reda ut arten "guldsöm"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

    reda ut arten "guldsöm"

    hej
    Har ett par vf guldsömciklid,är detta A.rivulatus? eller? flera uppgifter säger att det inte går att få tag i äkta "green terror",hur ligger det till med detta? fanns tydligen en silversöm också.är guldsöm,silversöm,green terror, samma art?färgvarianter?

  • mrgreed
    Användare
    • July 2002
    • 494

    #2
    Det är en soppa ,jag skapade en tråd om det här förut och enligt vad jag har forskat och kommit över på internet så finns det Silversaum,goldsaum men båda dem var(är?)sp.rivulatus.Ingen av dem är den ursprungliga arten så mycket är jag (nästan) säker på.
    Originalet är mer grön till färgen saknar sömmarna och är betydligt mer ilsken.Ska leta reda på länkarna som jag fick min info ifrån.
    Jag hade vad jag tror var en riktig Green Terror 25 år sedan och det var en riktig tuffing som var också mycket grönare till färgen än vad dagens guldsömmar är.
    Men det är ju helt klart att både guldsöm och silversöm kanske felaktigt kallas Green Terror idag.
    Återkommer!

    Mvh
    Danne

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      Hur kan något vara "riktig Green Terror" eller "felaktigt kallas Green Terrror"?

      Ingen har väl vetenskapligt fastslagit dessa namn? Handelsnamn måste vara så gott som omöjligt att med säkerhet reda ut.

      mvh,

      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

        #4
        //Fredrik
        Du har ju naturligtvis helt rätt!
        Vad jag menar är att Goldsaum och Silversaum inte är den ursprungliga
        Aquidens Rivulatus.

        Mvh
        Danne

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

          #5
          Är det avelsformer eller naturilga varianter? Denna som jag plåtade för ca. ett år sedan har tex. en tydlig vit linje längs ryggfenan vilket jag tror är "fel". Den är inte heller särskilt grön. Är det det som betecknar en "silversaum"?



          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • August 2002
            • 330

            #6
            ja fredrik dom som jag sett som kallats silversaum har sett ut så,har också kollat mina vf guldsaum samt kollat bilder på green terror,jag kan då inte se nån skillnad

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Det finns ett antal naturliga varianter som silver och guldsöm samt den som fanns inom akvaristiken för trettio år sedan (green terror). Från början fördes bara den senare till rivulatus men numera anses alla tillhöra samma art dvs Aequidens rivulatus. De ska alltså vara naturliga populationer allihop (så har jag förstått det). Guldsöm finns med allt från gul till knallröd söm. Om det är urvalsodling som lett till de röda samt degenerering (eller korsning med silversöm) som lett till den blekgula vet jag inte.

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • mrgreed
                Användare
                • July 2002
                • 494

                #8
                Den här länken är rätt bra...den första firren är om jag förstått det rätt "originalet"



                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Alf höll föredrag om Aequidens samt firrarna som hört dit i lördags. Han visade de olika utbredningsområdena för de tre varianterna och påstod att alla tre var arter. Om jag begrep det rätt så var inte alla "guldsöm" guldsöm utan kunde ha lite olika färger på sömmen. Guldsöm och silversöm har korsats hej vilt vet jag. Klicka på "Ae". rivulatus (Gunther 1859)*, "Ae". spec. (Silbersaum, Peru) ** och "Ae". spec. (Goldsaum, Ecuador- North Peru) *** på http://home.online.no/~stalsber/aeq.htm

                  Mvh.

                  Ola
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...