Råd o förslag av fisk val

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matteponken
    Användare
    • January 2011
    • 7

Råd o förslag av fisk val

Hej
    Ska nu i denna månad entligen starta 720 baljan och då blev valet malawiciklider, är vell så där 15 år sedan sist.
    Har lite funderinga på hur besättningen ska vara. Sist hade jag en 540 balja med 8 sorters Mbuma,3 av varja art. tyvärr så blev det många hannar av vissa då det var svårt att urskilja könen på ungdjuren.

Tänkte denna gång ha färre sorter men betydligt fler av varje.
    5-6 sorter med 8-10 av varje.

Om jag hittar så blir det Petrotilapia Tridentiger som först åker i påsen.
    Sedan så tycker jag on Zebrorna.
    Fins många varianter av den. Men hur skulle det funka i baljan om man hade en 4-5 olika sorters zebror i baljan, mycket bråk mellan hannarna, kan man räkna med korningar mellan sorterna.
    Eller det kanske är best att bara ha en sorts zebra och satsa på någon annan art.
    Kommer i håg att sist hade jag malawi så köppt jag 2 sortere zebar, ljusblå hanne +jlusgula honor som sedan visade sig vara hannar. gula hannarna blev satta på plats o den blåe var kung i baljan, fick tag på lite mera oranga zebror och där blev det lek med den blåa hannen.
    Som sagt lite funderingar som snurrar i skallen
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

8 sorter med 3 av varje e nog det sämsta man kan göra, mycket bättre tvärtom, så du verkar tänka rätt denna gången.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Välkommen till ciklid!

Tre eller fyra arter i lite större grupper blir riktigt snyggt.

Kolla ut någon zebra som du gillar och försök att få tag på den, det lönar sig att vänta tills man hittar det man vill ha istället för impulsköp. Det har man ju fått lära sig . Tänk på att du bara ska ha fyra sorter (om du nu vill ha det), då är varje val viktigt för sen är burken full och då blir det inte snyggt att försöka pressa in mer fisk.

Tänk på att försöka få med lite olika färg på firrarna och att de passar ihop när det gäller aggresivitet också.

Kolla på artregistret här på ciklid. Bara att välja och vraka!

Lycka till!

Kommentar

• Matteponken
        Användare
        • January 2011
        • 7

Heltklart så blir det mindre sorter men med större grupper.
        Kan tänka med en mindre grupp Tridentiger samt 3-max 4 sorters zebror.
        Att jag vill ha Tridentigern är för att fassan har sedan tidigt 70 tal försökt att skaffa denna. Men ingen av de då lokala fiskhandlarna kunda skaffa fram den.
        Har faktiskt aldrig själv sett den i butik så den kan inte vara allt för vanlig.
        Vet att han har en malawibok med just tridentigern på omslaget, firrarna är blåa med orange hakparti, boken är från 70-talet

Fiskarna kommer att inhandlas hos Nols och sist jag var i kontakt med honnom så hade han en tridentiger variant samt många Zebror.

Baljan jag har hämtade jag i Götteborg i mellan dagarna och står redan i vardagsrummet.
        Pumpen är en 2260 som jag har haft stående ett tag.
        Har beställt slimline bakgrund på nätet så tyvärr så blir det inget vatten i baljan förren de kommer hem.
        Ska ta och köpa nya slangar och filtermatterial till pumpen
        Har också varit på Swedol och handlat en säck blästersand, ska ta en koll på sanden, ser den ok ut så ska det hämtas 4 säckar till.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Jag har inte haft malawi själv, men man brukar väl säga att de ska ha rejält med cirkulation/filtrering? 2260 är ett riktigt bra filter, jag har ett själv, men det kanske inte fullt ut räcker till ett 720 med malawi? 1900l/h ger ~2,5 volymer per timme.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Matteponken
            Användare
            • January 2011
            • 7

har för mig att pumpen cirkulerar 2400 L/timmen men kan ha fel
            men så kallade 720 baljer är ju baserade på yttermåttet. skulle tro att innermåttet bara är ca 620-640 L sedan så blir det ca 100-150 L sten o sand så då är vi nere på under 500 L vatten.
            Skulle pumpen då ge 2400 L i timmen så har vi 4-5 volymer per timme. o det borde räcka
            rätta mig gärna om jag har fel

tittade på pumpen o det stod 38L/min
            Senast redigerad av Matteponken; 12 January 2011, 12:55.

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Det viktigaste är att du får bra syresättning. Tveksamt om det räcker med en pump...

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Jag kör min 2260 i ett 900 liters men då har jag 2 powerheads på 1500 l/h också och det är till jordätare.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Matteponken
                  Användare
                  • January 2011
                  • 7

humm. Har ett Aquael innerfilter med justerbart syretillförsel liggande tror pumpen är på 1100 L.
                  Har också en crystall inerfilter ca 600L
                  skulle ju kunna sätta i någon av dem för syretilförsel

Till baljan fick jag med bottenfilter med 2 powerheads men det är defenitivt inget jag vill köra med

Kommentar

• nicson
                    Användare
                    • January 2010
                    • 639

Släng du i Aquaelen med. Jag hade ett powerhead på 2400 l/h o Eheim 2252 på 1200 l/h i mitt 1000 l Tanganyika (800 l vatten?). Blev Kalle Anka-cirkulation som hade passat gurami bättre. Fick lägga till en "propeller" som flyttar 5000 l/h och se...nu började troffarna simma igen!

Kommentar

Arbetssätt...