Köp&Sälj

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Köp&Sälj

Halllåj!

Jag har lite funderingar som egentligen är tvärt emot vad jag själv hade som åsikt när jag hade något att säga till om för några år sedan, men...

Är det inte dags att ge Köp&Sälj en chans som en del av forumet? För både privarpersoner och annonsörer?

Det har hänt massor på nätet de senaste åren när det gäller att sälja och köpa allt möjligt, och det förekommer även massor av auktionsliknande köp/sälj-trådar i forum som behandlar alla möjliga hobby-sysslor.

Fördelar:
    * Snabbt och lätt att lägga upp en säljes/köpesannons
    * Man kan fråga om den annonserade varan, vilket i sin tur kan hjälpa både säljare och köpare. Kanske var annonsen formulerad på ett sätt så att en ordinarie säljes/köpesannons inte nådde rätt person?
    * Man kan lägga ut en annons på fiskar med ett utropspris och lämna utrymme för högsta bud. Högsta bud kan vara högre eller lägre än utsatt pris, men det är väl bättre att sälja till en ciklidiot än att lämna in till akvariebutiken som iallafall kommer att betala mindre?
    * Prisutvecklingen kommer att vara betydligt närmre verkligheten om man låter det som annonseras vara ett diskussionsunderlag.

Nackdelar:
    * Risken finns att det blir tjafs om annonserade fiskar/prylar. Detta kräver kanske ett modererande öga, men jag tror ändå att diskussion i dessa områden bara är av godo
    * Priserna på fisk/prylar kan möjligtvis gå upp om folk har möjlighet att bjuda över varandra, men detta kommer ju i det långa loppet gynna hobbyn.

Over and out.
    Tony Englund
  • Jan Kohler
    Användare
    • August 2007
    • 128

Jag tycker att det är bra som det är. Det går att skicka mail till annonsören och ställa frågor om man vill.
    Om jag vill sälja eller köpa något vill jag inte hamna i ett auktionsforum.
    vänligen Jan Köhler

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Jag kan nog tycka det är en bra ide. Det är så de flesta andra siter fujngerar och det tror jag inte är något problem där, men ett utrymme för att diskutera så alla kan ta del av svaren. fortfarande så finns ju personliga meddelanden att tillgå om så önskas.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Bra ide Tony, tror många bara loggar in få forumet. Statiska förstasidor är aldrig spännande. Finns säljannonserna i forumet når dom genast alla besökare till sajten. (gäller inte enbart NCS)

Sen finns det säkert en massa men och om som sätter käppar i hjulen för bra idéer, hoppas att någon törs genomföra ditt förslag.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Christian Alfredsson
          NCS Medlem

• April 2002
          • 4179

Håller helt med dig Tony!
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Kanske kunde man till att börja med testa med en annnonsavdelning i Forumet parallellt med nuvarande Köp&Sälj. Så kommer Marknaden sedan att visa vilken som fungerar bättre.

En annan tanke kunde vara att i Forumannonsavdelningen länka till befintlig annons i K&S.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Håller med Tony, jag har bara goda erfarenheter av annonsering i forumet.

Att köra två system parallellt tror jag inte på, det blir bara förvirrande. Som t ex Afrikanska ciklider i forumet som nu finns både som en sammanslagen kategori och uppdelat efter geografi.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Christian Alfredsson
                NCS Medlem

• April 2002
                • 4179

Man kan säkert läsa ut annonserna från forumet och visa på samma sätt som nu på första sidan.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av Micke
                  Håller med Tony, jag har bara goda erfarenheter av annonsering i forumet.

Att köra två system parallellt tror jag inte på, det blir bara förvirrande. Som t ex Afrikanska ciklider i forumet som nu finns både som en sammanslagen kategori och uppdelat efter geografi.
                  Tack för infot. Rädslan har ju varit att annonserna helt ska ta över men detta har ju inte hänt på Ciklider.se.

Ps. Håller med dig angående Afrika-indelningen, men jag blev nedröstad när detta bestämdes... Vi har inte tid att flytta alla gamla trådar och vill inte låsa avdelningen utan flyttar dem när de aktiveras eller andan faller in. Jag hade föredragit att dessa låg under "Övriga Afrika" som en pragmatisk lösning. Sedan blir det ju alltid "problem" med kategorier och ämnen som passar in i flera. OB-fisk finns t ex i alla de stora Afrikanska sjöarna (och andra ställen också).
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Rädslan har ju varit att annonserna helt ska ta över men detta har ju inte hänt på Ciklider.se.
                    På Ciklider.se visas senaste annonser och senaste foruminlägg var för sig på förstasidan även om det ligger tillsammans i forumet.

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Vi har inte tid att flytta alla gamla trådar och vill inte låsa avdelningen utan flyttar dem när de aktiveras eller andan faller in.
                    Det var lite så jag menade. Det känns bättre att göra en sak klar åt gången. Rusar man iväg blir det en massa halvfärdiga lösningar som kan ge ett rörigt intryck. Det känns vettigare att göra färdigt forumindelning, layout, föreningsinformation mm. innan man påbörjar ytterliggare förändringar.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...