Ett grönare malawikar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H...
    Användare
    • February 2011
    • 5

Ett grönare malawikar

Hej

Jag känner mig lite ny på det här med just malawicilkider.

Jag har haft fiskar och även malawi ett tag, men lyckas inte få till det bra just vad gäller växterna i akvariet. I just detta går en hel del fiskar och dem är fullstora dessutom

Även om många tycker att det inte skall vara det i en malawibiotop, så är det mycket vackrare med lite grönsaker i burken också.

Fiskarna bökar ju kraftigt och river blad och rötter och tillslut så flyter dem upp. Att plantera i nya växter verkar hopplöst för dem vill äta upp dem med det samma. Har just nu provat att bygga upp med lite stenar runt växterna och det ser ut att lyckas, men dem äter på topparna och de små skotten som kommer upp hinner inte växa till sig innan dem är där och noppar.

Jag har sett att en del har cryptocoryne var balansea framgångsrikt med malawi, men jag har inte lyckats. Har använt mig av vallisneria med måttlig framgång. Anubiasen gick som smör i solsken, mums tycker fisken. Microsorum har jag inte fått att gå heller.

Det jag har provat har framförallt vuxit långsamt tycker jag. (vallisneria och cryptocoryne var balansea)

Jag har i kranvatten ett Ph på 7,7 och dH 2,4grader.

Jag undrar vad som krävs för att få till lite växter i karet. Vilket bottensubstrat skall jag använda mig av och kornstorlek?

Vad är era olika aspekter på: Rådasand, Engelskt sjösten, Faxegrus, Korallsand?

Kan jag få bättre förutsättningar med att ändra till ett annat substrat?

Jag använder mig av PMDD med framgång i andra kar och även co2 i ett annat.

övriga vattenvärden:

Tacksam för svar.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Välkommen hit!!

Jag har själv inte malawi, men crinum lökar av olika varianter brukar vara tåliga (läs äckliga att äta).
    Thaianum
    natans
    calamistratum

är tre vanliga varianter.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• H...
      Användare
      • February 2011
      • 5

Tack för det DRE

jag har en thainum i burken just nu och den står still sedan ett halvår.
      säg mig vad som är fel.

Jag skall berätta att det är ett kar som gått i ett par år och det är minst fem cm råda sand i botten som är cirka 1-3 mm grovt. och jag uppskattar det som relativt grovt i växt sammanhang, då jag gärna har lite finare sand.

H.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Sanden ska nog inte vara några problem för crinum. Se till att löken står med en stor del över sanden. 1/3 under sandytan brukar man säga annars ruttnar löken. Jag har ett gäng crinum thaianum och 2 crinum natans i mitt SA akvarium. De växer långsamt men thaianumen tuggar på rätt bra. Jag har bra med belysning men gödlar inte. Jag skulle tro att lökväxter uppskattar näring via botten snarare än i vattnet. därmed borde en näringskula man gräver ned intill löken vara vettigt. Kolla med en akvariebutik vad de säger om ingen här har bättre tips om gödning av crinum.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• nicson
          Användare
          • January 2010
          • 639

Vad har du för filtrering? Kraftig ytcirkulation (som Malawi gillar) driver ut koldioxiden ur vattnet o växterna "kvävs".

Kommentar

• Bjorn
            Användare
            • October 2009
            • 939

Har samma erfarenheter som du, men tycker att jag lyckats endå... tillslut!

Kör med cryptocoryne, anubias (i kanterna var det är lite mindre ljus) och inte minst... ja vad fan heter dom? Uppsalaväxterna? Slänger in ett par foton och hoppas någon kan ge den ett namn.

Kan tillägga att jag kör men 0,3dl havsalt och 0,3dl bikarbonat pr 100 liter vatten i mina Malawi-kar, vilket växter i allmänhet inte gillar!

Har korallsand (inte den allra finaste typen), samt riktigt grov korallgrus i hörnen som speciellt anubias trivs i (var den kraftiga vattencirkulationen blåser bort sanden efter ett par veckor). Kör med hålsten (se fotona) i olika storlekar, som jag använder för att förankra växterna (trycker in rötterna genom hålen och efter ett tag har rötterna växt till sig och bundit upp korallsand så att de sitter fast som om de var sementerat).

Nya skott nafsas på konstant, men efter att jag började köra strategin: "Fylla upp karet med en massa växter och köp nya fina med en gång det ser lite gläst ut" så har flera och flera nya skott klarat sig.... och nu verkar tillväxten fungera riktigt bra! (nedersta/sista fotot är på skott som överlevt och verkar frodas)

Var rätt frusterad och startade en liknande tråd 2010-10-14 som du hittar här:
            Vet om att det är en "evig" fråga.... men har tröttnat på att ha några få anubius som kämpar tappert för att överleva i mitt 450L Malawi... grönt är skönt! Kör med 0,3dl salt och 0,3dl bikarbonat pr 100L vatten, och är tacksam för tips på växter som ni har goda erfarenheter av båda med Malawis och lite salt (länka
            Newbie December 2009
            Malawi: 450 liter
            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Bjorn
              Användare
              • October 2009
              • 939

Ett foto på mitt 450L just nu (Uppsala-växterna frodas bättre i grabbens 240L av någon anledning och har fått feta kraftiga rötter som bl.a. växt sig genom filtermatten i filterhörnan)

En tråd som nuddar ämnet på denna tråden:
              Kort bakgrund..frugan börjar tröttna på att ha det igenvuxna channakaret som finkar på boplanet :P Hon insisterar på att ha ett "vackert" kar med färgglada fiskar, tror hon sett för många salta men det blir för dyrt så då tror jag ett Malawi hade funkat super. Jag tänker mig vit fin sand typ blästersand, lite

Edit: Testade Jättevallisneria, hur snyggt som helst... i 4 veckor... och de pyttesmå resterna som var kvar efter den då verkar trivas tillsammans med kampiskarna i grabbens mini-sällskaps-akvarium. :-)
              Senast redigerad av Bjorn; 05 February 2011, 00:17.
              Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Är det en aponogeton. Rotklump?

///David

Kommentar

• nicson
                  Användare
                  • January 2010
                  • 639

Otrolig spenat du har där. Var övertygad om att det var plast!

Kommentar

• Bjorn
                    Användare
                    • October 2009
                    • 939

Ursprungligen postat av DRE
                    Är det en aponogeton. Rotklump?
                    Nej....
                    Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Bjorn
                      Användare
                      • October 2009
                      • 939

Ursprungligen postat av nicson
                      Otrolig spenat du har där. Var övertygad om att det var plast!
                      Fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy!!!!
                      Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Det är cryptocoryne väl?

Kommentar

• Bjorn
                          Användare
                          • October 2009
                          • 939

Ursprungligen postat av StefanL
                          Det är cryptocoryne väl?
                          Ja, Cryptocoryne crispatula Balansae verkar det vara....

Vilket får mig osäker på vad denna är (se foto).
                          Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Bjorn
                            Användare
                            • October 2009
                            • 939

...och vem är denna nykommlingen som verkar trivas?
                            Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Svårt att avgöra. Ska kolla lite få se om jag kan hitta.

Den blå firren är en delfin..om det var den du syftade på?

Kommentar

Arbetssätt...