Varför kalt hos diskus, inte annars?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem

• September 2009
    • 22826

Om ni någon gång dykt i en sjö och där stött på en drunknad ko (jag har det, ughh) så kan jag upplysa om att alla tänkbara insjöfiskar är där och slafsar i sig (Aborre, sik, öring, harr, blindsillar(elritsa)...).
    Jag har fått för mig att de flesta fiskar är opportunister och äter allt som det finns näring i. Gärna en ko om så erbjuds.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av DRE
      Om ni någon gång dykt i en sjö och där stött på en drunknad ko (jag har det, ughh) så kan jag upplysa om att alla tänkbara insjöfiskar är där och slafsar i sig (Aborre, sik, öring, harr, blindsillar(elritsa)...).
      Jag har fått för mig att de flesta fiskar är opportunister och äter allt som det finns näring i. Gärna en ko om så erbjuds.
      Ja men det är nog trots allt en jäkla skillnad mellan om man ständigt får samma typ av foder eller om man får det då eller då.
      Eller menar du t.ex. att pizza är den bästa barnmaten bara för att barnen föredrar det före t.ex. grönsaker.

I sin naturliga miljö så har fiskarna ett tarmsystem som är anpassat till den typ av foder som finns tillgängligt där de lever. En herbivor fisk har t.ex. ett tarmsystem som är 5-10 gånger så långt som för en carnivor art i motsvarande storlek och de är därför anpassade för en annan sort av foder, men ingen av arterna tar kanppast skada om de då och då får lite felaktigt foder.
      Detta är inte konstigare än att en ko som med alla sina magar är anpassad till att äta grönfoder knappast mår bra av att i längden få ett foder som är animaliskt - men att det slinker med en och annan fluga ner ihop med grässtråna spelar minimal roll.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem

• September 2009
        • 22826

Håller 100% med.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Foxen
          Användare
          • March 2007
          • 34

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Och hur många inredda akvarier finns det i Stenkers diskusodling
          Uppskattningsvis, hmmm, ungefär.... ca: 0 ST

Då är min ödmjuka fråga som blivande Stendker-fiskägare: vilket foder kan jag utan risk för liv och hälsa samt akvariets underhålls-timmar köra med?
          Finns det något bra flingfoder för disusar som de kan gå non-stop på ungerfär motsvarande Tropicals Supervit för malawis?

720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
          Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-moduler

Kommentar

• kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

Det finns massor med bra pellets till diskus. Se bara till att hitta ett märke som sjunker o inte sväller eller smular, speciellt för ungdiskus. Sedan finns flingfoder också (Tropical) men vem tusan blir mätt på oblat
            Sedan ger jag mina massor med frysfoder, marinmix, vita o svarta mygg, mysis, artemia samt olika oxmixer Beroende på syftet med just den fisken.
            Fiskar på tillväxt får kraftigare foder o oftare. Lekpar får olika foder i perioder.
            Vuxna får max 1-2 ggr per dag och de som går i mina inredda kar får pellets o marint frysfoder. Diskus vänjer sig lätt vid ett favoritfoder o sedan ratar de allt annat så variation är som vanligt det bästa.
            Vilket också Francesco DeNitto förespråkar Han kommer att tala om detta i november i Malmö och jag har frågat om vi kan publicera hans sista artikel i ciklidbladet. Tror inte det är några som helst problem, så mer översättningshjälp till Ola.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

Kommentar

• Foxen
              Användare
              • March 2007
              • 34

Ursprungligen postat av kaj.p
              Det finns massor med bra pellets till diskus. Se bara till att hitta ett märke som sjunker o inte sväller eller smular, speciellt för ungdiskus. Sedan finns flingfoder också (Tropical) men vem tusan blir mätt på oblat
              Sedan ger jag mina massor med frysfoder, marinmix, vita o svarta mygg, mysis, artemia samt olika oxmixer Beroende på syftet med just den fisken.
              Fiskar på tillväxt får kraftigare foder o oftare. Lekpar får olika foder i perioder.
              Vuxna får max 1-2 ggr per dag och de som går i mina inredda kar får pellets o marint frysfoder. Diskus vänjer sig lätt vid ett favoritfoder o sedan ratar de allt annat så variation är som vanligt det bästa.
              Vilket också Francesco DeNitto förespråkar Han kommer att tala om detta i november i Malmö och jag har frågat om vi kan publicera hans sista artikel i ciklidbladet. Tror inte det är några som helst problem, så mer översättningshjälp till Ola.
              Ska man bli mätt på oblat måste man åtminstone få den serverad med lite bra källarvin

Skämt åsido, tack för infon, för att bli helt klar över ditt svar; finns det några mer specifika märken av foder du ger dina discar?

720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
              Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-moduler

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Det där med varierad kost är kul att diskutera, tror att det vart Ola som redovisade att riftsjöfisk äter väldigt enformig kost. Nu vet ja inte om det även gäller SA men det är kanske så att Discus klipper allt som kommer i dess väg i regnvattnet i floden.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Men riftlake har väl tillgång till ungefär samma foder året dvs där finns ingen regn/torr period som påverkar i samma utsträckning.
                  När det gäller pellets fodrar jag idag med Forellpellets, NLS diskus, New Era Discus o Aqua El`s Discus Vit
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

Arbetssätt...