Yet another bukvattensots-tråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laidback
    Användare
    • October 2009
    • 23

    Yet another bukvattensots-tråd

    Hej,

    Förlorade en leptosoma (den mindre varianten) idag. Den har under några dagars tid matvägrat och blivit mer och mer u-formad samt stått och gömt sig vid en modul. Vi har inte sett någon avföring.

    En till leptosoma visar nu samma symptom och det ser ut som att det går fortare för den. Egentligen borde den tas upp och avlivas men det har visat sig omöjligt att fånga en leptosoma ibland modulerna som det ser ut i akvariet nu, att den matvägrar gör att fiskfälla troligen inte är ett alternativ.

    På amerikanska ciklidforum talas det om att leptosoma drabbas av "wasting away disease", har dock inte hittat något som specifierar exakt vad det är som orsakar det utan enbart beskrivningar av symptomen som är lika det vi i sverige kallar bukvattensot.

    Vi har för någon månad sedan haft sjukdom på två multisar där symptomen har varit vit tunn avföring och ganska stora hål på utsidan av fisken i förhållande till dess storlek. Där lyckades vi fånga fiskarna och medicinerade med bactopur och salt med viss framgång, den ena fisken dog och den andra blev bättre men fick ett återfall och såg så dålig ut att vi tog upp den och avlivade den två veckor senare.

    Leptosoman som dog undersökte vi förut idag för att se om det var "något konstigt" på gälar eller i buken och det vi såg var svarta prickar som fanns i buken och på gälarna. Då jag aldrig har obducerat en fisk och inte riktigt tittat så noga när jag rensat matfisk förut vet jag ärligt talat inte hur det ska se ut i en fisk, kanske ska vara svarta prickar?

    Tonny på Norrköpings Akvarier tyckte att vi skulle behandla mot bakterier. Personligen misstänker jag att det handlar om parasiter. Flagyl har vi hemma och bactopur eller dyl. kan vi skaffa mer av.. vi kommer antagligen vara tvugna att behandla hela akvariet oavsett om det är bakterier eller parasiter.

    Så. Vad tror ni att det kan vara? Hur bör vi behandla och om någon har ett bra tips om hur man fångar en såpass ängslig fisk som leptosoma i ett akvarie med aldeles för bra gömställen så vore det jättetacksamt.

    Vänliga hälsningar,
    Mathias o Hillevi
    Immanentize the fiskaton
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

    #2
    Tror jänkebokens beskrivning "wasting away disease" träffar ganska rätt...
    D v s "en obalans i tarmfloran i vilken såväl bakterier som flagellater är inblandade" lösryckt ur ngn bok jag läst. Man vet inte närmre än så vad "buken" består i, ev medicinsk behandling är komplex med veterinärbelagda mediciner. Salt, vattenbyte och ev temperaturhöjning men framförallt fasta är ju den gamla huskuren.Jag tror att tillståndet är psykologiskt betingat om detta uttryck kan användas på fiskar? Det är oftast undertryckta individer som drabbas.

    Att fånga ciklider i inrett kar är inte lätt, jag har förgäves flera kvällar försökt dra upp N.pulcher efter att ljuset släckts o de gått till ro. Problemet är att de tillbringar nätterna barrikaderade i sina stenrösen! C leptosoma skall väl mer sjunka till botten på natten vad jag förstått?

    Själv har jag övervägt elfiske men kontrollerade kortslutningar är svåra att underhålla...

    Kommentar

    • laidback
      Användare
      • October 2009
      • 23

      #3
      Tack för ditt svar!

      Ok! Ja det känns som att det borde vara buksot. Ser nu genomskinlig tunn avföring på både multisar och jullar och några flera leptosomor. Så det här med att fånga fisk är väl i alla fall inte något problem längre om man ska se den ljusa sidan av det. Får behandla det stora akvariet..

      Tror vi ska försöka med behandlingen som den här tråden beskriver, http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55347 med flagyl och Nifurpirinol (bactopur). Är lite orolig att vi ska få resistenta stammar av bakterierna bara men om det är en kombination av bakterier och flagellater bör vi väl behandla båda samtidigt.

      Aja. Jag återkommer med hur det utvecklar sig.
      Immanentize the fiskaton

      Kommentar

      • laidback
        Användare
        • October 2009
        • 23

        #4
        Gjorde 40% vattenbyte igår och hade i octozin. Hade dock bara en flaska för tredagarsbehandling av 150l akvarium så får köpa mer idag.

        Någon åsikt om jag borde göra som det står på flaskan o ha i mer octozin idag eller bör vi vänta ett par dagar? På flaskan står det att det är mot hole in the head disease och då finns väl flagellaterna utanpå fisken, i det här fallet kan flagellaterna finnas inkapslade i tarmsystemet så att medicinen inte biter på de som är i den fasen, och då bör vi göra ett par dagars uppehåll mellan varje dos aight?

        Vänlig admin får gärna byta ämnet till typ "Yet another bukvattensots-tråd" el. dylikt då vi är rätt säkra på att det är bukvattensot det handlar om. Eller sammanfoga med någon befintlig tråd i ämnet.
        Senast redigerad av laidback; 28 January 2011, 15:56.
        Immanentize the fiskaton

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          #5
          Fixat!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • laidback
            Användare
            • October 2009
            • 23

            #6
            tack!
            Immanentize the fiskaton

            Kommentar

            • laidback
              Användare
              • October 2009
              • 23

              #7
              Nu är kuren färdig. Ingen mer fisk har insjuknat sen vi började medicinera så det verkar ha hjälpt.
              Immanentize the fiskaton

              Kommentar

              Arbetssätt...