Mer än en gång har jag läst att det rekommenderas att hålla diskus-fiskar i kala eller nästan oinredda akvarier för att underlätta städning och renhållning av akvariet. Däremot har jag inte läst det när det kommer till lika stora eller ännu större ciklider som blå ciklid eller guldsömsciklid. Hur kommer detta sig? Den högre temperaturen hos diskus som påskyndar nedbrytning, avsöndrande av någonting eller något helt annat?
Varför kalt hos diskus, inte annars?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
handlar väl mer om att discusarna inte bryr sig, blir dom rädda kan dom flockas bakom sin kruka.
sen blir ju vattenkvalitet etc. lättare om man har ett tomt/rent akvarium och det är ju en fördel vid odling (ja det är ju då man brukar köra barebottom med discus)
finns massvis med andra fiskar man kan hålla så också men det är ju inte jätte snyggt om man har ett akvarium i ett vanligt rum. Sen har ju discus folk alltid varit lite speciella så kanske därför dom kör det så ofta också, vad vet jag/Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
http://www.gosatta.org -
På så vis. På ett sätt blir det ju ganska billigt med eftersom inredning kan kosta en del, lite som kompensation för dyr fisk. En till sak jag kom att tänka på, de som har diskus byter väl väldigt mycket vatten. Borde det inte gå åt massvis med vattenberedningsmedel eller kör de utan?Kommentar
-
dom flesta discus människor jag har kört har kört rent från kranan, nån enstaka har torvfiltrerat. . men beror ju på hur vattnet ser ut..
i tex. Uppsala med sitt hårda vatten lär det ju inte bli någon hit./Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
http://www.gosatta.orgKommentar
-
Mycket handlar om att man fodrar diskus på tillväxt mycket o ofta med proteinrikt foder. Detta belastar både vattnet o karet.
Nakna kar till lekpar handlar också om att det skall vara lätt att hålla rent.
Oftast för att få upp kläckningsgraden då diskusen ofta ratar en för liten kull och satsar på en ny istället.
Annars tror jag de flesta håller sina diskus i inredda kar.
Vattenberedningsmedel använd i mitt egna fall nästan endast till VF fisk eller typ vid karantän.Senast redigerad av AquaZoo; 16 February 2011, 14:56.Kommentar
-
Det förklarar ju en del. Men om man hade haft ett vanligt akvarium med några diskusar i, alltså inte försökt odla dem eller föda upp dem, så hade ett vanligt inrett akvarium fungerat då? Fast visst, man hade ju kunnat ha spartansk inredning ändå antar jag, fiskarna är ju vackra och framhävs.
Där ser man, jag trodde diskus var väldigt känsliga, men klarar man sig utan vattenberedningsmedel är ju bra med tanke på att det hade gått åt rätt mycket annars, 250 liter är väl rekommenderad som under gräns för ett gäng diskus har jag för mig.Kommentar
-
Problemet med diskus är nog att man av prisskäl väljer att köpa dem i för liten storlek. En 6 cm diskus är bara ca 2-3 månader gammal fortfarande ett yngel.
Satsar man istället på lite större +10 cm så ställer de inte större krav än många andra ciklider. 250 Liter är helt OK om antalet fiskar är i dimension till filtret.Kommentar
-
I den storleken går de ju på sina hundralappar också. Jag har kollat lite på priser för skoj skull och diskusar kostar rätt mycket. Det är väl fiskar och elräkningarna som kostar egentligen när det kommer till diskus? Jag har sett bra ytterfilter anpassade för akvarier på 250 liter med några liter filtermassa.
Det verkar vara bekvämt annars med ett oinrett eller ett spartanskt inrett akvarium.Kommentar
-
Det beror nog främst på att många matar sina diskusar med mycket foder som kommer från däggdjur (typ oxhjärta). Denna typ av foder har en annan smältpunkt än foder som har marint ursprung och därför går mycket av detta också mer eller mindre direkt genom diskusen och skitar ner för mycket i akvariet.
Så avstår man från denna typ av onaturligt (onaturligt eftersom de inte äter däggdjur i naturen) foder så blir inte heller akvariet så smutsigt och det blir lättare att ha det inrett.Kommentar
-
Det är nog mycket av vad vi stoppar i våra kar som är onaturligt.
I vilket fall som helst så kommer Franseco DeNitto att tala om just detta i Malmö i höst.Kommentar
-
Jo det är det väl, men finns det bra mat för dem som inte smutsar ner lika mycket som till exempel oxhjärta så är det ju bra. Men det är alltså elräkningarna som blir dyra och fiskarna som är dyra i inköp när det kommer till diskus? Det går alltså fint att ha dem i relativt spartanska akvarier av bekvämlighetsskäl och få dem att trivas?Kommentar
-
Dock så kan jag ha förståelse för att man av praktiska skäl håller diskus (eller andra odlingsfiskar) i kala akvarium om man odlar dom, eller drar upp yngel. Men det är ju definitivt inte snyggt och de flesta av oss har ju ändå våra fiskar för att de skall vara vackra i ett vackert akvarium så därför föredrar jag inredda akvarium. Detta funkar också bra med diskus om man avstår från att mata med foder typ oxhjärta och avstår från att dra upp temperaturen flera grader över hur de lever i naturenKommentar
-
Det beror nog främst på att många matar sina diskusar med mycket foder som kommer från däggdjur (typ oxhjärta). Denna typ av foder har en annan smältpunkt än foder som har marint ursprung och därför går mycket av detta också mer eller mindre direkt genom diskusen och skitar ner för mycket i akvariet.
Så avstår man från denna typ av onaturligt (onaturligt eftersom de inte äter däggdjur i naturen) foder så blir inte heller akvariet så smutsigt och det blir lättare att ha det inrett.
Jag har funderat i precis samma bana -hur ofta får en discus ens se en ko i vilt tillstånd? Än mindre äta dess hjärta..
Men när jag satt och tittade på Stendkers hemsida, de är ändå en auktoritet på discus, så skriver de att de slutat diskutera just oxhjärta i maten. De menar på att de är världens främsta odlare med den i särklass bästa fisken så varför skulle deras mat ifrågasättas som olämplig när de driver kopiösa mängder fisk på just oxhjärta?
Det känns mer som ett ställningstagande för var och en i hur naturligt man vill hålla sina fiskar snarare än huruvida det är lämpligt för fiskarnas hälsa eller har jag uppfattat allt fel?
Skall tillägga att jag aldrig ägt en discus men står i begrepp att sätta igång en amazonastank där VIP-innevånarna är just Stendkers Brilliant Turqoise.____________________________________
420 liter hörntank med demasoni & golden, AquaTerra Rockwall + AquaTerrra-moduler
720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-modulerKommentar
-
-
Jag har funderat i precis samma bana -hur ofta får en discus ens se en ko i vilt tillstånd? Än mindre äta dess hjärta..
Men när jag satt och tittade på Stendkers hemsida, de är ändå en auktoritet på discus, så skriver de att de slutat diskutera just oxhjärta i maten. De menar på att de är världens främsta odlare med den i särklass bästa fisken så varför skulle deras mat ifrågasättas som olämplig när de driver kopiösa mängder fisk på just oxhjärta?
Det känns mer som ett ställningstagande för var och en i hur naturligt man vill hålla sina fiskar snarare än huruvida det är lämpligt för fiskarnas hälsa eller har jag uppfattat allt fel?
Skall tillägga att jag aldrig ägt en discus men står i begrepp att sätta igång en amazonastank där VIP-innevånarna är just Stendkers Brilliant Turqoise.Kommentar
Kommentar