Vad är detta för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dezplay
    Användare
    • September 2008
    • 235

    Vad är detta för alger?

    Ja hur blir man av med skiten? nog för att jag aldrig sett en snyggare grön färg med dessa upp till 10cm långa svävande grejer.

    Har provat att tömma hela karet, skrapa rent rutorna göra rent filtret, byta grus. Men det kom tillbaka iaf. Har även provat nedsläckning i några dagar efter jag rensat allt. men det kommer tillbaka ändå.

    Herr ancistrus rör det inte.

    Det enda som jag tror kan vara orsaken är att jag bytte till ett annat lysrör innan allt börja men kan det verkligen vara orsaken? nån som vet om det spelar så stor roll?
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

    #2
    Kan tyvärr inte hjälpa dig... men tycker att det ser skitsnyggt ut! Vore läckert i tex ett räkakvarium.

    Ser ut som om du har väldigt mycket näring i vattnet.... Gissar att de klassiska råden med att mata mindre, snabbväxande växter, kortare ljustider, bättre, större och renare filter, tillsammans med ett UV-C som dödar algsporerna (finns små dränkbara), borde hjälpa lite....
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Vet inte heller men bra råd från Björn tycker jag.

      Jag har upplevt att alger kan starta av tillfällig obalans och får man bara bukt med algerna så är det inget som säger att de återkommer.

      En insats kan då vara total mörkläggning utan mat i 3-5 dagar. Inte en ljustrimma in. Därefter behöver det inte bli nya alger.

      Just dessa ser ut som en högre växt än en alg och då funkar inte säkert algmedel, men mörkläggning borde ändå fungera.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • January 2010
        • 639

        #4
        Vad är det för inriktning på karet? Många Rifters hade ju dödat för dessa saftiga klorofyllinstallationer!

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • September 2007
          • 1525

          #5
          Du kan kanske hitta den här.

          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Jag tycker det ser ut som grönslick Cladophora glomerata
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • dezplay
              Användare
              • September 2008
              • 235

              #7
              Tackar för svaren har ett lekpar Crypoheros panamensis i bara. karet är ett juwel 160. Har inte några växter i nu heller som kan ta upp näringen från algerna. Hade det förut men dessa "alger" täckte över dem så växterna dog.

              Fast som sagt det ser ju rätt coolt ut, och fiskarna trivs så jag kanske ska ha kvar det. Men det ser även ut som det börjar på att bildas en liten härlig slemmig cyanomatta på botten ock

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                #8
                General tonic mot cyanon, eller mörklägg totalt 3-5 dagar
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • dezplay
                  Användare
                  • September 2008
                  • 235

                  #9
                  okaj! nått speciellt jag ska tänka på innan jag mörklägger så det blir rätt?

                  Kommentar

                  • zippoo
                    Användare
                    • November 2010
                    • 23

                    #10
                    Ursprungligen postat av dezplay
                    okaj! nått speciellt jag ska tänka på innan jag mörklägger så det blir rätt?
                    att det inte ska komma in något ljus alls. det räcker inte med att inte tända lyset. (om akvariet inte står i en fönsterlös bunker )

                    Kommentar

                    • dezplay
                      Användare
                      • September 2008
                      • 235

                      #11
                      Ursprungligen postat av zippoo
                      att det inte ska komma in något ljus alls. det räcker inte med att inte tända lyset. (om akvariet inte står i en fönsterlös bunker )

                      Ja det fattar la jag ock. Men om man ska byta massa vatten, få bort så mycket alger som möjligt och göra rent filtret innan jag mörklägger.

                      Kommentar

                      • nicson
                        Användare
                        • January 2010
                        • 639

                        #12
                        Du skall skaffa såna här!



                        Jag köpte tio nyligen till mitt nyuppsatta 325 l CA. Några alger finns där dock inte ännu, men det har inte hindrat en hona att redan föda (15 mm vid födseln var mina).

                        Kommentar

                        • dezplay
                          Användare
                          • September 2008
                          • 235

                          #13
                          Ursprungligen postat av nicson
                          Du skall skaffa såna här!



                          Jag köpte tio nyligen till mitt nyuppsatta 325 l CA. Några alger finns där dock inte ännu, men det har inte hindrat en hona att redan föda (15 mm vid födseln var mina).
                          Ja, det kanske vore nåt!

                          skrapa bort algerna och bytte vatten precis, och nu har det blivit natten för firrarna och döööööden för algerna förhoppningsvis

                          Väntar tills på söndag och ser hur det ser ut i karet då. Jag antar att man ska starta med att mata mycket sparsamt och inte ha ljuset tänt allt för länge de första dagarna efter en sån här procedur?

                          Har även lite PMDD hemma som jag använder i det stora karet. Kan det vara bra att hälla i efter eller ska jag skippa det? har ju inga växter...

                          Kommentar

                          • hollowman
                            Användare
                            • February 2006
                            • 199

                            #14
                            inget pmdd för då tillför du näring igen i vattnet som triggar algerna

                            Kommentar

                            • dezplay
                              Användare
                              • September 2008
                              • 235

                              #15
                              Ursprungligen postat av hollowman
                              inget pmdd för då tillför du näring igen i vattnet som triggar algerna

                              ok! tackar =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...