Grenmalstråden !!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Hej!

Hej!
    Jag har köpt dom i en akvarieaffär i Stockholm, men får hem dom först på Fredag dom är enligt uppgift otroligt fina och föräldrar är mycket fina troligen som jag sa VF, imorgon blir det och göra iordning 720 lit akvariet det går redan har en Gibbicheps i det, som jag ska sälja, men när dom är på plats kommer bilder om jag nu lyckas lägga upp bilder / Ann-Mari

Kommentar

• chippog
      Användare
      • August 2008
      • 251

klart du klarar av att lägga in bilder när nu jag har lyckats med det. men 720, det var mig en häftig satsning! se bara till att ha strömt på nåt ställe. mina fäste äggen på nästvärsta ställe i hela karet. värst hade varit direkt utanför pumpen. så länge har jag inte haft växter mitt i strömmen. malarna har jag haft i minst ett år. de var ganska små, fem till sex centimeter när jag fick dem. nu är de väl åtta och nio och antagligen inte riktigt vuxna än. jag kan fortfarande inte fatta att det blev ägg, med två lite på måfå köpta grenmalar, "de ska paras ut" mm i huvudet. jag är nyfiken hur ditt kar ser ut. foto till helgen?
      en kan bli beroende av att sitta framför karet

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        Ska försöka med foto till helgen chippoq, mit kar är på 720 lit med sand och stora fina rötter vattenströmmare och ett filter som pumpar 1500 lit i timmen, / Ann-Mari

Kommentar

• chippog
          Användare
          • August 2008
          • 251

inte alls lika snyggt som annat fantastiskt här men ändå: ett på malen och äggen och ett på äggen och malen! och den hänger där dygnet runt med några få korta pauser! ju mer jag ser på mina malar ju osäkrare blir jag, är det verkligen sturiosoma eller är det kanske sturiosomatichthys??? nån som kan?
          snart kommer de första minimalarna!

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Ingen aning jag håller på att lära mig om dessa malar nu, har lagt i en massa rötter etc i akvariet,vattenströmmaren hade enormt tryck detta ska bli roligt, / Ann-Mari

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Vad är det för vattenströmmare?
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                Vattenströmmaren är en liten historia med magnetfäste på både in och utsidan den är inställbar när man sätter på den så ser den till att det blir rejäla vattenströmmar under vattnet, trycket är reglerbart via en blå skruv / Ann-Mari PS Jag kommer och rikta in den mot rötterna när malarna är på plats / Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                  Jag höll fakiskt på och sälja mina akvairer etc men jag fick för mycket abstinens besvär så jag fortsätter ska nu odla grenmal / Ann-Mari

Kommentar

• chippog
                    Användare
                    • August 2008
                    • 251

klart jag inte hann... cirka fyrtio ägg var tomma och malarna ätna? får se om jag hittar nån, tror inte det... tio ägg har jag lagt i flytbehållare som jag fäste i strömmen. kanske kommer de ut i mörkret? skulle vara kul å få se en sån!

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Lite bilder på min Sturisoma aureum som jag letar make eller maka till. Någon som kan tippa vilket kön jag har?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                        Fina malar DFE det är såna jag troligen hämtar imorgon / Ann-Mari

Kommentar

• chippog
                          Användare
                          • August 2008
                          • 251

nu skulle jag gissa att du har manligt kön...
                          malen däremot, det är väl en du har, hur lång är den? förresten, skitsnygg! om den är könsmogen, borde det vara en hona då den saknar "skägget" så som jag kan se det på dina fina och mycket tydliga kort. förresten tycker hans-georg evers och ingo seidel i sin band 1 "wels atlas" att de flesta aureum egentligen är festivum. bilderna i boken liknar din mal bra mycket: gissning du har en festivum... de tror att aureum kan vara samma som sp "kolumbien" som verkar vara ljusbeige istället för brun som festivum och den som du har. nu är jag allt annat än malexpert. hade det varit svenska havsfiskar hade jag sagt så är det bara. nu kan jag bara säga att det verkar vara så. fast vad spelar det för roll, som sagt den är skitsnygg! och lycka till å hitta en partner till malen. jag tyckter det är väldigt roligt med denna lek.

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Ursprungligen postat av chippog
                            nu skulle jag gissa att du har manligt kön...
                            Hahaha, som man bäddar får man ligga

Bra info annars...
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                              Malarna kom inte inte något försenade och abstinesen tilltar,har någon en ide tas den tacksamt emot , imorgon ringer jag leasing och frågar / Ann-Mari

Kommentar

• chippog
                                Användare
                                • August 2008
                                • 251

låter aningen jobbigt. du kan la kolla, vilka andra fiskar som finns där dina malar kommer ifrån, helst sådana som inte äter malägg?! ifall du kommer på idéen att kanske ha en art till i karet? eller så läser du en god bok? är det nåt roligt på tv? (jag har ingen aning, jag har ingen tv.) korsord eller nåt? med andra ord fokusera på annat för att underlätta... lycka till med det!

Kommentar

Arbetssätt...