Biltemas sand är inget bra alls för akvariebruk. Och för stora ciklider som Oscar är det helt förkastligt enligt min mening. Det bör var större kornstorlek, minst 3-4 mm. Mina Oscars gillar att flytta på saker o ting om det inte passar dem och då skulle blästersand bara vara som moln i akvariet.
Behöver hjälp med Åsikter, synpunkter
Kollaps
X
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.se -
Julas blästersand dammar inte och sjunker snabbt. Jag har det med jordätare och där finns inte en sekund på dygnet som inte sand faller på grund av ständigt filtrerande. Inget damm där inte.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Tack för alla svar! Riktigt kul att höra allt innan man bestämmer sig för att införskaffa dessa.
Jag pratade med en vän idag och han sa att även Papegojciklider är roliga att ha, även väldigt fina. Han har 10 stycken tillsammans med 2 stycken Black Ghost och 7 silverhajar, funkar dessa ihop?????
Ni ger svaren, och jag ställer frågorna,
Dr-Brown,Kommentar
-
Black Ghost är otroligt vackra men känsliga och trivs egentligen inte så bra i ciklidsällskap om det inte är riktigt lugna ciklider. De är också duktiga på att äta småfisk. du kan läsa lite mer om dem här:
Papegojciklider är inte en naturlig ciklid, men många gillar dem. Jag tycke rpersonligen de ser lite skumma ut. Läs mer här:
Silverhajar kan nog fungera med ciklider. De trivs bäst i stim på ett hyggligt antal. Jag har upplevt dem som rätt stressiga och har skrämt upp mina andra fiskar en del med sitt nervösa beteende, men det finns många som har fungerande akvarium med dessa.
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Nu finns det påfågelciklider i akvariet.
Tyvärr så var Albinos redan sålda men fann en annons istället.
Åkte dit och köpte två. Då såg jag att personen ifråga hade EN till i en rund skål (guldfisk skål). Då bad jag om att få köpa den också och gjorde det.
Så nu finns det tre stycken i akvariet. Dom simmar runt som aldrig för då ägaren hade dom i ett akvarium med måtten: 60x40x40. Nu simmar dom i 160x50x50.
Jag är kanon nöjd och lägger in bilder på underverken så snabbt jag kan!
Tack för alla tips som jag fick på tillbehör, åsikter etc. DET HJÄLPTE!
/BB-BrownKommentar
-
Lycka till med påffarna! Du kommer att ha mycket glädje av dem. Glöm inte bort att byta ungfär 25% vatten varje vecka.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Nu finns det påfågelciklider i akvariet.
Tyvärr så var Albinos redan sålda men fann en annons istället.
Åkte dit och köpte två. Då såg jag att personen ifråga hade EN till i en rund skål (guldfisk skål). Då bad jag om att få köpa den också och gjorde det.
Så nu finns det tre stycken i akvariet. Dom simmar runt som aldrig för då ägaren hade dom i ett akvarium med måtten: 60x40x40. Nu simmar dom i 160x50x50.
Jag är kanon nöjd och lägger in bilder på underverken så snabbt jag kan!
Tack för alla tips som jag fick på tillbehör, åsikter etc. DET HJÄLPTE!
/BB-Brown
Instämmer dessutom med föregående talare angående regelbundna vattenbyten. Tidigare bytte jag ca 25% var fjortonde dag, men då hade jag större beslastning (=fler ciklider) än idag då jag gått ned till 25% i månaden. Det är en test för att se om jag kan märka någon skillndad. Behovet avgörs också av hur mycket och med vad man utfordrar samt naturligtvis vilker reningssystem man har. Men vattenbyten bör man gör oavsett - frågan är bara hur mycket och hur ofta.
//KajKommentar
-
Grovt kan man räkna på det om man har koll på hur mycket protein man tillför. Motsvarande mängd nitrat ska ut.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Har du någon formel för det?mvh Wilhelm
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Jag har en länk men hittar den inte nu. Jag återkommer.
Dvs något som x gram protein in => y gram nitrat ut ur hela cykeln.
Edit: Hittade den nu:
Vid nedbrytning av 1 g protein bildas 0,708 g nitrat. Om man matar fiskarna med en viss fodergiva per dag, tillförs X g protein på 14 dygn, av detta bildas X x 0,708 g nitrat.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Extremt intressant länk, på min ära! Inte för att jag tänkt börja blanda "ekonomifoder" med lamminnerfilet men att förmågan att binda koldioxid i vattnet sjunker så snabbt med stigande pH hade jag ingen aning om! Antar att pH i grunda, dyiga bukter i Tanganyika måste vara lägre än i öppna sjön, annars hade väl inte vattenväxter existerat?Kommentar
-
en kan bli beroende av att sitta framför karetKommentar
-
Provade att göra egen mat!
Jäklar alltså, hade fiskar haft "händer" så hade dom gjort tummen upp.
Dom verkligen älskar maten.
Måste bara tillägga att jag nu införskaffat mig akvarium 2 + 3.
Tjejen är SKOGSTOKIG haha, men barnen älskar att titta på fiskarna.
Första karet är: 160x50x50 = 2 stycken påfågelciklider.
Andra karet är: 80x50x50 = 5 stycken små silverhajar.
Tredje karet är: 120x50x50 = Jewel, där kommer det bli Firefish!Kommentar
-
Det är rätt inställning! Hehe...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Är det någon som vet ifall Silverhajar passar ihop med påfågelciklider?
Tänkte isåfall föra över dessa till stora akvariet och skaffa ännu ett stort akvarium och ha nya påfågelciklider i (albino-oskar???).
Black Ghost tillsammans med påffar, fungerar dessa?
Tacksam för svar.Senast redigerad av Dr-Brown; 05 February 2011, 12:29.Kommentar
Kommentar