Funderingar om vita-prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Icka
    Användare
    • January 2011
    • 25

    Funderingar om vita-prick

    Hej
    Efter många år har jag skaffat mig ett lite större akvarium igen och kan således ha ciklider...Men efter senaste vattenbytet har min bågfenshane fått vad som ser ut som syrebubblur(pyttesmå) på kroppen. Jag tycker inte det ser ut som vita-prick och han är hur pigg och sur på sin fru som helst...
    Men naturligtvis får jag ha lite koll. Det jag funderade på är om äppelsnäckorna isåfall tål medicinen mot vita-prick. Ngn som vet eller har annan info jag kan ha nytta av.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Välkommen till forumet!

    Bubblor är vanliga när man byter vatten, särskilt när det nya vattnet är kallare. Kallt vatten innehåller mer gas än varmt och när vattnet värms upp bildas det gasbubblor.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Kan du lägga in en bild så vi kan se om det är de bubblor som Ola talar om. De brukar försvinna efter en liten stund.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Icka
        Användare
        • January 2011
        • 25

        #4
        Tror jag är för "lite" medlem för att kunna lägga in bild...men ska kolla om bubblorna är kvar på bågfenan när jag kommer hem....Undrar ändå om han ska få en fru till så han inte jagar livet ur den gamla....

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Icka
          Tror jag är för "lite" medlem för att kunna lägga in bild...men ska kolla om bubblorna är kvar på bågfenan när jag kommer hem....Undrar ändå om han ska få en fru till så han inte jagar livet ur den gamla....
          Numera kan även ickemedlemmar lägga upp bilder (med viss begränsning på antalet).

          Om akvariet är stort föreslår jag två fruar till, men det är snarare för att hon inte ska jaga livet ur honom
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Icka
            Användare
            • January 2011
            • 25

            #6
            Nu har jag suttit en bra stund framför akvariet (250l) och konstaterat att även fru ciklid har vita prickar samt att det kommit på marmorguramisarna...Alltså blir det till att shoppa medicin imorrn....Nya fruar får jag ta tag i efter det....Ska fortsätta fråga om ciklider i en annan därför mer anppassad tråd.

            Kommentar

            • Icka
              Användare
              • January 2011
              • 25

              #7
              Hmmm....tredje dagen på behandlingen och jag tycker inte det är så effektivt som jag minns.
              Är det en ofullständig bruksanvisning tro...behandling dag 1,2,3 och 6. 10ml/150l och påslagna filter?
              Har ni andra direktiv?

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Icka
                Hmmm....tredje dagen på behandlingen och jag tycker inte det är så effektivt som jag minns.
                Är det en ofullständig bruksanvisning tro...behandling dag 1,2,3 och 6. 10ml/150l och påslagna filter?
                Har ni andra direktiv?
                Medicinen går inte på prickarna på fisken eller när de ligger i botten utan bara på prickarna när de simmar till och från fisken.

                Jag har också upplevt att medicinen inte tar på samma sätt som den gjorde förr. Ser fiskarna medtagna ut så salta upp till 1,5dl /100 liter (nöj dig med 0,5 dl om du har mycket växter som du är rädd om). En mycket medtagen ciklid (gäller inte alla fiskar!) kan du flytta till ett eget akvarium med 0,5 dl salt per 10 liter vatten.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Icka
                  Användare
                  • January 2011
                  • 25

                  #9
                  Tycker nog inte att fiskarna verkar medtagna alls...så det kanske inte är ngn fara men lite salt går alltid sätta ner. Det kommer jag ihåg att jag brukade ha...men man får väl ge medicinen en chans och som sagt...tid och salt så kanske det är helt lugnt.
                  Är det förresten skillnad på olika märken av Protozin eller är det detsamma oavsett?

                  Kommentar

                  • Icka
                    Användare
                    • January 2011
                    • 25

                    #10
                    Ja efter dosen...är alla fiskar utom en ciklid prickfri. Får väl avvakta innan jag kör en kur till.

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av Icka
                      Tycker nog inte att fiskarna verkar medtagna alls...så det kanske inte är ngn fara men lite salt går alltid sätta ner. Det kommer jag ihåg att jag brukade ha...men man får väl ge medicinen en chans och som sagt...tid och salt så kanske det är helt lugnt.
                      Är det förresten skillnad på olika märken av Protozin eller är det detsamma oavsett?
                      Waterlife Protozin

                      är bästa prickmedlet

                      alla andra prickmediciner är mycket sämre
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Icka
                        Ja efter dosen...är alla fiskar utom en ciklid prickfri. Får väl avvakta innan jag kör en kur till.
                        Det är viktigt att du fullföljer kuren och ger den där extra omgången efter X dagar. De ligger i gruset och då kan inte medicinen ta dem.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Icka
                          Användare
                          • January 2011
                          • 25

                          #13
                          Ja waterlife och med x dagars intervall och EN fisk har prickar. Frågan är då...kör man en sväng till eller avvaktar??

                          Kommentar

                          • Icka
                            Användare
                            • January 2011
                            • 25

                            #14
                            'Det slog mig just..Jag har ju haft filtren på under medicineringen. Var det ok?

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Icka
                              Ja waterlife och med x dagars intervall och EN fisk har prickar. Frågan är då...kör man en sväng till eller avvaktar??
                              Du ska fullfölja kuren enligt instruktionerna.
                              Ursprungligen postat av Icka
                              'Det slog mig just..Jag har ju haft filtren på under medicineringen. Var det ok?
                              Nej det gör inget om du har vanligt filter (t ex kolfilter tar bort medicinen).
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...