Förhållande protein/nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    Förhållande protein/nitrat

    Jag postade detta i en annan tråd, men det kan säkert vara fler intresserade än de som läste den tråden.



    Vid nedbrytning av 1 g protein bildas 0,708 g nitrat. Om man matar fiskarna med en viss fodergiva per dag, tillförs X g protein på 14 dygn, av detta bildas X x 0,708 g nitrat.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

    #2
    Ursprungligen postat av DRE
    Jag postade detta i en annan tråd, men det kan säkert vara fler intresserade än de som läste den tråden.

    http://www.nyttgrepp.se/akvarie.html
    Och vilken roll spelar vattenbytesfrekvens??
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Tja om nitratet byggs upp enligt detta så ökar nitrathalten med tiden och om det finns nitratnivåer man bör hålla sig under så styr det frekvensen, men där spelar vattenvolymen in.

      Exempel:
      100 liter; matning med 2x1kryddmått (2ml NLS) per dag som innehåller 35% protein.
      Med en nitratgräns på 30 ppm = 30 dvs 3mg/100L (1 liter = 1 kilo) 3mg/100 000mL=30 [mg]/1 000 000 [mL]

      x antal dagar

      ger det att x*2*0,35*0,708 = 3 ger x = 6 dagar

      Men med byte av 50% vatten så landar man efter bytet på 15ppm Och därefter bör man byta var 3:e dag.

      Hmm räknar jag fel eller är detta mycket mat för ett 100 liters akvarium?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

        #4
        Ursprungligen postat av DRE
        Tja om nitratet byggs upp enligt detta så ökar nitrathalten med tiden och om det finns nitratnivåer man bör hålla sig under så styr det frekvensen, men där spelar vattenvolymen in.

        Exempel:
        100 liter; matning med 2x1kryddmått (2ml NLS) per dag som innehåller 35% protein.
        Med en nitratgräns på 30 ppm = 30 dvs 3mg/100L (1 liter = 1 kilo) 3mg/100 000mL=30 [mg]/1 000 000 [mL]

        x antal dagar

        ger det att x*2*0,35*0,708 = 3 ger x = 6 dagar

        Men med byte av 50% vatten så landar man efter bytet på 15ppm Och därefter bör man byta var 3:e dag.

        Hmm räknar jag fel eller är detta mycket mat för ett 100 liters akvarium?
        Troffar gillar verkligen vattenbytesfrekvensen 3 dagar.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

          #5
          Tänkte mer på min byter 2% i timmen med automatik.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            Iofs så kan jag justera lite. NLS maten är kulor och om man staplar kulor omlott så blir det c:a 67% NLs och 33% luft => 1 tesked rymmer 0,75ml NLS och 0,25ml luft

            Och jag matar mitt 1000 liters med 2 5ml doser NLs 2ggr per dag

            Dvs

            30 [ppm] / (20 [ml] *0,67[volymkorrigering] *0,35 [proteinhalt] *0,708 [nitratutväxl]) = 9 dagar (100% byten)

            Dvs en frekvens av 4,5 dagar med 50% byten. För att hålla "konstant" 30 ppm nitrat.

            Jag byter 30% var 7:e dag till mina jordätare i det akvariet så jag undrar om jag missar något, jag borde då få en ökande mängd nitrat. Men jag har en del växter som förbrukar nitrat. Hur mycket, vet ej!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Tänkte mer på min byter 2% i timmen med automatik.
              Om vi gör det enkelt för oss så kan vi säga att alla 2% är vatten med maxhalt nitrat, dvs ej det nya som just rinner in. Då tar det 25 timmar att nå 50%

              Mer realistiskt är att 50% av vattnet som du tömmer är gammalt och 50% nytt. Då tar det c:a 50 timmar att nå 50% byte.

              Ställer man upp det blir det en rätt komplicerad ekvation om man ska ta hänsyn till hur snabbt vattnet blir fullständigt blandat.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Infon är intressant, men varför inte bara mäta nitrat under en bestämd period med regelbunden skötsel, och sedan ev. ändra skötseln efter mätvärdena? För övrigt ser jag nitrat som enbart en lirare som kan skapa problem. Nitrat kan relativt lätt denitrifieras till kvävgas, som då lämnar akvariet utan vb. Låter ju smidigt, men en del annat mög blir kvar i burken, vilket med tiden skapar obalans (sannolikt cyano).

                Hilsen,

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • chippog
                  Användare
                  • August 2008
                  • 251

                  #9
                  hej patrik! nu är jag inte riktigt van vid akvaristslang än. vad är cyano, är det alger/bakterier eller menar du cyanid (-CN)?

                  sen låter det onekligen vettigt med mätvärden som styr vattenbyte istället för teoretiska beräkningar som ändå inte kommer fram till rätt resultat. men det jag har sett som nitratkitt, verkar inte alls lika känslig som fiskarna.

                  sen håller jag verkligen med om att informationen i sig är intressant och ger lite bättre förståelse för vad som (bland annat) sker i karet och vid vattenbyte.
                  en kan bli beroende av att sitta framför karet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    #10
                    Jag såg det mest som en kul räkneövning och det gav lite i form av att överslgsmässigt verkar mina vattenbyten duga...
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Chippo,
                      cyano är alger/bakterier, kallas även blågrön alger, cyanobakterier, slemalger. Bildar en sammanhängande sjukligt grön matta som lätt lossnar från underlaget. Lika lätt som den lossnar kommer den tillbaks.

                      DRE,
                      sant, det går att räkna lite på vb med infon.

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        #12
                        Ja om det det går att räkna ut vattenbytesfrekvens med hjälp av enbart Nitrat är lite si o så. Bakterietryck,vattnets temeratur, sandbäddens djup, filtrering, hur syresatt karet är, växternas/algernas upptag och fiskarnas upptagningsförmåga gör att det är himla mycke lättare att mäta än att räkna. Sen har vi det där med matens proteinvärde.

                        När det gäller cyano så tror jag att det beror mycket på vilken obalans man har mellan Nitrat/amonium och fosfat/fosfor. Går man mot noll i Nitrat så kan det lätt uppstå en konkuransskillnad mellan växter o cyanobakterier. Cyano kan "utvinna" N ur bottensedimnetet som inte är tillgänglig för växterna.
                        Det är iallafall en möjlighet som jag tror på
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          LN,
                          jo, det är en klassiker att bara kika på kväveföreningarna och minska dem. Kvar blir fosfat/fosfor och cyanon brukar komma. En del arter cyano är kvävefixerare, kan ta kvävet ur kvävgas - det klarar ingen växt vad jag vet. Luringar!!

                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

                            #14
                            Ja her testat just det Patrik i ett saltkar.
                            Håller på att labba med 500 litaren som är inbyggd i väggen som du kanske minns, det gick troffar där när du vart här.

                            Gick till noll i Nitrat och på två dar var 70% av karet täckt med just Cyano.
                            Det naturliga förhållandet 16/1 kväve/fosfor tror jag inte är heligt i ett akvarium.

                            Men om man har urgasning/export av kväve så är det omöjligt att använda beräkningar eller mätningar av Nitrat som enda faktor för vattenbyte.

                            Jag håller fast vid min inslagna linje att det finns bara ett bra sätt att få bort anrikade onyttigheter, regelbundna stora (minst 50%) vattenbyte. Dessutom så ska man försöka gynna snabbväxande växter och inte ej niente nicht röra bottenmaterialet mer än max en gång om året.

                            Jag tror inte på små mini dagliga vattenbyte, visserligen stabilserar man tillslut kvävenivån men man får andra anrikningar som begränsar fisktrivseln.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #15
                              Salt har jag dålig koll på, men helt enig i det med vad som kan hända med minimala kvävenivåer. Tror som du att 16:1 inte är heligt, men något ligger det i det. Den relationen kommer väl fö från Redfield, det är några på Zoopet som börjat diskutera om inte Atkins relationer är bättre att ha som utgångspunkt. Atkins skiljer sig tydligen från Redfield i relationerna mellan ämnen. Kan det för dåligt ännu, men jag kommer dit också. Bara inte idag... *s*

                              Två saker anser jag får bort anrikade onyttigheter, dels vb och dels växter/alger. En filtreringsteknik med Algae turf scrubbers verkar grymt lovande. Både växter och alger klipper ju betydligt mer än kvävet, och iom fördelningen av ämnen som behövs för tillväxten så ska man enligt teorin kunna få bort ungefär det man matar med. En grej som tål att tänkas på är bottenfilter med långsam genomströmning. Har ett bra tag varit inne på att allt vatten i akvariet ska cirkulera, inga döda fickor någonstans. Bör kunna ge fint resultat i kombo med mekaniskt filter som sköts regelbundet. Input vs output kommer vi inte ifrån med slutna system iaf, därom helt övertygad. Det som stoppas ned i burken måste tas om hand eller lyftas ur, om karet ska bli verkligt stabilt. Logiskt med bottenfilter, men vet inte om det funkar, har inte testat tillräckligt ännu. Precis börja leka med det i lite fler akvarium än mitt Malawi.

                              Har funderat på att sätta "Ge fan i botten!!" som min signatur... helt överens där!!

                              Hilsen,

                              /P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 February 2011, 09:39.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...