Nyinsättning av discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 1677

    Nyinsättning av discus

    Satte in två nya Thailandsodlade i ett väl fungerande 540 med "Kitti-fisk".

    2 dagar senare mörknade de "gamla" fiskarna och står nu och trycker i hörnen.

    Har gjort ett par rejäla vattenbyten och höjt tempen till 32.
    Vad kan jag göra mer?

  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

    #2
    Hur länge har de nya Thaidiskusen gått i svenskt vatten???

    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • 1677

      #3
      De "nya" är "inbytesfisk" som gått länge i svenskt vatten och fungerat bra hos handlaren.

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • June 2002
        • 227

        #4
        Ursäkta! Men mörknande Diskus är ett tydligt tecken på att något är fel.Vad göra om du gjort vattenbyte? Tja om inte vattnet från kran är mycket dåligt, extremt hårt,så kan det vara bakterier i akvarievattnet som stör.
        Det gamla vanliga receptet på ca.40ml. en matsked grovsalt utan jod per hundra liter vatten tar kål på mycket.Även växter och corydoras malar kan fara illa men inte Diskus.
        Försök med salt metoden och lycka tlll!Jag tror det hjälper.

        SALAR
        SALAR

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • November 2002
          • 157

          #5
          Hej!
          Håller med salar,men det viktiga är också att man får en så jämn grupp som möjligt av diskus, jag har själv 4 st blå cobolt och dom går bra ihop. Jag bor i en kommun som är känd för att ha bra vatten, och det vanliga tjatet, bra vattenbyten kan inte ersättas av all teknik i världen, och bra foder. Lycka till mvh Ann-Marie

          Kommentar

          • Gep
            Användare
            • June 2002
            • 23

            #6
            Självklart släpde dom nya diskusarna med sig någon parasit, virus eller bakterie som dom "gamla ej hade emunförsvar mot ett tips är att i så många fall av fisksjukdommar chansa! Köp ett preparat typ: Esa2000 eller liknande och medicinera alla fiskar i hopp om att det är en hudparait/bakterie.

            Guran
            Guran

            Kommentar

            Arbetssätt...