött så från mitt perspektiv lät det vettigt. Och även skrämmande. Slutklämmen var väl i princip att vi skulle döda planeten... Tyvärr vet jag inte vad boken hette just nu, men jag kan googla lite och se om jag hittar den, den orsakade en massa skrik och gråt på veganforum världen över så omöjlig att hitta kan den ju knappast vara.

Såja, lätt hittad. Vegomyten heter boken, en del recensenter lovordar den medan andra tycker den är skräp. Provocerande urklipp på originalspråket:
              "The truth is that agriculture is a relentless assault against the planet, and more of the same won’t save us. In service to annual grains, humans have devastated prairies and forests, driven countless species extinct, altered the climate, and destroyed the topsoil — the basis of life itself."
              Senast redigerad av FI; 20 February 2011, 17:04.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Är hajkött dåligt eller svårtillagat?
                Jag har ätit haj, och det var rätt gott! Godare än svärdfisk!
                Hajfensoppa har jag däremot vägrat att äta. Den ser oapetitlig ut, så det är bara kineser o japaner som äter det, + en kompis!
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Samtidigt som gräshoppan och elefanter också i många fall kan skapa enorm oreda i naturen. Skillnaden är då menar jag att människan inte minskar i antal om vi sabbat ett område, vi hittar vägar runt. Dessutom finns vi i princip i alla biotoper i hela världen, dvs en väldigt framgångsrik art. Det är i alla arters natur att göra allt för att överleva på maximalt bra sätt. Det är lokala optimum. Ingen art har en genetisk kod att lösa globala optimum.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Ursprungligen postat av DRE
                    .....dvs en väldigt framgångsrik art.
                    hmmmm det håller jag knappast med om!
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Såja, lätt hittad. Vegomyten heter boken, en del recensenter lovordar den medan andra tycker den är skräp.
                      En mycket snabb recension från texter på nätet: Djuren får inte matas med spannmål. Bra. Men hon verkar ha missat att det inte går försörja jordens befolkning om vi inte odlar grönsaker istället för kött. Självklart är några hundra hektar åker sämre än några hundra hektar betesmark, men åkern kan föda bra mycket fler människor. Hur ska hon föda de 20 miljarder människorna? Det går inte.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Pabbe
                        NCS Medlem
                        • September 2006
                        • 1805

Problemet med däggdjuret människan, i synnerhet homo sapiens med dess korta historia i evolutionen, är att hon utvecklats till en slags hybrid; ett intelligent däggdjur med rester av reptilhjärna och rovdjursinstinkter på ett hörn. Det sorgliga i soppan är att vi begåvats med ett unikt språk som är grunden till vår tankeförmåga och vårt unika medvetande som innefattar en förmåga till tidsuppfattning både bakåt och framåt. Det leder till att vi kan förutse konsekvenser av t.ex våra handlingar, såväl goda som onda konsekvenser. Vissa profiterar på hajfenor som andra konsumerar, medvetena om det onda i detta gör vi det ändå. Alla utför vi i det perspektivet onda handlingar då vi kan förutse konsekvenser, såvida det inte är människobarn eller sjuka som uför sådana handlingar. Därför har vi ju uvecklat en rättsapparat som ju ska både straffa och skydda oss från oss själva...

Detta resonemang går att föra i oändlighet, så jag stoppar med att för egen del tro på att vi ändå för det mesta gör gott som enskilda individer, och det är nog där vi måste börja, varje individ måste så långt det är möjligt tänka över sitt handlande och försöka bryta sig loss ur kollektivets determinism.
                        Eller måste vi kanske på biokemisk väg kapa banden till reptilhjärnan om vi önskar fortbestå som art till den dag solen slocknar...

Suck vilken söndagskväll detta blev...

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Fast då grundar du det på att vi kan agera efter rationella slutsatser. Det kan vi i individuella fall men inte generellt. Vi följer vår instinkt. Det finns en koppling här till fiskarna. Vi tror ofta att våra handlingar är baserade på slutsatser som vårat intellekt bidragit med. Saker som ånger, glädje, kärlek, saknad, åtrå. Jag är övertygad om att djur och till och med förhållandevis enkla varelser såsom fiskar eller än enklare, har samma grundläggande reaktioner och att det är kemiska reaktioner som triggas av något stimuli. Dock ej fullständigt deterministiskt utan också påverkar av slumpen. Jag anser att vi till stor övervägande del gör saker för att de känns bra inte för att de är logiskt korrekta. Det hade varit kul med Sverre Sjölander i denna diskussion, han har vissa gånger uttalat sig i området.

Ordet ondska andas religion och religioner skiljer i allmänhet människan från djuren och beskriver ofta att människan innefattas av någon form av själ som mystifierar vårat beteende.

Jag gillar detta som söndagsunderhållning

///David

Kommentar

• Henrik77
                            Användare
                            • May 2006
                            • 15

Kul att det blev lite debatt. Tycker vi skriver mail till regeringen att det ska bli förbjudet att sälja hajfenssoppa i sverige och EU.

Kommentar

Arbetssätt...