Hur sover fiskar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Hur sover fiskar ?

    Ja att fiskar sover ser man ju tydligt om man tänder lyset vid en tidpunkt då det normalt är mörkt. Men vad styr sovandet ?. I naturen så kan det ju vara kolmörkt dygnet runt på vintern och ljust dygnet runt på sommaren ( i varje fall i norrbotten). Vid sportfiske så kan man få fisk under hela dygnet, i vissa fall bättre under nattfiske. Men oftast nappar det bäst under kanske 4-5 perioder under dygnet vilket tyder på att fisk vilar ofta men inte så länge.
    På vilket sätt påverkas fiskens hälsa av sömnmängd ?. I en gammal akvariebok jag har så står det att yngel växer fortare med ljuset tänd dygnet runt. Men då blir frågan, är detta bra med tanke på fiskens hälsa och livslängd?. Ja vad tänker ni i denna fråga ?.
  • danne0301
    Användare
    • March 2010
    • 70

    #2
    Jag spär på din fråga med en förlängning som min hustru faktiskt ställde till mig

    Jag har channor och likt många andra fiskar så andas de ju syre ur atmosfären. Så följdfrågan blir, fiskar med labyrintorgan, hur andas de när de sover?
    540, 222, 54, 54

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Vet inte, men misstänker att det är rätt olika beroende på var fisken kommer ifrån samt om det är dag- eller nattaktiva fiskar vi pratar om. Fisk från våra breddgrader måste vara anpassad till de förhållanden som råder här, tropiska fiskar till de förhållanden som råder där. Har ju själv sett "sovande" fisk både i akvarium och i naturen, de står liksom i dvala, ofta i strömlä. Nattaktiva fiskar sover/vilar väl under dagtid.

      Labyrintfiskar/Channa vet jag inte hur de gör, men det borde gå att kolla med ficklampa. En teori jag har är att de kilar in sig bland flytväxter eller vilar mot något i inredningen som ligger vid ytan. Har inte sett det själv, men har hört från folk med Channa att de även dagtid kan ligga och vila med halva huvudet ovanför vattenytan.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Fiskar sover med ögonen öppna (dvs. de ser) och sänkt uppmärksamhet, men de är inte "borta" på det sättet vi är.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...