Ruvande Ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

    Ruvande Ancistrus?

    Denna Ancistrus-hanen har legat så här med huvudet instoppat i snäckan i 1-1½ vecka nu, så jag misstänker att han har ägg/yngel där inne... vad tror ni?

    Funderar på att försöka flytta "hela paketet" över i ett yngelakvarie. Hur länge brukar ancistrus vakta rommen/äggen? När tror ni det skulle vara "tryggast" att försöka sig på en flytt?

    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

    #2
    Hittade denna trevliga filmen:
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • Botia
      Användare
      • June 2009
      • 63

      #3
      Ursprungligen postat av Bjorn
      Denna Ancistrus-hanen har legat så här med huvudet instoppat i snäckan i 1-1½ vecka nu, så jag misstänker att han har ägg/yngel där inne... vad tror ni?

      Funderar på att försöka flytta "hela paketet" över i ett yngelakvarie. Hur länge brukar ancistrus vakta rommen/äggen? När tror ni det skulle vara "tryggast" att försöka sig på en flytt?

      det är mycket möjligt, de brukar gärna fläkta med fenorna för att syresätta vattnet åt rom/ynglen

      Nu minns jag inte exakt hur länge hannen låg, men runt en vecka tror jag för rommen och sen runt en vecka för att vakta de nykläckta ynglena som ligger i grottan tills gulesäcken försvunnit - sen släpper han ut dem
      allt som allt kanske 2-3 veckor, har ärligt talat glömt tiden

      Men de behöver en rot att gnaga på, alltså ancistrus överlag och detta skulle även ynglena uppskatta sen (något med att roten innehåller celluslosa som behövs för matsmältningen på sikt)

      hade du haft en "riktig" grotta så hade du kunnat lyfta över honom redan nu - min har gått till yngelburken så fort jag fattat att de varit igång igen (bara lyft upp grottan med vatten i) och ynglena har överlevt. Men det ser svårare ut med denna snäcka...möjligtvis om du varsamt skjuter över den till en "burk" som du kan flytta över dem i
      Senast redigerad av Botia; 08 February 2011, 03:19.

      Kommentar

      • matt.is
        Användare
        • September 2003
        • 386

        #4
        Har också en ancisturus som ligger och ruvar i ett snäckskal. Tydligen populärt tillhåll även för dessa fiskar och inte bara snäcklekare.

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • August 2008
          • 2150

          #5
          Ancistrus är mycket bra på att vakta/fläkta ägg/yngel så har du bara ett annat kar så e det bara att flytta snäckan och hanen, jag brukade alltid använda kryddburkar som dom lekte i och när jag skulle flytta dom så tog jag bara upp burken med yngel och hanen i och det har alltid gått bra.
          Men om du flyttar snäckan och inte får med hanen på samma gång så ta han med handen och sätt in huvudet i snäckan så ska det nog gå bra.

          Kan tyvärr inte se filmen för dom e spärrade här på jobbet. Men jag hoppas mitt svar hjälpte dig lite iaf.

          Lycka till
          CA

          Kommentar

          Arbetssätt...