Bygga isolerad friggebod för akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av Museo12
    Många värdefulla tips

Ja, jag hade tänkt mig en friggebod på 15m2.

En sak jag funderar på - ju mer jag isolerar. Hur blir det då på sommaren när det är varmt. Kan rätt isolering också utestänga värme?

Kanske borde man i längden så till med två 720 liters istället, men det ställer väl också stora krav på markarbeten och grund...?
    En bra isolering gör att stugan också står emot sommarvärmen bättre. Följer du normal byggstandard är inte ett gäng akvarium någon riskfaktor med tanke på vikt mot golvplan.
    Möjligen är fukten i lokalen något som behöver lite extra tanke.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Museo12
      Användare
      • October 2005
      • 153

Hur hade ni resonerat omkring att sätta in ett fönster i friggeboden?

Kommentar

• Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

Hej.
        Utan isolering i golvet kommer du att få kalla fötter,kylan kryper in från vägen.Hade det varit jag så skulle det blivit en elvärmeslinga.
        mvh Mats
        Senast redigerad av Mats; 02 February 2011, 10:59.
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Hur hade ni resonerat omkring att sätta in ett fönster i friggeboden?

Dina akvarier har inga behov av fönster.
          Men om jag skulle bygga skulle jag nog sätta i någon form av fönster. Mest för att det ska se bättre ut utifrån. Kanske flyttar du så småning om eller tänker om hur du ska använda friggeboden och då kan det vara bra med ett fönster.

Kommentar

• Museo12
            Användare
            • October 2005
            • 153

Ursprungligen postat av tege
            Dina akvarier har inga behov av fönster.
            Men om jag skulle bygga skulle jag nog sätta i någon form av fönster. Mest för att det ska se bättre ut utifrån. Kanske flyttar du så småning om eller tänker om hur du ska använda friggeboden och då kan det vara bra med ett fönster.
            Jo, det låter vettigt. Man behöver ju inte placera fönstret/fönstren i väst/söderläge.

Tack för alla tips!

Nu ska jag leta ritningar(även om det inte blir så tillkrånglat bygge)...

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Här finns en hel del matnyttigt.
              Svenskt Trä verkar för kunskapsspridning, inspiration och utveckling som rör trä, träprodukter och träbyggande. Svenskt Trä är en verksamhet inom bransch- och arbetsgivarorganisationen Skogsindustrierna.

Kommentar

• laestander
                Användare
                • April 2009
                • 71

Sen är det ju inte så svårt att eftermontera ett fönster om man vill

Kommentar

• Micke H
                  NCS Medlem
                  • October 2003
                  • 144

hejsan
                  jag byggde min friggebod för 1 år sedan och har isolerat ordentligt och även satt in ett treglasfönster och riktig dörr.
                  Den är byggd på plintar med trossbotten och inte en betongplatta.

Kalaset gick på 40'000 så då vet du ungefär på var du hamnar. Lägger du till betongplatta så blir det givetvis ännu dyrare.
                  Det jag bommade i min kalkyl var färgen utvändigt. Det gick åt mycket och det var dyrt.

Micke H
                  540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• Museo12
                    Användare
                    • October 2005
                    • 153

Vad hade ni lagt för golv "på" betongplattan?

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Vad hade ni lagt för golv "på" betongplattan?
                      Om jag hade betongplatta och ska bygga akvarierum så givetvis ska det vara en golvbrunn i plattan.

I så fall behövs det inget mer än en bra utförd slipning av plattan först när den är våt, sen när den är härdad och klar men då med en diamantslip, det blir riktigt snyggt. sen kan man behandla med Oxalolja (tror jag det heter) så får du en lite blank och smutsavisande yta.

Tycker man inte om grått golv så måla betongen, flingfärg eller nått.

Kommentar

• Museo12
                        Användare
                        • October 2005
                        • 153

Ursprungligen postat av tege
                        Om jag hade betongplatta och ska bygga akvarierum så givetvis ska det vara en golvbrunn i plattan.

I så fall behövs det inget mer än en bra utförd slipning av plattan först när den är våt, sen när den är härdad och klar men då med en diamantslip, det blir riktigt snyggt. sen kan man behandla med Oxalolja (tror jag det heter) så får du en lite blank och smutsavisande yta.

Tycker man inte om grått golv så måla betongen, flingfärg eller nått.
                        Golvbrunn ska jag ha.
                        Funderade också på att köra med slipning, men funderade på om det blev för kallt på vintern med bara platta!?

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Isolerar du under plattan och på sidorna så får det utmärkt med bara slipad platta.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• GöranE
                            Användare
                            • February 2009
                            • 334

Intressant projekt! Något jag gärna skulle göra själv..
                            Jag skulle definitivt satsa på platta på mark med bra isolering både under plattan, väggar och framför allt taket.
                            Med dagens elpriser och framtidens (som inte lär bli lägre) så blir det viktigare och viktigare att dra mindre energi. Det gör du bättre i en lokal som är anpassad för akvariebruk. Sedan är det "bara" att dra in varm och kallt vatten, ordna med automatiska vattenbyten, bära in en ölkyl,soffa och njuta
                            Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Göran, jag ser det framför mig!!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Museo12
                                Användare
                                • October 2005
                                • 153

Ursprungligen postat av GöranE
                                Intressant projekt! Något jag gärna skulle göra själv..
                                Jag skulle definitivt satsa på platta på mark med bra isolering både under plattan, väggar och framför allt taket.
                                Med dagens elpriser och framtidens (som inte lär bli lägre) så blir det viktigare och viktigare att dra mindre energi. Det gör du bättre i en lokal som är anpassad för akvariebruk. Sedan är det "bara" att dra in varm och kallt vatten, ordna med automatiska vattenbyten, bära in en ölkyl,soffa och njuta
                                Ha, ha, det låter gott!

Satt för en stund sedan och skissa på mått och man kan konstatera att det gäller att vara lite smart med dimensionerna, för golvytan reduceras en del. Strax över 4 meter och strax över 3 meter får jag det till nu. Men, det är utan finlir

Kommentar

Arbetssätt...