Ciklidbladet: Krafttag för fler medlemsartiklar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ciklidbladet: Krafttag för fler medlemsartiklar

Edit: Nu har många lovat artiklar och då ändrar jag förstås rubriken!

Hej

Vi har en rejäl kris! Under mina år som redaktör har medlemmarna skickat in artiklar som därmed kommit med ett jämt flöde. Detta har ni slutat med (men många har lovat!).

Min gissning är att många artiklar snarare blir trådar på forumet. Varför inte sätta ihop sådant till en artikel? Artiklar behöver inte vara långa.

Hemma hos-reportage kom förr in av bara farten men det var länge sedan nu.

Har ni en favoritaffär? Ta med kameran och skriv ett reportage.

Har du varit på ett offentligt akvarium? Skriv en artikel.

Artiklar kan handla om en art eller ett akvarium eller ett helt liv.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 19 February 2011, 11:58.
    Med vänliga hälsningar

Ola
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

En orsak är säkert att jag fått mycket att göra sedan mitt nya projekt startade i september. Jag har därför inte varit lika aktiv på forumet och tryckt på när artikelämnen dykt upp. Detta får ni gärna hjälpa till med!

Och självklart kommer högkvalitativt Ciklidblad alltid ut! Det blir bara mer slit för mig som redaktör att ragga artiklar samt översätta utländska artiklar.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Nu har en hel del läst! Har ni några kommentarer? Är det något ni kan tänka er att hjälpa till med? Ciklidbladet är trots allt en föreningstidning som i första hand ska vara gjord av medlemmar för medlemmar.

Och förresten - Se till att betala in medlemsavgiften ikväll för att garanterat komma med i det ordinarie utskicket - då sparar vår (och er) förening pengar! Extrautskicken kostar nämligen mer.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Ska rota lite mer i gömmorna och se om jag kan få ihop lite mer.

Hilsen,

/P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Ska rota lite mer i gömmorna och se om jag kan få ihop lite mer.

Hilsen,

/P
          Peppa gärna folk du känner också! De som skrivit en artikel har oftast svårt att inte fortsätta
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Inga fler kommentarer från någon?
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

Material kan jag nog skaka fram men tyvärr finns inte tiden än på ett tag.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Det är klart vi ska hjälpas åt! Det är som du säger alla medlemmars ansvar att det kommer ut ett CB. Personligen har jag varit hyffsat aktiv vad det gäller att skriva artiklar till CB sedan jag startade upp akvarierummet i källaren. Jag har fortfarande några idéer kvar, men intresset har inte varit 100% senaste tiden. Då menar jag iof inte intresset att skriva utan snarare akvarieintresset i allmänhet. Det går onekligen upp och ner. Så är det för mig i alla fall.

Sedan kan jag tänka mig att många drar sig för att skriva eftersom man inser hur många duktiga ciklidister som finns här på forumet. Det har jag alltid i åtanke när jag skriver i alla fall. Det känns lite löjligt när man vet att många som läser är betydligt duktigare och mer inlästa än vad man är själv. Sedan glömmer jag ofta bort i det läget att majoriteten av de som får CB faktiskt inte är aktiva här...

Hur som helst hade det varit bra om alla medlemmar tog sig i kragen och i alla fall började fundera på en artikel. Om sedan hälften av alla medlemmar sedan skrev den artikel de funderade på skulle jag kunna tänka mig att Ola c/o hade haft artiklar ett par år framöver.... Jag ska försöka sätta ihop något, men jag lovar inget i nuläget med tanke på att intresset som sagt är lite down för tillfället. Om jag känner mig själv kommer den smått sjukliga akvariefanatismen dock återvända inom en hyffsat snar framtid....

/Jocke

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Jag tror att konkurrensen från forumet och artregistret är ett stort "problem" (det är ju bra att folk sanbbt får ut infot och trevligt med en aktiv sida). Tex är centralarefolket extremt aktiva när det gäller fotande och att skriva artbeskrivningar men nästan inget skickas till Ciklidbladet. Jag tycker helt klar att man kan ta sin artbeskrivning, skriva om den lite, göra den lite mer personlig och sedan skicka den till CB. Vi behöver generella texter till artregistret. Varför inte påta ihop en artikel som vi sedan lägger upp där?
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Göran Å
                    Användare
                    • December 2005
                    • 1295

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Inga fler kommentarer från någon?
                    Jag går och funderar på en eller två artiklar.

Min förhoppning är att det ska lösa sig under året.

Att skapa en artikel

Igentligen är det ju inte så svårt att få till en artikel om man skriver om något självupplevt som berör ens hobby.

Ett tips är att använda ett ordbehandlingsprogram så får man mycket hjälp med rättstavandet mm.

Man behöver ju inte vara författare eller högskoleutbildad för att skriva ihop något intressant självupplevt.

Oftast räcker det ju med lite foton och förklarande text så är artikeln klar...Det svåraste är ju att våga.

Har man väl tagit steget till de första raderna så är det en ganska skön känsla att se att man kan.

Mvh Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Jag tänkte starta en lite mer positiv tråd efter att vi fått igång lite här. En "work shop" där vi kan bolla idéer och "brainstorma" (fasiken, kan jag inte svenska längre?)

Vi har dessutom en arbetsgrupp för Ciklidbladet som skulle behöva nytt folk och en nytändning. Skriv här eller skicka PM om ni har lust och tid att hjälpa till med CB mer aktivt.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Arbetsaffär resp hjärnstorma

Jag själv håller på och fnular på ett par artiklar, men känner inte att jag har tid med att delta i någon arbetsgrupp just nu. Håller på att byta jobb så det stjäl en del tid och engagemang...
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Trist att det går så trögt med artikelskrivandet. Två artiklar har det blivit för min del och personligen tycker jag att så länge man skriver om fiskar man har "snöat in på", vilket många här har, så är det ju inget att fundera på. Då är det rätt lugnt att plita ihop en artikel, det är bara skriva ner ens erfarenheter rakt av nästan. Det är dessutom skoj att få se ens egen text och bilder i en tidning så det rekommenderas verkligen till alla i den sitsen. Och jag vet att det finns många sådana här. Så skriv!

För min egen del måste jag bara hitta något nytt att snöa in på så dyker det säkert upp fler artiklar. Just nu har jag inte så mycket att komma med, men kanske kan det bli något av ciklidsoppan så småningom, vem vet.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Hej

Förhoppningsvis kommer det in fler artiklar nu när många har lovat att skriva. Därför ändrar jag i "krisrubriken"
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Jag har fixat tillstånd att översätta ett gäng i mitt tycke extremt intressanta artiklar (se andra trådar i respektive avdelning). Skicka gärna PM till mig om ni kan översätta!

Inga andra kommentarer angående artiklar?
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...