Stora knölar på kroppen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Botia
    Användare
    • June 2009
    • 63

Stora knölar på kroppen

Hej
    Jag undrar om någon vet vad detta är?

Jag köpte lite tillbehör av en snubbe och han hade dessa två kvar också.
    De skulle "bort" då ingen ville ha paret eftersom honan har knölar på kroppen som är ganska stora, på båda sidor av kroppen.
    Dum som jag är så köpte jag dem ändå (ja, köpte) fast honan ser rätt "deformerad" ut. Det kändes så hemskt att veta att båda skull tas bort för det och ena karet stod ju ändå just nu tomt.
    - dock äter hon med riktigt stor aptit och jag har inte sett någon vitskit, ej heller att hon mörknat. hon är dessutom mer framåt än hanen så hon verkar inte känna av det själv - dock kan jag ju aldrig säga säkert
    ps - ögonen är inte grumliga, tror det är blixten som gör dem lustiga..

Knölarna står verkligen rakt ut om man tittar uppifrån, på båda sidor
    så något inre verkar det helt klart vara med tanke på utbuktningen som kommer inifrån som det ser ut. De går nu själva i ena 375:an sedan 2 v.

Någon som kan ha en susning om vad det kan vara? Har googlat på svulster, bölder, tom cancer men hittar inte mycket matnyttigt det enda som kommer upp främst är människans ryggrad mm

Tacksam för svar då jag inte vet hur jag vågar göra med dem
    hanen är symptomfri men jag vill inte sära på dem då de gått tillsammans rätt länge tydligen - eller ska jag köpa ett eget kar till dem som de kan gå i?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Har aldrig sett något sådant, men kan det vara detta?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Botia
      Användare
      • June 2009
      • 63

Ursprungligen postat av DRE
      Har aldrig sett något sådant, men kan det vara detta?
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Lymfosarkom
      Tack - det var det närmaste jag sett hittills. Kollade upp lite på vad lymfosarkom är och det ska visst inte finnas någon behandling
      Verkar dock inte som något smittsamt men vad tror ni?

Jag tror fakstiskt inte att jag vågar flytta över dem till de andra. Ska jag låta sonen ta bort henne (han är sportfiskare och säkert duktigare än mig)
      Eller ska hon få gå sålänge det ser ut som det gör?

Jag minns nu att snubben sa att han tidigare haft cancersjuk fisk, för några år sen? Är det verkligen vanligt? Jagh ar aldrig haft det på mina andra fiskar förr.

Så jag är mest i valet och kvalet huruvida hon ska vara kvar - är jag elak om jag låter henne "lulla med"?

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Själv hade jag nog avlivat, men kanske andra har bättre råd...

Hittade en gammal tråd med bra länkar i alla fall:
        Det verkar vara manga problem just nu. Jag samlar alla tradar under en sa att vi far en samlad bild. Kan ni lagga upp bilderna i den har traden ocksa? Xenotilapia med vit klump i basen av ryggfenan (Svamp i ryggfenan?) : http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=695691&posted=1#post695691 Caquetaia umbrifera med

Och givetvis FAQ:n
        Senast redigerad av DaRe; 29 January 2011, 23:24.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Botia
          Användare
          • June 2009
          • 63

Ursprungligen postat av DRE
          Själv hade jag nog avlivat, men kanske andra har bättre råd...

Hittade en gammal tråd med bra länkar i alla fall:
          Det verkar vara manga problem just nu. Jag samlar alla tradar under en sa att vi far en samlad bild. Kan ni lagga upp bilderna i den har traden ocksa? Xenotilapia med vit klump i basen av ryggfenan (Svamp i ryggfenan?) : http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=695691&posted=1#post695691 Caquetaia umbrifera med

Och givetvis FAQ:n
          http://www.ciklid.org/joomla/index.p...d=24&Itemid=57
          Toppen, tack. Jag ska läsa igenom dem och se om jag hittar något gemensamt med något symptom där. kalas att ha något att börja nysta med.

Först tänkte jag om de fått felaktig kost, jag vet ju inte hur de skötts, hanen kanske är robustare och sluppit symptomen. Men jag gör så att jag flyttar över dem till 120 burken, tar ytterfilter med torv så ph sänks rätt bra. Har också beställt aqua kraut, så ska jag blötlägga blackworms och lite annat i det så de får rikligt med näringstillskott.
          I det andra karet får de tillräckligt med variation och bra foder men de kan också få lite "kraut" - skadar ju inte

Under tiden ska jag läsa igenom länkarna jag fick av dig - kalas, de verkar innehålla massor av matnyttigt. Men jag ger det inte hur lång tid som helst, ser jag ingen bättring så tror jag att jag ber sonen om en tjänst.
          Tack för råd
          Senast redigerad av Botia; 29 January 2011, 23:52.

Kommentar

Arbetssätt...