Akvarium utan bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robals
    Användare
    • December 2010
    • 3

    Akvarium utan bakgrund?

    Har fått en förfrågan om att ställa ett akvarium i en restaurang i Göteborg där jag jobbar.
    De vill att den skall stå som en avskiljare mellan två delar av restaurangen och att det inte skall vara någon bakgrund i akvariet så att det går att se igenom det.
    Jag har fått lära mig att man inte skall ha det så men har på flera platser sett just detta upplägg.
    Det jag isf skall ställa upp är ett 720L med malawi embuna.
    Kan jag ställa upp det så och vad skall jag tänka på isf.
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

    • April 2002
    • 4169

    #2
    Det hade ju varit coolt att ha btn på kortsidor och kanske någon stor sten från ytan?
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Det finns en regel som säger att minst en sida ska vara insynsskyddad så att fiskarna har skydd och slipper bli rädda. Som Christian säger har du ju kortsidorna, men du kan också skapa skydd i mitten av akvariet med hjälp av ett stenröse eller rottrassel eller större rot eller vad som...
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        #4
        tror personligen att mbuna i helt öppet akvarium går bara bra, några kan vara lite skygga ibörjan kanske. Du kan ha en varierad bottenstruktur/platåer i varierande höjd i mitt sektionen av akvariet som erbjuder skydd..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • January 2010
          • 639

          #5
          Stenröse(n) i mitten tror jag blir perfekt! Skall själv bygga ett stort kar med detta upplägg en dag. Kör gärna med minst en meter så inte stenarna går ända ut mot långsidorna. Ställ karet högt om möjligt så tror jag risken att fiskarna skall bli skygga är mindre. I restaurang vill du säkert hålla så algfritt så möjligt så läs på forumet hur vissa lyckas hålla karen mer eller mindre algfria(där skall du inte fråga mig). Viktigt också tror jag att varken värmare, pump, filter eller sladdar syns utifrån om det skall kännas solsidefräscht...

          Kommentar

          • danne0301
            Användare
            • March 2010
            • 70

            #6
            En insynsskyddad sida ska tas med en nypa salt, det står mängder av offentliga akvarier i butiker osv som är 'genomsynliga'. Detta är helt ok OM man har hyfsat med inredning i mitten av karet.
            540, 222, 54, 54

            Kommentar

            Arbetssätt...