Bygga isolerad friggebod för akvarium
Kollaps
X
-
-
-
Hej.
Utan isolering i golvet kommer du att få kalla fötter,kylan kryper in från vägen.Hade det varit jag så skulle det blivit en elvärmeslinga.
mvh MatsSenast redigerad av Mats; 02 February 2011, 10:59.Kommentar
-
Dina akvarier har inga behov av fönster.
Men om jag skulle bygga skulle jag nog sätta i någon form av fönster. Mest för att det ska se bättre ut utifrån. Kanske flyttar du så småning om eller tänker om hur du ska använda friggeboden och då kan det vara bra med ett fönster.Kommentar
-
Dina akvarier har inga behov av fönster.
Men om jag skulle bygga skulle jag nog sätta i någon form av fönster. Mest för att det ska se bättre ut utifrån. Kanske flyttar du så småning om eller tänker om hur du ska använda friggeboden och då kan det vara bra med ett fönster.
Tack för alla tips!
Nu ska jag leta ritningar(även om det inte blir så tillkrånglat bygge)...Kommentar
-
-
hejsan
jag byggde min friggebod för 1 år sedan och har isolerat ordentligt och även satt in ett treglasfönster och riktig dörr.
Den är byggd på plintar med trossbotten och inte en betongplatta.
Kalaset gick på 40'000 så då vet du ungefär på var du hamnar. Lägger du till betongplatta så blir det givetvis ännu dyrare.
Det jag bommade i min kalkyl var färgen utvändigt. Det gick åt mycket och det var dyrt.
Micke H540 liter +222 +222 +100Kommentar
-
-
Om jag hade betongplatta och ska bygga akvarierum så givetvis ska det vara en golvbrunn i plattan.
I så fall behövs det inget mer än en bra utförd slipning av plattan först när den är våt, sen när den är härdad och klar men då med en diamantslip, det blir riktigt snyggt. sen kan man behandla med Oxalolja (tror jag det heter) så får du en lite blank och smutsavisande yta.
Tycker man inte om grått golv så måla betongen, flingfärg eller nått.Kommentar
-
Om jag hade betongplatta och ska bygga akvarierum så givetvis ska det vara en golvbrunn i plattan.
I så fall behövs det inget mer än en bra utförd slipning av plattan först när den är våt, sen när den är härdad och klar men då med en diamantslip, det blir riktigt snyggt. sen kan man behandla med Oxalolja (tror jag det heter) så får du en lite blank och smutsavisande yta.
Tycker man inte om grått golv så måla betongen, flingfärg eller nått.
Funderade också på att köra med slipning, men funderade på om det blev för kallt på vintern med bara platta!?Kommentar
-
Isolerar du under plattan och på sidorna så får det utmärkt med bara slipad platta.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Intressant projekt! Något jag gärna skulle göra själv..
Jag skulle definitivt satsa på platta på mark med bra isolering både under plattan, väggar och framför allt taket.
Med dagens elpriser och framtidens (som inte lär bli lägre) så blir det viktigare och viktigare att dra mindre energi. Det gör du bättre i en lokal som är anpassad för akvariebruk. Sedan är det "bara" att dra in varm och kallt vatten, ordna med automatiska vattenbyten, bära in en ölkyl,soffa och njutaJordätare är det som gäller..Kommentar
-
Göran, jag ser det framför mig!!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Intressant projekt! Något jag gärna skulle göra själv..
Jag skulle definitivt satsa på platta på mark med bra isolering både under plattan, väggar och framför allt taket.
Med dagens elpriser och framtidens (som inte lär bli lägre) så blir det viktigare och viktigare att dra mindre energi. Det gör du bättre i en lokal som är anpassad för akvariebruk. Sedan är det "bara" att dra in varm och kallt vatten, ordna med automatiska vattenbyten, bära in en ölkyl,soffa och njuta
Satt för en stund sedan och skissa på mått och man kan konstatera att det gäller att vara lite smart med dimensionerna, för golvytan reduceras en del. Strax över 4 meter och strax över 3 meter får jag det till nu. Men, det är utan finlirKommentar
Kommentar