Väggakvarium
Kollaps
X
-
-
I övrigt är det nog rätt svårt med 10 cm djup så man får väl se till höjd och längd istället
Gör saltvatten av det och ha sjöhästar däri istället
LottaKommentar
-
Om du funderar på nån form av regnbåge vill jag verkligen rekomendera denna sida där jag själv har mycket matnyttig info när jag höll på med dessa fina fiskar.
De jag direkt kommer att tänka på som passar detta kar och brukar finnas tillgängliga är dessa:
Tillsammans med mina föreslagna fiskar funkar det bra att ha nån av de lite mindre gobiarterna. Då får du ett kar som kan jämföras med ett SA-kar med stimmande tetror och dvärgciklider typ apistos.
Här är en intressant "artikel" om desert gobies (Chlamydogobius eremius)
Tateurndina ocellicauda har jag självt haft tillsammans med lite större regnbågar som lacustris och parkinsonii. De kan verkligen hävda sig och är en vacker liten fisk. Dock kan dom vara lite benägna att bita i fenorna om dom känner sig störda eller om dom har revir vilket behöver betänkas om du väljer denna gobi.Kommentar
-
bara för att göra dig extra sugen =)
Kommentar
-
Endlers guppy, en del danioarter, alla microrasboror, microdevarior och Boraras samt många räkarter skulle passa utmärkt i det akvarierKommentar
-
//KajKommentar
-
Det finns så mycket intressant bland de små. Jag har aldrig riktigt tittat in i den världen tidigare men nu har jag fått smak på det också.
//KajKommentar
-
Hur gick det med det där väggakvariet egentligen?
Jag är verkligt nyfiken på hur man städar o håller rent i en så smal tank att man inte får ner armen ens? Går det alls ha några växter däri?Kommentar
-
Nej, det blev inget väggakvarium (än i alla fall) eftersom jag inte hittade något som var i vettigt pris. Fanns i Sthlm för 3000:- och det hade jag kunnat tänka mig, men jag bor i Malmö. Åker förvisso tåg däremellan varje vecka men det är inget man kånkar med sig på ett tåg, så jag fick leta i Skåne. Hittade begagnade hos Akvarieleasing i Malmö men priset var rena skämtet , 6-7000:- om jag minns rätt. Så det ligger på is, så att säga.
En annan bidragande orsak var att jag såg en möjlighet att klämma in ett måttbeställt kar vid sidan om mitt 900 och gick helt på den linjen. Får det till semestern.
Men jag tror absolut att man kan få till ett intressant väggakvarium om man vill.
//KajKommentar
-
Beror på hur tjocka armar man har
Nej, det blev inget väggakvarium (än i alla fall) eftersom jag inte hittade något som var i vettigt pris. Fanns i Sthlm för 3000:- och det hade jag kunnat tänka mig, men jag bor i Malmö. Åker förvisso tåg däremellan varje vecka men det är inget man kånkar med sig på ett tåg, så jag fick leta i Skåne. Hittade begagnade hos Akvarieleasing i Malmö men priset var rena skämtet , 6-7000:- om jag minns rätt. Så det ligger på is, så att säga.
En annan bidragande orsak var att jag såg en möjlighet att klämma in ett måttbeställt kar vid sidan om mitt 900 och gick helt på den linjen. Får det till semestern.
Men jag tror absolut att man kan få till ett intressant väggakvarium om man vill.
//Kaj
Jag är fortfarande nyfiken på hur en normalbyggd person får ner sin arm sådär en halvmeter i en glipa på bara en decimeter : )
Tror inte man behöver ha tjocka armar för att underarmen ska vara mer än tio cm i diameter.Kommentar
-
- Ja jag förstår, men ett sådant kan inte vara så dyrt att bygga själv. Bör ju klara sig med tunnare glas om man inte gör så väldigt stort.
Jag är fortfarande nyfiken på hur en normalbyggd person får ner sin arm sådär en halvmeter i en glipa på bara en decimeter : )
Tror inte man behöver ha tjocka armar för att underarmen ska vara mer än tio cm i diameter.
Nja, bygga själv? Inte jag tack. Tjockleken på glaset beror ju också på storleken. Och storleken beror som vi konstaterat på storleken på din arm. Sen ska du konstruera en praktisk och fungerande, lätt monterbar på vägg, ställning till det hoplimmade akvariet och sedan helst någon snygg och praktisk inramning så att du enkelt kan mata och komma åt.
När jag tänker på det har jag nog aldrig sett ett hemmabyggt väggakvarium...
//KajKommentar
-
Nu har jag mätt min! Den är 51 cm lång och 8 cm på smalaste ledden (vänsterarmen alltså). Kanske kan sälja tjänster med rot-avdrag...Kommentar
-
Kommentar
-
Jag har byggt några "vanliga" akvarium...vad skulle vara svårare i byggandet av ett vägghängt? Ja förutom att det måste vara antingen väl förankrat i väggen eller stöttat från golvet alltså.
- @nicson: om din arm är bara 8 cm i diameter så är du väääldigt smal, tror jag : )
Är du alltså så finlemmad ända upp till armbågen, menar du?Kommentar
-
Jag har själv precis satt upp ett rätt stort väggakvarie (130x19x50 cm) och jag hade tänkt att ha lite vallisneria i akvariet, men tror att belysningen (4 st 3 watts kallvita LED-spottar) så jag stoppade i lite Anubias som jag hade till övers. har inte helt bestämt mig för fisk ännu men det lutar åt regnbågsfiskar. Akvariet ses på fotot nedan.
Har även ett mindre väggakvarie (ca.70x15x40) som jag haft igång i några år och det har funkar bra. I det så har det gått Endlers guppy.Kommentar
Kommentar