Olivblad med malar och ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • December 2002
    • 811

Olivblad med malar och ciklider

Hejsan i ledet av min biotophysteri skulle jag vilja prova att ha olivblad med mina ciklider och "golden nuggets". Är det någon som har erfarenhet av att ha olivblad med malar och ciklider som kan ge mig lite råd då olivbladen inte direkt är gratis att köpa om dom bara äter upp dom!? Vad jag har förstått sänker bladen ph:t men jag tänkte motverka detta genom att bygga ett sandfilter med korallsand till karet.. Räcker det tror ni?

Tanken var att skapa en centralamerikansk flodbiotop med medelcirkulation av vattnet med massa bråte och löv över hela botten.
    SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Kan man inte ta blad/löv från våra egna träd? Någon som kan något om detta?

Kommentar

• Rivulatus
      Användare
      • December 2002
      • 811

Eklöv etc. funkar ju men problemet med dem är att de förmultnar väldigt fort i ett akvarium plus att det färgar vattnet. Jag ska försöka motverka detta med olivbladen genom att använda ett fluidiserande sandfilter med korallgrus (hoppas jag )
      SA:

Kommentar

• Botia
        Användare
        • June 2009
        • 63

Ursprungligen postat av Rivulatus
        Eklöv etc. funkar ju men problemet med dem är att de förmultnar väldigt fort i ett akvarium plus att det färgar vattnet. Jag ska försöka motverka detta med olivbladen genom att använda ett fluidiserande sandfilter med korallgrus (hoppas jag )
        Alla nuggets kommer från samma vattensystem. Tex 177 i rio iriri som är klarvattensfloder med ph runt 6-7. Tror de andra nuggetarna kommer från rio xingu -en bit ifrån där rio iriri rinner ut i xingu men dock samma klarvatten - intressanta firrar

Hur mycket löv ska du ha i? Kommer det att vara så mycket så det påverkar ph såpass drastiskt? (nyfiken då jag har 177r själv med lite blad, almond leaves - och dessa kan de gnaga på "trots" rejäl matning pga ingen magsäck, så det är givetvis tänkt på )

Kommentar

• Rivulatus
          Användare
          • December 2002
          • 811

Ursprungligen postat av Botia
          Alla nuggets kommer från samma vattensystem. Tex 177 i rio iriri som är klarvattensfloder med ph runt 6-7. Tror de andra nuggetarna kommer från rio xingu -en bit ifrån där rio iriri rinner ut i xingu men dock samma klarvatten - intressanta firrar

Hur mycket löv ska du ha i? Kommer det att vara så mycket så det påverkar ph såpass drastiskt? (nyfiken då jag har 177r själv med lite blad, almond leaves - och dessa kan de gnaga på "trots" rejäl matning pga ingen magsäck, så det är givetvis tänkt på )
          Jag stöter och blöter det lite hur jag ska göra med mina goldens (har ett gäng l81/l18 och l177 tänkt för odling i framtiden), som det ser ut nu är det tänkt ett strömkar på 450 liter = optimalt för nuggets och ett större 1000-liters med flodbiotop som tanke. Det är i mitt 1000-liters jag tänkt använda bladen för att efterlikna en lite "halvförmultnad flod" i centralamerika. Jag tänkte täcka kanske 15-20% av botten med bladen och visst spill kan man ju acceptera men ingen grönsaksfest bara .

Ph ska sträva mot 7 i flodkaret och något högre i strömakvariet men det borde ju mina malar klara tycker jag..? Jag hoppas bladen inte färgar vattnet allt för mycket för jag vill ju inte ha brunt vatten, kan man motverka det på något sätt förutom sandfiltret så tar jag gärna goda råd av någon.
          SA:

Kommentar

• Botia
            Användare
            • June 2009
            • 63

Ursprungligen postat av Rivulatus
            Jag stöter och blöter det lite hur jag ska göra med mina goldens (har ett gäng l81/l18 och l177 tänkt för odling i framtiden), som det ser ut nu är det tänkt ett strömkar på 450 liter = optimalt för nuggets och ett större 1000-liters med flodbiotop som tanke. Det är i mitt 1000-liters jag tänkt använda bladen för att efterlikna en lite "halvförmultnad flod" i centralamerika. Jag tänkte täcka kanske 15-20% av botten med bladen och visst spill kan man ju acceptera men ingen grönsaksfest bara .

Ph ska sträva mot 7 i flodkaret och något högre i strömakvariet men det borde ju mina malar klara tycker jag..? Jag hoppas bladen inte färgar vattnet allt för mycket för jag vill ju inte ha brunt vatten, kan man motverka det på något sätt förutom sandfiltret så tar jag gärna goda råd av någon.
            Låter som ett roligt projekt
            Ph 7 ska de klara och de gillar ju strömt så där ska det inte vara några problem
            däremot vet jag inget om olivblad - tycker dock att mina almond inte direkt gör vattnet brunt. Tror heller inte att de kommer äta upp dem, får de annan mat så blir de inte så intressanta, mina har endast norpat på dem ibland så mer än ett litet svinn bör du inte få om de får gott om annat, mina älskar zuccini och sånt (och såklart "riktig" mat )

du har kanske sett den men nedan är rätt intressant ur odlingssynvinkel, de skriver också lite om ph, temp, och annat lämpligt

Hoppas du lägger in bilder på ditt projekt sen - gillar dessa malar
            Senast redigerad av Botia; 11 February 2011, 00:13.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Boklöv tycker jag håller allra längst i akvariet. Både eklöv och ketapang/almond bryts ned snabbare och andra blad som t ex avenbok går ännu snabbare. Med malar i burken tror jag spontant löven försvinner mycket fort, de gnager på dem. Aldrig testat olivlöv, vet inte hur de är i relation till nedbrytning. För att få bort färgen på vattnet brukar man rekommendera aktivt kol. Rekommenderar inte konstant filtrering över aktivt kol, det klipper även nyttiga organiska föreningar. Tror inte du får ned pH till sju om du kör korallkross i filtret, och det motverkar inte heller färgen på vattnet.

Hilsen,

/P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Rivulatus
                Användare
                • December 2002
                • 811

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Boklöv tycker jag håller allra längst i akvariet. Både eklöv och ketapang/almond bryts ned snabbare och andra blad som t ex avenbok går ännu snabbare. Med malar i burken tror jag spontant löven försvinner mycket fort, de gnager på dem. Aldrig testat olivlöv, vet inte hur de är i relation till nedbrytning. För att få bort färgen på vattnet brukar man rekommendera aktivt kol. Rekommenderar inte konstant filtrering över aktivt kol, det klipper även nyttiga organiska föreningar. Tror inte du får ned pH till sju om du kör korallkross i filtret, och det motverkar inte heller färgen på vattnet.

Hilsen,

/P
                Tack det svaret hjälpte mycket! Synd bara att bok inte växer så bra här i norrland.. Nån borde börja sammla in boklöv och sälja tycker jag ! Olivbladen ska ha en renande effekt på vattnet, används även som naturmedicin mot svamp etc. . Ph:t blir ett dilemma kan jag tänka mig.. men jag måste ju inte ha det på exakt sju heller men det får inte bli surt i alla fall.
                SA:

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Tror det går att köpa boklöv nerifrån Tyskland, annars har tanken slagit mig några gånger att de kunde exporteras norrut... *s* Har dock bara så det räcker för eget behov just nu. Bok, ek och ketapang ska också ha en viss renande effekt, likaså alkottar. Vet inte vilket som är effektivast. De gör i vilket fall vattnet surare, ffa alkottar. De sistnämnda färgar också otroligt mycket. Kör du med kranvatten i burken (och KH på iaf 5-6) bör du vara skyddad mot lågt pH om du sköter vb normalt. Mät bara lite i början så du inte lirar med pH-svängningar över/under sju (ammonium/ammoniakgrejen).

Hilsen,

/P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...