Akvarium ca 4000 liter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mimmi
    Användare
    • February 2011
    • 7

Oj vad det hann rasa in svar

Jo, bygget måste vara ganska exakt 4*1*0,8 eftersom det ska användas till (berätta inte nu, det är faktiskt en hemlis än så länge) Stockholms största fiskpedikyr
    Det är mycket möjligt att 90 000:- är ett lagom pris, jag blev bara lite chockad precis när jag fick det... kan egentligen ingenting om akvarier så hade bara gjort överslagsräkning för priset på akvarier för ca 900 liter och gångrat upp i rätt volym - och det stämde ju inte riktigt! (tänkte även att det precis som det mesta annat skulle bli billigare i större volym, men har förstått nu att det bara blir mycket svårare att bygga)

Funderade på glasmästare innan, men det verkar som att dom flesta inte vill lämna garanti på arbetet när det gäller just akvarier?

Var även förbi Akvarielagret idag för att kolla lite noggrannare, och tyckte dom gav ett seriöst intryck vilket känns väldigt viktigt. Men jag tänkte att det var lika bra att slänga ut en förfrågan innan eftersom jag... inte är insatt alls. Och det skulle kännas lite dumt om någon kom i efterhand och sa "men det där, det hade du ju kunnat få för 50'..."
    Huvudsaken är ju verkligen att det blir ett bra jobb, och är det här priserna som gäller så är det väl bara att acceptera

Kommentar

• Bjorn
      Användare
      • October 2009
      • 939

Ursprungligen postat av Mimmi
      Oj vad det hann rasa in svar

Jo, bygget måste vara ganska exakt 4*1*0,8 eftersom det ska användas till (berätta inte nu, det är faktiskt en hemlis än så länge) Stockholms största fiskpedikyr
      Det är mycket möjligt att 90 000:- är ett lagom pris, jag blev bara lite chockad precis när jag fick det... kan egentligen ingenting om akvarier så hade bara gjort överslagsräkning för priset på akvarier för ca 900 liter och gångrat upp i rätt volym - och det stämde ju inte riktigt! (tänkte även att det precis som det mesta annat skulle bli billigare i större volym, men har förstått nu att det bara blir mycket svårare att bygga)

Funderade på glasmästare innan, men det verkar som att dom flesta inte vill lämna garanti på arbetet när det gäller just akvarier?

Var även förbi Akvarielagret idag för att kolla lite noggrannare, och tyckte dom gav ett seriöst intryck vilket känns väldigt viktigt. Men jag tänkte att det var lika bra att slänga ut en förfrågan innan eftersom jag... inte är insatt alls. Och det skulle kännas lite dumt om någon kom i efterhand och sa "men det där, det hade du ju kunnat få för 50'..."
      Huvudsaken är ju verkligen att det blir ett bra jobb, och är det här priserna som gäller så är det väl bara att acceptera
      Otroligt kul tråd, och det finns nog inget bättre ställe att lufta sina frågor, oberoende om man är nybörjare eller proffs så finns det alltid någon här som har något vettigt att säga eller tillägga.

Hmmm? Fiskpedikyr? Härligt!!
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Nu tror jag att akvarielagret är det enda företaget i Stockholm som kan och vet hur man bygger stora akvarier på plats.

Här en länk till ett storbygge i offentlig miljö!
        Det här akvariet byggde vi i Eskilstuna idag, till Kenneth o Rasmus och finns i köpcentrum 21an ni får gärna gissa volymen
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Gjorde en test

ett akvarium
          50000cm x 50000cm x 60cm högt
          det blir nån miljon liter

dom rekommenderar 10mm glas

skulle säga att datorn förlorade mot min tröga hjärna

iofs så är ju trycket på glaset proportionellt mot vattendjupet, höjden på akvariet. Sedan spelar det inte så stor roll att bredden så skulle vara en kilometer.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Det räcker att någon plumsar i, då går rutorna åt helv..te!
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Mimmi
              Användare
              • February 2011
              • 7

Ursprungligen postat av Wilhelm
              Det räcker att någon plumsar i, då går rutorna åt helv..te!
              Det här kanske är en jättedum fråga men... plexiglas? Kan det fungera?
              Eller hur mycket tål det vanliga glaset (2 x 12 mms laminat)? Måste nog räkna med att folk kan råka sparka till det lite lätt när dom sätter sig ned...

Kommentar

• Gäst

mimmi ja rekomenderar benny på majornas glas i GBG. Han åker land & rike runt & bygger kar. Han brukar va mycket billigare än nissarna i stockholm..

Han har byggt mina kar 1440 & 2100l. mitt 2100l kostar typ 1/3 av det priset du skrev men är inte så långt vilket betyder jag kan ha tunnare glas. Mitt är 255x110x75 i 15mm

Kommentar

• wenger
                  Användare
                  • February 2003
                  • 233

Ursprungligen postat av Freke
                  mimmi ja rekomenderar benny på majornas glas i GBG. Han åker land & rike runt & bygger kar. Han brukar va mycket billigare än nissarna i stockholm..

Han har byggt mina kar 1440 & 2100l. mitt 2100l kostar typ 1/3 av det priset du skrev men är inte så långt vilket betyder jag kan ha tunnare glas. Mitt är 255x110x75 i 15mm
                  Jamen då kan du ju inte jämnföra priserna heller om det inte är samma storlek.

Har vi nissar i stockholm? Tycker christer får stå skott för lite väl mycket ibland. Jag har aldrig haft problem när jag handlat av han. Gillar man inte priset köp på ett annat ställe liksom trådskaparen efterfrågade tips om. Att sitta och peka finger blir ju bara jobbigt att läsa.

Kommentar

• Gäst

jag jämför inte priserna då det är helt annat kar, jag bara gav en uppfattning om vad det kostar. Jag har inte pekat några fingrar. Fan kan jag inte få posta på detta forumet utan att folk börjar klaga.. Jag vet bara av olika kompisar i stockholm & göteborg vad dom fått betala för sina kar som ofta är jävligt lika å det skiljer flera tusenlappar på dom & det är inga mega kar utan 1000-1500l.

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Ursprungligen postat av DRE
                      iofs så är ju trycket på glaset proportionellt mot vattendjupet, höjden på akvariet. Sedan spelar det inte så stor roll att bredden så skulle vara en kilometer.
                      Jag tror att om längden på akvariet är oändligt lång så kommer långsidorna att böja sig utåt oändligt mycket och då rinner vattnet ut och trycket minskar.

För en gång skull så tror jag längden har en viss betydelse, men inte på trycket.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Jo men man har ju stag som håller in sidorna, men visst det måste räknas lite på det hela.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• luppe
                          Användare
                          • February 2006
                          • 154

Man kan ju också bygga en burk i trä, om man inte måste se in genom alla sidor...Plexi blir nog inte billigare....
                          En attraktiv affär kan alltid hålla lite högre priser. Det gäller ju också sortiment och kunskap.
                          Jag håller själv på att se olika möjligheter då jag ska bygga en burk på ca 15 000 liter.
                          Mvh/Bosse

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Ursprungligen postat av Mimmi
                            Det här kanske är en jättedum fråga men... plexiglas? Kan det fungera?
                            Eller hur mycket tål det vanliga glaset (2 x 12 mms laminat)? Måste nog räkna med att folk kan råka sparka till det lite lätt när dom sätter sig ned...
                            Ja, de stora offentliga akvarierna utomlands är gjorda med plexiglas och de går nog aldrig sönder, men kostar därefter.
                            Ska det vara ett "badkar" med fisk som äter lösa hudbitar, och där kanske flera människor ska sitta, så är det kanske säkrast att använda plexiglas.
                            Men å andra sidan så litar jag på Christers uträkningar på glastjocklek och att det kommer att hålla. Priset är väl överkomligt för ett företag.
                            mvh Wilhelm

Kommentar

• Mimmi
                              Användare
                              • February 2011
                              • 7

Jag tror inte jag nämnde att folk faktiskt ska bada i det (hade nog lite för mycket i huvudet) utan bara att dom skulle sitta med fötterna i det.
                              Plexiglas låter nog som en bra idé om det fungerar att bygga med, man vet ju aldrig om någon råkar bli skrämd av fiskarna och flyger iväg med foten...

Kommentar

• Ove Planstedt
                                NCS Medlem
                                • May 2006
                                • 1816

Om du sparkar med foten på 2x12 mm glas så tror jag snarare att du bryter foten än att glaset går sönder.

Kommentar

Arbetssätt...