Foto i svagt ljus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem

• September 2009
    • 22826

Foto i svagt ljus

Hur gör man?

Jag har en kompaktkamera, men skulle vilja få bättre bilder i svagt ljussken. Nu när vårsolen skiner in genom fönstret och in i akvariet är det som bäst, men omöjligt att få med på bild (för mig).

Några knep eller mer ljuskänslig kamera?
    Senast redigerad av DaRe; 09 February 2011, 13:41.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • KuRtaN
    Användare
    • February 2008
    • 778

Kan du ställa in slutartid och bländare? Isf är det nog där du skall mixtra och om inte så är det nog bara mer ljus som gäller.
    Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2748

En del köper kameror för närmare 100.000:- bara för dess egenskaper i dåligt ljus.

Men kan du ställa upp iso(ljuskänsligheten) så gör det. Sen ställer du så stor bländaröppning som möjligt( f ska vara litet). Kan du sen köra kameran i Manuellt läge så anpassar du slutartiden till det ser bra ut.

Men det är svåra förhållanden med sol och akvariemörker samtidigt, passa på när fisken är i solstrimmorna och låt resten i akvariet bli svart.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem

• September 2009
        • 22826

Tack för tipsen, jag ska läsa manualen lite nogrannare. Jag är sugen på de kameror som finns nu som är någorlunda kompakta med ändå har "riktiga" objektiv och möjlighet till extern blixt. Är det nåt att ha? Vad ska jag leta efter? Någon som har tips om jämförande tester av dessa. Jag vill kunna ta kort i svagt ljus, extern blixt så jag inte får effekter av blixct framifrån, glasrutor fjäll och dylikt som reflekterar.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

Ska du ta kort i svagt ljus får du även tänka på att du har kameran på nå´t stabilt (stativ eller liknande) så du inte behöver hålla den i handen.
          Tiderna blir oftast för långa för att du ska kunna hålla still.
          Men samtidigt måste ju även firrarna sköta sig och vara stilla så de anpassar sig till tiden du behöver också
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Ursprungligen postat av DRE
            Tack för tipsen, jag ska läsa manualen lite nogrannare. Jag är sugen på de kameror som finns nu som är någorlunda kompakta med ändå har "riktiga" objektiv och möjlighet till extern blixt. Är det nåt att ha? Vad ska jag leta efter? Någon som har tips om jämförande tester av dessa. Jag vill kunna ta kort i svagt ljus, extern blixt så jag inte får effekter av blixct framifrån, glasrutor fjäll och dylikt som reflekterar.
            Läs: http://www.viktorsundberg.se/blogg/2...fotografering/
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Tackar för tipsen. Ställning är väl ett måste kan jag gissa. Bra länk, den ska jag gräva i noggrannare i kväll.

///David

Kommentar

Arbetssätt...