Funderingar om vita-prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Botia
    Användare
    • June 2009
    • 63

    #31
    Ursprungligen postat av Icka
    Nu på em ser jag att den Gurami som finns kvar har som en vit "hinna" ser ser ut att trilla av.....
    har du kollat om det inte kan vara oodinium? för isåfall bör det vara lättbotat om du sätter in en kur nu

    Kommentar

    • Icka
      Användare
      • January 2011
      • 25

      #32
      Jag har också funderat på oodinium och eftersom protozin inte gör ngt för det hela har jag idag enligt instruktionen på burken bytt del av vatten och tillsatt medicin...men fiskarna är rejält medtagna efter detta och jag vet ärligt inte hur många som överlever natten...

      Kommentar

      • Botia
        Användare
        • June 2009
        • 63

        #33
        Ursprungligen postat av Icka
        Jag har också funderat på oodinium och eftersom protozin inte gör ngt för det hela har jag idag enligt instruktionen på burken bytt del av vatten och tillsatt medicin...men fiskarna är rejält medtagna efter detta och jag vet ärligt inte hur många som överlever natten...
        Tråkigt att höra. Men överlever de natten och ändå inte blivit bättre tycker jag du ska testa oodinol - du har just inget att förlora och i bästa fall är det rätt

        Protozin är väl nåt mot protozo-och svampinfektioner? Jag ska ju inte säga bombis men jag tycker inte det ser så ut på bilderna.
        Senast redigerad av Botia; 23 January 2011, 23:23.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #34
          Det där är är flexibacter eller något som beter sig ungefär som det. Byt mycket vatten och ofta. 1/3 varje dag. Häll i 1dL salt per hundra liter. Jag vill här poängtera att dina fiskar troligen dör om du inte har i salt. Höj inte temperaturen utan sänk den snarare (OBS, gäller endast den här åkomman. I andra fall är det höjning som gäller om det ska trixas med temperaturen). Detta brukar snabbt bota ciklider. Vilken medicin som passar vet jag inte, men vilken standardmedicin som helst mot bakterier (och kanske svamp?) bör funka. När jag jobbade i England och hade problem körde vi med antibiotika. Christer kanske har bättre koll på vilka mediciner som passar.

          Det som orsakar detta är ofta att fiskarna är svaga och många i relation till vattenvolymen och vattenbytena. Genom att byta mycket vatten minskar du bakteriemängden i vattnet. Saltet stärker fiskarna genom att de inte förlorar salter genom att de hyperventilerar (är stressade) och de behöver inte lägga lika mycket energi på att behålla vätskebalansen.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Icka
            Användare
            • January 2011
            • 25

            #35
            Salt är det redan i vattnet och byta vtn kan jag göra oftare, men överbefolkat är det inte just nu bara 8 fiskar i 250l. Får testa med nytt byte och medicin idag.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #36
              Som påpekats tidigare så kan det dessutom vara så att du har fått oodinium och därefter bakterie/svaminfektionen som en följdinfektion när fiskarnas motstånd minskat.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Icka
                Användare
                • January 2011
                • 25

                #37
                Frågan är vad man ska behandla först....eller om det går att mixa medicinerna...ska se om jag hittar förstoringsglas till den minimala text som finns på burken/burkarna

                Kommentar

                • Icka
                  Användare
                  • January 2011
                  • 25

                  #38
                  Igår bytte jag återigen en tredjedel av vattnet...satte till liiiiiite salt (har ju saltat tidigare). Sedan körde jag igång en kur myaxzin, som ska köras i 5 dgr enligt instruktionerna. Cikliderna är piggare idag, men lika prickiga ancistrusen har dock strukit med och växterna ska vi inte prata om....funderar på att rycka upp dem....eller ska man tro att pest och vallisinera kryar på sig....?

                  Kommentar

                  • Icka
                    Användare
                    • January 2011
                    • 25

                    #39
                    Nu är myaxzinkuren avslutat och Guramins symptom är borta...bågfenshonan är klart piggare och uppvaktar hanen som fortfarande ser ut som en omvänd dalmatiner. Han är piggare och har inte längre fällda fenor, men vitprickig som 17. Tycker också han är blek och inte alls lika praktfull i färgerna som innan alla prickar började öka...
                    Andra fiskar är helt opåverkade och jag funderar om jag ska öda mer på detta eller bara avvakta och se....

                    Kommentar

                    • mantis777
                      Användare
                      • October 2008
                      • 204

                      #40
                      Hej
                      hur gick det sen för dina fiskar. Jag har precis samma symtom på mina. Har kört medicin mot vita-prick i över en vecka men det blir bara värre och värre och idag dog en rosentetra. Ska prova sänka tempen och salta...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                      Inget akvarium för tillfället...

                      Kommentar

                      • DaReV
                        Användare
                        • February 2004
                        • 109

                        #41
                        Ola Svensson Hur länge ska man köra i salt? Tills det försvinner eller finns det någon max tid? Vattenbyten under tiden? Har CA-ciklider i ett 540. 26*C
                        / David

                        Kommentar

                        Arbetssätt...