Filterbehov till 1050?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikost
    Användare
    • August 2010
    • 16

Filterbehov till 1050?

Tjena!

Har igår startat upp ett 1050 och har tillgång till 2 st Eheim Pro 3 2080. Ni som har koll på läget, klarar jag mig en av dessa? Planen är ett sydamerika med jordätare.

Mvh
    Niklas
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

Ursprungligen postat av Nikost
    Tjena!

Har igår startat upp ett 1050 och har tillgång till 2 st Eheim Pro 3 2080. Ni som har koll på läget, klarar jag mig en av dessa? Planen är ett sydamerika med jordätare.

Mvh
    Niklas
    Jag har just ett 1050 l, 250x70x60, och ett Pro 3 2080, kompletterat med en cirkulationspump på 2000/tim kopplad till en rejäl bit filtermatta i ett hörn och ytterligare en cirkulationspump i andra hörnet på 1200/tim. Till mina jordätare blir det bra filtrering och lagom fart på vattnet. Byter en tredjedel av vattnet var 7-10 dag.

Kommentar

• HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

Jag skulle använda mig av båda filtren. 1700 l/h tycker jag är för klent för ett kar i den storleken.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Välkommen hit även du! Detta låter spännande, jordätare och 1050, berätta mer gärna med bilder så klart.

Vad gäller filtren: Det anser jag att du gör. De filtren är riktigt seriösa, jag har ett till mitt 430 liters men jag kan inte köra det på fullt ös då blir det lite väl mycket rörelse, men som tur är är de väldigt enkla att justera flödet på steglöst.

Edit:
        Oj snabba svar. Jag har ett 1700 liter/h i mitt 936 liters men där kompletterar jag med 2 cirkulationspumpar i moduler med filtermatta på vardera 1500 l/h. Det är lagom. Jag har jordätare där. Dock tror jag att 2080 är ett bättre filter än cirkpump och moduler.
        Senast redigerad av DaRe; 14 February 2011, 23:06.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Nikost
          Användare
          • August 2010
          • 16

Tack ska ni ha för svaren! Ok, lite blandade svar, men det klart det känns ju bättre att dra igång båda, vill ju självklart ha bra vatten. Problemet är att de tar ju lite plats...

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Du skulle kunna ta en och komplettera med cirkulationpumpar bakom någon modul eller annan lösning. Kommer du ha någon bakgrund eller BTN-modul i akvariumet?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Kör med båda ytterfilterna och komplettera med en Stremer typ Coralia4 eller Tunze 4000liters.
              Då får du möjlighet att syresätta sanden ordentligt och kan belasta karet rätt hårt eftersom jordätarna kommer att hålla översta sanden ren o perfa till nitrifera bakterier.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...