Aquael Uni Max 700

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • October 2005
    • 153

Aquael Uni Max 700

Tänkte införskaffa detta ytterfilter, men har ett par frågor:

1.Ni som har det, har ni haft några dirftproblem med det under längre tid?
    2. Är tyvärr oteknisk. Hur är det att montera slangar, kopplingar och dylikt?
    3.Har sett på vissa ställen att det läcker till lite vid uppstart. Stämmer detta?
    Vad kan man göra åt det+
    4. Är det tungt? Jag har aluramp till mitt 420 liters och om jag ska placera det under akvariet måste jag "krångla" ut det och är det då tungt kan det vara lite svårt.
    5.Vad har ni för filtermaterial i? Använder ni det som finns med vid köp eller köper annat?
    6. Har nu innerfilter. Hur länge bör jag köra inner och ytterfilter parallellt innan jag vågar ta bort innerfilteret och dess nyttiga bakterier?

Valde mellan Fluval Fx5 och detta. Fx5 verkar ha ett mycket lätt handhavande och jag har aldrig hört att det läcker. Däremot har det med lite otur driftsproblem. Har hört gott om Aquael och inte hört om några direkta problem. Eheim är nog bäst, men dyrare.
  • Markus_A
    Användare
    • December 2005
    • 418

Tänkte införskaffa detta ytterfilter, men har ett par frågor:

1.Ni som har det, har ni haft några dirftproblem med det under längre tid?-Nej, förutom att UV-lampan inte fungerar som den skall. Detta kan bero på att den var trasig från början, jag har aldrig bytt mig om att prova köpa ny, men det verkar mera vara glapp av något slag.
    2. Är tyvärr oteknisk. Hur är det att montera slangar, kopplingar och dylikt?-Relativt enkelt, inget jag noterade var speciellt svårt i alla fall.
    3.Har sett på vissa ställen att det läcker till lite vid uppstart. Stämmer detta?
    Vad kan man göra åt det?-Mitt droppar när strömmen bryts, inte särskilt mycket men lite grand. Antingen har jag lite papper och torkar eller så trycker jag på toppen och då kommer det inte något alls ur den. Men det känns ju lite så där egentligen, vad händer om det börjar rinna istället för att droppa och strömmen går...
    4. Är det tungt? Jag har aluramp till mitt 420 liters och om jag ska placera det under akvariet måste jag "krångla" ut det och är det då tungt kan det vara lite svårt.-Jag tycker det är väldigt tungt (stor volym), men framförallt för högt (ca 70 cm om jag minns rätt) för att på ett smidigt sätt få ut det under akvariet. Därför gör jag aldrig rent det. Det tycker jag är den största nackdelen med filtret!
    5.Vad har ni för filtermaterial i? Använder ni det som finns med vid köp eller köper annat? Minns ej, tror en blandning av standard och filtermatta, 10 ppi.
    6. Har nu innerfilter. Hur länge bör jag köra inner och ytterfilter parallellt innan jag vågar ta bort innerfilteret och dess nyttiga bakterier? Om du ympar bakterier från innerfiltret till ytterfiltret borde det gå snabbt (gissar 1 vecka utan att veta, kanske snabbare). Utan att veta belastningen på akvariet (hur mycket fisk, hur mycket du matar etc.) så hade jag kanske kört dubbelt en månad för att vara helt säker.

Valde mellan Fluval Fx5 och detta. Fx5 verkar ha ett mycket lätt handhavande och jag har aldrig hört att det läcker. Däremot har det med lite otur driftsproblem. Har hört gott om Aquael och inte hört om några direkta problem. Eheim är nog bäst, men dyrare.Håller med om eheim, tror till och med att det kanske är värt de extra pengarna....

/Markus

Kommentar

• Gäst

jag har unimax 700 pro med dubbla pumpar + uvc. Det jag har märkt med mitt är att det är en massa typ dimma av små skit i burken nu. hade förut 2 st 2217 i burken bytte ut ett 2217 emot detta någon som vet hur bra det är?

Har det i mitt hörn 800 + liter.

Borde det inte igentligen räcka med att bara ha unimaxen?

det är ju väldigt stort mot 2217?

jag har 14 fisk i burken.

jag tycker att det borde räcka med unimaxen. någon som har tipps ang detta.

Vattnet blir liksom inte klar som det va med 2st 2217 ??

det är inte alger eller mickrodjur utan små particklar.

Hoppas det ej gör något att jag lånar tråden

Kommentar

Arbetssätt...