Hur orolig bör jag vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    Användare
    • April 2010
    • 306

    Hur orolig bör jag vara?

    Jag har ett 600 liters ramakvarium men längderna 200x50x60. Jag har haft detta kar igång under ett år.

    Redan när jag köpte karet så var ett av två stag trasigt på ena sidan av karet. Tidigare ägare verkade inte ha reflekterat över att det va trasigt så jag tänkte inte så mycket mer på det. Nu har jag som sagt haft det under ett år men börjat fundera på hur orolig jag bör vara??

    Att det inte är bra förstår ju jag med men har ni andra haft kar som gått sönder pga staget?
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Kan du ta lite bilder så vi förstår
    om det är stagen som håller ihop fram o bakrutan ????
    då är det oansvarigt att ha vatten i akvariet
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • June 2008
      • 1882

      #3
      Jag hade ett ganska stort (kanske 5-600 liter, tror jag) saltvattenskar en gång där staget var popnitat. Saltvatten och popnitar. En dag såg jag staget ligga på botten...och rutan bågnade ordentligt. Jag trodde inte glas var så flexibelt. Snabbt som attan tömde jag ut så mycket vatten som behövdes för att den bågnande framrutan skulle anta en mer acceptabel kurva.
      Jag skulle omgående fästa stagen ordentligt om jag var som du.
      //Kaj

      Kommentar

      • irwin_fletch
        Användare
        • April 2010
        • 306

        #4
        Det är aluram runt hela karet. De två stagen fäster i en liten kant på aluramen. Samma lilla kant som täckglasen ligger på. Ett stag är alltså helt intakt men det andra är trasigt vid ett fäste.

        Kommentar

        • salmberg
          NCS Medlem
          • October 2007
          • 830

          #5
          Popnita fast det så fort som möjligt. Staget som är helt blir mycket mer belastat och går det staget också isönder så blir du nog mer än orolig..

          Kommentar

          • irwin_fletch
            Användare
            • April 2010
            • 306

            #6
            Ska köpa eller låna hem så jag kan popnita fast den. Gör det något om jag fäster den lite vid sidan om det ursprungliga fästet?

            Kommentar

            • Byttorp
              Användare
              • November 2003
              • 1585

              #7
              Ursprungligen postat av irwin_fletch
              Ska köpa eller låna hem så jag kan popnita fast den. Gör det något om jag fäster den lite vid sidan om det ursprungliga fästet?
              Det gör absolut inget men se då till att du flyttar hela staget så att båda fästena på samma stag sätts fast på nytt i nya hål ett par cm jämte de gamla hålen.
              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
              Ordförande GCG

              Kommentar

              • irwin_fletch
                Användare
                • April 2010
                • 306

                #8
                Nä precis, tanken va att göra två nya fästen så att staget blir rakt. Enda problemet är väl att täckglasen kommer hamna uppe på popnitarna men det får jag fixa senare. Det kan inte finnas någon fara med att jag nu stödjer upp glasrutorna efter alla år det varit utan stöd?

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  #9
                  köp rostfria popnitar
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • June 2008
                    • 1882

                    #10
                    Ursprungligen postat av irwin_fletch
                    Nä precis, tanken va att göra två nya fästen så att staget blir rakt. Enda problemet är väl att täckglasen kommer hamna uppe på popnitarna men det får jag fixa senare. Det kan inte finnas någon fara med att jag nu stödjer upp glasrutorna efter alla år det varit utan stöd?
                    Se bara till att ramen är helt rak, dvs inte buktar på något sätt, när du fäster dem. Om så behövs töm karet så mycket att du får en rät ram. Därefter monterar du stagen och fyller på vattnet igen.

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • irwin_fletch
                      Användare
                      • April 2010
                      • 306

                      #11
                      Nu känns det som jag har full koll på hur jag ska göra. Men vet inte om jag har rostfria nitar eller inte. Gick in på clas ohlsons webbutik nu och där står det inget om rostfria:



                      På biltema däremot står det rostfria men det har vi inget här i Kalmar.

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av irwin_fletch
                        Nu känns det som jag har full koll på hur jag ska göra. Men vet inte om jag har rostfria nitar eller inte. Gick in på clas ohlsons webbutik nu och där står det inget om rostfria:



                        På biltema däremot står det rostfria men det har vi inget här i Kalmar.
                        Man sätter bara i rostfria popnitar en gång
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        Arbetssätt...