Sten i magen - vad gör man?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CizziB
    Användare
    • September 2006
    • 36

Ursprungligen postat av FI
    Hehe mja det säger kanske en del också då du är osäker på antalet, då det är svårt att räkna dem så har man nog tillräckligt många tror jag Men the more the merrier brukar man väl säga

Jag har kikat lite i trådarna på MFK, skummade igenom tråden om odlingen då mina höll på också och letade lite tips men kom aldrig till skott och satsade seriöst. Man får väl se om det blir av någon gång.

Det blir mycket offtopic nu men...
    Vilken art gillar du mest?

För egen del är det ornatipinnisen som är favoriten. Utseendemässigt gillar jag endlicherin mer då båda arterna kommer upp i storlek, ornatipinnisen blir lite blek, men endlicherin tycker jag blir så tråkig om de inte har något och jaga så den faller på det. Alla jag har provat med underbett har för övrigt haft samma beteende. Kanske är de för utpräglade fiskätare för att bli "bra akvariefisk"? Eller också blir de roligare då de blir större, de jag har testat har alla varit 20-25cm som mest.
    Senegalusen är en favorit också förresten. Pigg och nyfiken. Men det var länge sedan jag hade en nu.
    Hm, det är lite svårt att säga vilken som är favorit... Ornatipinnisen är en favorit (eftersom jag lyckats odla den och den är relativt aktiv), mina viltfångade Lapradei är otroligt vackra men väldigt tråkiga, Weeksii är väldigt snygga oxså med väldigt skygga så man ser dom så sällan. Det är lättare att säga vilken jag gillar minst å det är senegalusen.

Om jag skulle rekommendera nån så skulle jag nog säga Delhezi. Ganska aktiva, kan ha väldigt fint mönster (gäller att få tag i fina), inte allt för stora i munnen så man kan ha dom tillsammans med lite mindre fiskar (dock inte för små). Förrutom den så skulle jag oxså säga weeksii och mokelembembe, båda väldigt snygga. Dock skygga och svåra att få tag i....

Kommentar

• CizziB
      Användare
      • September 2006
      • 36

CizziB: Jag kikade just i bildtråden din och såg att du nyligen hade tappat några fengäddor. Vet du vad de dog av? Inte mitt område direkt men det enda som slår mig är att de ser otroligt tjocka ut jämfört med mina, även i övriga bilder ser i princip alla väldigt runda ut. Det kan inte vara så att de äter för mycket och brister på något sätt inombords om de dessutom producerar ägg?

En bild på min största ornatipinnis bara för jämförelsens skull

Av dom senaste tre som jag förlorat så är två av fallen okända. Ornaten med sten i magen var ganska väntat att den skulle behövas avlivas pga stenen och när jag obducerade så såg det ut som att tarmen var missformad eller va man nu kan säga. Andra Ornate honan hittade jag bara död en dag, kunde inte hitta nått fel i henne. Men jag gissar på att hon blev ihjäl stressad av hanarna i det karet eftersom hon var ända ornate honan... men det är bara en teori.

Palmas polli honan dog nog pga all rom som pressade ihop hennes organ. Hon vägde 160gr och 35gr var rom. Varför just hon bar på så mkt rom vet jag inte, för hon har en lekvillig hane och ett välplanterat hem. Men jag tror snarare att det kan va så att det andra sällskapet i karet hindrade dom från att leka.... men det är oxså bara en teori. Övergödda vet jag inte om dom är, för dom får mat kanske en eller två ggr i veckan... Periodvis så "svälter" jag dom. Ornate honorna är alltid lite små runda men dom går ju med rom hela tiden och leker titt som tätt

Jättefin hona du har där på bilden

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Ursprungligen postat av CizziB
        Av dom senaste tre som jag förlorat så är två av fallen okända. Ornaten med sten i magen var ganska väntat att den skulle behövas avlivas pga stenen och när jag obducerade så såg det ut som att tarmen var missformad eller va man nu kan säga. Andra Ornate honan hittade jag bara död en dag, kunde inte hitta nått fel i henne. Men jag gissar på att hon blev ihjäl stressad av hanarna i det karet eftersom hon var ända ornate honan... men det är bara en teori.

Palmas polli honan dog nog pga all rom som pressade ihop hennes organ. Hon vägde 160gr och 35gr var rom. Varför just hon bar på så mkt rom vet jag inte, för hon har en lekvillig hane och ett välplanterat hem. Men jag tror snarare att det kan va så att det andra sällskapet i karet hindrade dom från att leka.... men det är oxså bara en teori. Övergödda vet jag inte om dom är, för dom får mat kanske en eller två ggr i veckan... Periodvis så "svälter" jag dom. Ornate honorna är alltid lite små runda men dom går ju med rom hela tiden och leker titt som tätt

Jättefin hona du har där på bilden
        Aha går de med rom ofta så ser ju magen ut därefter. Men det var bara spontan tanke. Sjukt trist hur som helst att tappa fiskar så där, speciellt om de har hunnit bli så pass stora.

Jag har två honor på en hane av de större så jag har kanske sluppit lite bekymmer tackvare det utan att ha planerat det på något sätt. Den mindre med stenen i magen är en hane också så vi får väl se hur det tar sig då han börjar vara redo för lek.

Annars tycker jag fengäddor är bland det tåligaste jag har testat på, jag har knappt ens sett mina med en trasig fena under alla år jag har haft dem. Det verkar bara vara om de verkligen går med helt fel fiskar som de råkar illa ut, jag tappade min första och enda lapradei då jag var dum nog och hade fegäddorna med en redtailmal - inget jag gör om.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• CizziB
          Användare
          • September 2006
          • 36

Aha går de med rom ofta så ser ju magen ut därefter. Men det var bara spontan tanke. Sjukt trist hur som helst att tappa fiskar så där, speciellt om de har hunnit bli så pass stora.

Jag har två honor på en hane av de större så jag har kanske sluppit lite bekymmer tackvare det utan att ha planerat det på något sätt. Den mindre med stenen i magen är en hane också så vi får väl se hur det tar sig då han börjar vara redo för lek.

Annars tycker jag fengäddor är bland det tåligaste jag har testat på, jag har knappt ens sett mina med en trasig fena under alla år jag har haft dem. Det verkar bara vara om de verkligen går med helt fel fiskar som de råkar illa ut, jag tappade min första och enda lapradei då jag var dum nog och hade fegäddorna med en redtailmal - inget jag gör om.
          Hur stor är den mindre hanen? Dom blir redo för lek tidigare än va man kan tro. Såg jättekul ut när min minsta hane på 20cm parade sig med den största fetaste honan på 45cm

Jo fengäddor är väldigt tåliga, dock verkar dom vara lite benägna att få tumörer, två av mina fyra senegalusar har tumör, fast den enas tumör har försvunnit. Annars är dom väldigt tåliga....

Min grinigaste är faktiskt min största endli hane. Han brukar hugga efter dom andra i det karet plus att han har huggit silver arowanan över huvudet så den förlorade det ena ögat :p

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Ursprungligen postat av CizziB
            Hur stor är den mindre hanen? Dom blir redo för lek tidigare än va man kan tro. Såg jättekul ut när min minsta hane på 20cm parade sig med den största fetaste honan på 45cm

Jo fengäddor är väldigt tåliga, dock verkar dom vara lite benägna att få tumörer, två av mina fyra senegalusar har tumör, fast den enas tumör har försvunnit. Annars är dom väldigt tåliga....

Min grinigaste är faktiskt min största endli hane. Han brukar hugga efter dom andra i det karet plus att han har huggit silver arowanan över huvudet så den förlorade det ena ögat :p
            Hehe kan tänka mig det, nästan så man väntar sig att honan käkar upp hanen efteråt
            Jodå min minsta hane är nog redo snart, han borde vara dryga 25 cm och har börjat rulla ihop analfenan ibland också, men inga direkta uppvaktningsförsök än.

Hur ser det ut då de får tumörer? Får de bölder?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• CizziB
              Användare
              • September 2006
              • 36

Hehe kan tänka mig det, nästan så man väntar sig att honan käkar upp hanen efteråt
              Jodå min minsta hane är nog redo snart, han borde vara dryga 25 cm och har börjat rulla ihop analfenan ibland också, men inga direkta uppvaktningsförsök än.

Hur ser det ut då de får tumörer? Får de bölder?
              Tumörerna ser ut som en knöl under huden, i storlek med en ärta. På den senegalusen som fortfarande har en tumör har tumören pressat sig ut genom huden så man ser rosa/ljus vävnad. Men hon verkar inte besväras av den å är lika pigg å alert som alla andra.

En palmas polli som jag har verkar oxså ha nån tumör-liknande på ryggraden och den verkar påverka hennes sett att simma... så frågan e hur länge man ska låta det gå. För hon käkar normalt, ser bara konstigt ut när hon ska upp till ytan för att ta luft.

Tycker du kan ta och bli medlem på www.mfksweden.se å hänga med oss andra poly-freaks

Kommentar

• danne0301
                Användare
                • March 2010
                • 70

Han finns där Cizzi, Jaggafredde, ciklidränderna är svåra att tvätta ur
                540, 222, 54, 54

Kommentar

• CizziB
                  Användare
                  • September 2006
                  • 36

Jaha men då vet jag vem han är.... Det va ju jag som tipsade han om mfk förrut

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Hehe jo det blev lite rundgång nu Jag brukar kika in på mfk lite då och då men har trillat ner i ciklidträsket igen så jag hänger mest här nu. Det gör ju absolut inget om vi surrar om fengäddor här dock, jag tror nog en hel del tycker det är kul med något lite annorlunda här, så det inte bara blir det vanliga ciklidsnacket. Men en tråd med trevligare titel vore kanske på sin plats i så fall ;P
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• CizziB
                      Användare
                      • September 2006
                      • 36

Hehe jo det blev lite rundgång nu Jag brukar kika in på mfk lite då och då men har trillat ner i ciklidträsket igen så jag hänger mest här nu. Det gör ju absolut inget om vi surrar om fengäddor här dock, jag tror nog en hel del tycker det är kul med något lite annorlunda här, så det inte bara blir det vanliga ciklidsnacket. Men en tråd med trevligare titel vore kanske på sin plats i så fall ;P
                      Haha, skapar du en Polypterus-tråd så hänger jag på och skriver

Kommentar

Arbetssätt...