Utfodringsteknik?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Utfodringsteknik?

Ofta har man fiskar ihop i ett akvarium med olika foderbehov/beteende, växtätare med köttätare, Nattaktiva med dagaktiva, Ytlevande med bottenlevande. Långsamma med snabba osv. Detta leder ju till lite problem med utfodring. Man vill ju att alla skall få tillräckligt av rätt foder och undvika
    att tex ge växtätare för mycket kött. Tex skrev Fredrik Isaksson i sin artikel i en gammal CB att han hade problem med att hålla påfågelciklider med fengäddor då cikliderna la beslag på allt foder. Han gav då hela räkor till fengäddorna då cikliderna inte åt detta. Har för mig att Albin skrivit att han gav samma räkmix åt både växt och köttätande viktoriaciklider ( ett kombifoder med andra ord). Ofta varnas det för att hålla växtätande L-malar med köttätare då malarna gärna äter av det för dem felaktiga fodret och kan bli sjuka. Bland Nano så skall räkorna inte ha för mycket kött och hur gör man då om man har dem med fiskar ( de flesta Nanofiskar är ju köttätare).
    Har läst att någon matar malar med rör för att hindra andra att ta maten ifrån dem. Ja hur gör ni med utfodring i burkar med olika fiskar ??. Vore kul att disskutera olika lösningar på detta problem.
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

För att få ner räkmix eller annat frysfoder till jordätarna sjunkbombar jag med fodret fastsatt på flata stenar med gummiband. Samtidigt ytmatar jag med samma foder och när det passerat Uaru, skalare o flaggciklider skulle det annars inte bli mkt kvar till jordätarna.

Kommentar

• HåkanM
      NCS Medlem

• November 2005
      • 1296

Kom på en ide som jag såg på ett fågelbord. Det var satt ett grovt galler runt själva automaten så att tex skator/rovfåglar inte kom åt frön eller ätande fåglar. Nåt liknande för fiskar så skulle man kunna mata mindre fiskar utan att de större kom åt maten.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Låter som en bra ide. Själv har jag nog mest likartade firrar i karen så alla hinner med. Jag har funderat på att ha apistogrammas i ett akvarium och då tror jag att jag måste tänkta till lite mer.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• sleepy
          Användare
          • August 2004
          • 294

Min metod för att ge mina frontoser mer mat än troffarna e ganska rolig....
          jag hand matar fiskarna övre zonen här vågar inte troffarna komma o nypa mat ifrån handen

På denna film ser ni hur troffarna fegar högt upp och attackerar maten längre ner.
          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Enoy!
          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• HåkanM
            NCS Medlem

• November 2005
            • 1296

Ja en gång hade jag nicraguense med bla praktbarber. När jag matade med stora bitar räkmix så tuggade nicaraguenserna så glupskt så finare bitar for ut genom gälarna bakåt. Där samlades praktbarberna och åt friskt.

Kommentar

• Göran Å
              Användare
              • December 2005
              • 1295

Jag matar mina olika Tanganyikas som går i samma kar ( Troffar, Hästnosar 2 sorter, Callochromis pleurospilus, S petricola malar & Ancsistrusar ) med 1mm NLS pellets och algtabletter. Har gjort så i många år.

Har flera troffekar med lite olika sällskap enl ovan.

NLS pellets är bra eftersom det sjunker blixtsnabbt och sprider sig över hela botten.

Har aldrig haft problem med att någon av ovan arter blivit utan mat.

Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Dvärgciklider plus stimfisk gör ofta att dvärgarna inte hinner med och med tiden tynar bort. Där kör jag en kombo. Förbereder frysfoder, tinar det i vatten. Suger sedan upp det med en pipett (medicinspruta från Apoteket med en bit luftslang på). Matar sedan stimfisken med torrfoder så att de har något att göra. Sprutar sedan ned frysfodret på botten mot dvärgcikliderna. De lär sig snart att maten presenteras till dem från bottenregionen. Funkar fint för mig.

I en burk på jobbet där det går Oscars har matningen löst sig av sig självt. Noterat samma sak som ovan - en del fisk, t ex Oscars, är så glupska att de proppar munnen överfull. De går sedan åt sidan och tuggar runt maten, så att mycket "spiller ut" från gälarna. Resten av sällskapet klarar sig fint med det.

Hilsen,

/P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 06 March 2011, 10:03.
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...