Hajfenor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik77
    Användare
    • May 2006
    • 15

Hajfenor

Såg ett inslag i nyheterna om hajfens industrin. Alltid lika trist.
    Konstigt att man kan köpa hajfenssoppa på en del "thai" restauranger. Borde vara förbjudet. Vad kan vi göra??????????
    Senast redigerad av Gäst; 20 February 2011, 11:48.
  • Henrik77
    Användare
    • May 2006
    • 15

Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.

Lika trist detta. Korallrev är otroligt vackra och om dom dör ut är det lätt trist.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Otroligt att detta aldrig tar slut!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Henrik77
        Användare
        • May 2006
        • 15

Oj. Menar ju hajfenor. Tänk om man kunde sälja guldfiskfenor som hälso pryl, har hört att det ska bota dom flesta sjukdomar

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ursprungligen postat av Henrik77
          Oj. Menar ju hajfenor. Tänk om man kunde sälja guldfiskfenor som hälso pryl, har hört att det ska bota dom flesta sjukdomar
          Varför är en haj värd mer än en guldfisk?

Det handlar om olika kulturer och om matkultur. Jag försvarar det inte men vi är faktiskt ett "rovdjur" även om vissa matsorter kan kännas som onödiga. Vi dödar djur, inte enbart för matens skull utan också av rent nöje...

Ska man börja peta i hur människan är så blir man snart alldeles tokig. Människan är vidrig på flera plan och en del kallar det utveckling...

Jag är varken för eller emot hajfenssoppa om jag ska vara ärlig och jag åt det utan att imponeras, på ett stort kinesiskt bröllop i Thailand som jag var bjuden på.
          Senast redigerad av StefanL; 19 February 2011, 10:45.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av StefanL
            Varför är en haj värd mer än en guldfisk?

Det handlar om olika kulturer och om matkultur. Jag försvarar det inte men vi är faktiskt ett "rovdjur" även om vissa matsorter kan kännas som onödiga. Vi dödar djur, inte enbart för matens skull utan också av rent nöje...

Ska man börja peta i hur människan är så blir man snart alldeles tokig. Människan är vidrig på flera plan och en del kallar det utveckling...

Jag är varken för eller emot hajfenssoppa om jag ska vara ärlig och jag åt det utan att imponeras, på ett stort kinesiskt bröllop i Thailand som jag var bjuden på.
            Det går nog snarare jämföra med om vi åt hartassar och lämnade döende stympade harar ute i skogen. Dessutom skulle det inte förvåna mig om hajarna dessutom inte är så vanliga och kanske inte tål fisket. Hade denna verksamhet skett på land hade den varit helt oacceptabel, men när det gäller det vi inte ser under vatten tillåter vi oss mycket mer.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Knocko
              Användare
              • February 2010
              • 115

Många hajarter är nyckelarter och hela ekosystemet kan kollapsa
              om dom försvinner och vi är på god väg dit, 250 000 hajar slaktas varje
              dag och 80-90% av hajbeståndet har försvunnit på det senaste 30 åren.

Men med ett pris på 1000 till 5000 krono per kilo för torkade
              hajfenor så är det inte så konstigt att det fortsätter...

Människan är fantastisk!

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av Henrik77
                Vad kan vi göra??????????
                Det står på sidan du länkar.

Så gör du:
                1: Gå till Europeiska kommissionens hemsida:
                EU-kommissionens officiella webbplats med information om politiska prioriteringar, politikområden och tjänster

2. Klicka på ”Offentliga samråd” i rutan ”Politikområden och lagstiftning”.

3. Välj den fråga du vill delta i, i listan över pågående samråd. Klicka på ”mer information”.

4. Du skickas nu till EU-kommissionens internationella hemsida på engelska där du ombeds att lämna ditt bidrag som medborgare, klicka på ”citizen”.

5. Ett färdigadresserat mejlformulär öppnas där du skriver din åsikt.

Enligt EU-kommissionen i Sverige blir alla mejl lästa och de kan potentiellt få stor effekt. Om man har fakta eller statistik att underbygga sin åsikt med är chansen större att göra skillnad.

Konsultationen i hajfiske stängs på måndag.

Direktlänk: http://ec.europa.eu/fisheries/partne...n/index_en.htm
                Senast redigerad av Micke; 19 February 2011, 12:04.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Det går nog snarare jämföra med om vi åt hartassar och lämnade döende stympade harar ute i skogen. Dessutom skulle det inte förvåna mig om hajarna dessutom inte är så vanliga och kanske inte tål fisket. Hade denna verksamhet skett på land hade den varit helt oacceptabel, men när det gäller det vi inte ser under vatten tillåter vi oss mycket mer.
                  Absolut. Så länge det kan gömmas..oavsett vad det är..desto bättre för de som ägnar sig åt denna slakt.

Sedan kan jag inte undvika att nämna vargjakten som flera upplever som helt oacceptabel..t o m protester utanför våra gränser. Jag är inte nog insatt i det för att kunna debattera utan belyser bara att vi själva kanske inte alltid är så duktiga och "rena" i vår hantering.

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Jag är varken för eller emot hajfenssoppa...
                    Hur kan du säga så? Vet du ens hur de behandlar hajarna som hamnar i soppan? Jag är emot så inåt helvete och skulle aldrig äta det! En av de sjukaste sakerna människan gör! Det går inte att jämföra med vargjakt eller någon annan jakt, utan snarare det som Ola ger som exempel, helt sinnessjukt!

Tycker du skall fundera lite på detta Stefan!
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Som djurvän är det givetvis fruktansvärt med jakten på haj för fenornas skull.

Det var inte det jag menade när jag skrev "för eller emot". Jag syftade till själva maträtten/matkulturen och inte hur de slaktar hajar och lämnar kadaver.

Slakt och jakt berör runt om i världen och beroende på geografi, tradition, kunskap och kultur så sker det alltid på mer eller mindre bestialiska sätt.

Kommentar

• Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

Geografi, tradition och kultur är inget försvar mot dåraktighet: http://www.viktorsundberg.se/blogg/2011/02/19/hajfenor/
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

Vemhelst i sverige som köper o tillagar så kallad norsk fjordlax gör sig skyldig till ett övertramp lika stort som detta med hajfenor, kanske inte lika konkret för slutkund att se. Vill vi syssla med miljöskydd kan vi börja med norge och på hemmaplan, väldigt enkelt dessutom, köp ej! Tyvärr säljer skiten som smör smälter i solsken.

Detta är bara en fotnot, håller med om att hajfensfiske är mer än förkastligt och ville bara nämna det.

Mvh Jari

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Ursprungligen postat av Zaphi
                            Geografi, tradition och kultur är inget försvar mot dåraktighet: http://www.viktorsundberg.se/blogg/2011/02/19/hajfenor/
                            Alla människor är inte så rediga och utbildade som vi svenskar är Viktor. Det finns oliktänkande och det finns kulturer som får en att baxna, men det är också för att vi är uppväxta med en helt annan syn på livet..på djur och natur.

Som jag skrev så är det fruktansvärt på det sätt som de slaktar hajarna, MEN hajfenssoppan är inte den onda delen i detta utan det är människan som väljer att enbart jaga för hajfenans skull och sedan skita totalt i fiskens överlevnad.

Vi är alla rovdjur och om du får en sak placerad på en tallrik som smakar jättegott (enligt vissa) så är ju inte det första du tänker på hur de behandlat djuret som maten kommer ifrån. Inte fasen tänker jag på det när jag äter mat.

Jakten på hajfenor är en sak...men det finns ju massor av andra vidrigheter i jakt som människan gör. Alla miljökatastrofer t ex...det är långsam död och i många fall plågsam död på massor av djurarter.

Kommentar

• TutenStain
                              Användare
                              • September 2008
                              • 168

Alla människor är inte så rediga och utbildade som vi svenskar är Viktor. Det finns oliktänkande och det finns kulturer som får en att baxna, men det är också för att vi är uppväxta med en helt annan syn på livet..på djur och natur.

Som jag skrev så är det fruktansvärt på det sätt som de slaktar hajarna, MEN hajfenssoppan är inte den onda delen i detta utan det är människan som väljer att enbart jaga för hajfenans skull och sedan skita totalt i fiskens överlevnad.

Vi är alla rovdjur och om du får en sak placerad på en tallrik som smakar jättegott (enligt vissa) så är ju inte det första du tänker på hur de behandlat djuret som maten kommer ifrån. Inte fasen tänker jag på det när jag äter mat.

Jakten på hajfenor är en sak...men det finns ju massor av andra vidrigheter i jakt som människan gör. Alla miljökatastrofer t ex...det är långsam död och i många fall plågsam död på massor av djurarter.
                              Hoppas det inte gör något att jag kliver in, tycker det är intressant att diskutera etik.

Jag tycker det är klart att det är hajfenssoppan som är den onda delen. Så länge det finns marknad för hajfenor så är det klart att det fortsätter? (jag antar att hajsoppan är den största bidragande delen till fångandet av hajar). Människan är en riktig jävel och tänker bara på vinst, pengar. De flesta struntar fullständigt i vad som är bra eller inte, de har ingen kärlek.

Tycker Mårten med artistnamnet Promoe (svensk artist) har sammanfattat det ganska bra så jag citerar.

"Intresse finns bara om man kan sätta vinst före
                              Och några nollor efter
                              Medmänskligheten rimmar illa med vinstintresse, jag är ledsen"
                              Det får mig att tänka på köttindustrin. Den var ju "ok" i början. Men det har spårat ut helt och hållet. De föder upp djur på 1/10 av den tiden det egentligen bör ta utan att bry sig om att de verkligen lider av det. De kan ju knappt gå, så feta och missbildade blir de. Men varför? Efterfrågan.

Bara för vi av någon anledning är bäst ställda, störst hjärna etc, VARFÖR behöver vi styra och ställa bland djurlivet och naturen. Jag kan inte förstå mig på det alls. Behöver vi kött för att överleva? Behöver vi behandla djur så illa? Är ett människoliv verkligen så mycket mer värt än andra djur? Tycker det är bra tankeställare. Jag blir äcklad bara på att tänka på hur vi verkligen behandlar djur. Jag visar aktivt att jag inte tycker om detta genom att välja en vegetarisk kost som jag har gjort i 18år.
                              Senast redigerad av TutenStain; 19 February 2011, 23:32.

Kommentar

Arbetssätt...