Funderingar om vita-prick
Kollaps
X
-
-
Dyker det inte upp några nya prickar kan det vara OK (det vita kan vara skadan efter organismen), men håll rejäl uppsikt. Nya prickar betyder att de är kvar i systemet.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Måste för sakens skull påpeka att jag är en hon...om nu blivande tanter fortfarande räknas som hon
Efter att ha slutfört tråkig inkomstbringande verksamhet under dagen och kuren varit fullföljd sedan två dagar var den ettrige bågfenan helprickig igen...så nu kör vi en kur till. Idag onsdag är det x ml, likaså torsdag och fredag. På måndag ges slutskvätten av medicin och då VILL jag inte se en enda prick. *håller tummarna*Kommentar
-
Måste för sakens skull påpeka att jag är en hon...om nu blivande tanter fortfarande räknas som hon
Efter att ha slutfört tråkig inkomstbringande verksamhet under dagen och kuren varit fullföljd sedan två dagar var den ettrige bågfenan helprickig igen...så nu kör vi en kur till. Idag onsdag är det x ml, likaså torsdag och fredag. På måndag ges slutskvätten av medicin och då VILL jag inte se en enda prick. *håller tummarna*
Du kan inte skicka ett foto? Små prickar kan vara "super ich" vilket enligt ryktet är mycket svårare att bota och pyttesmå prickar är oodinium. Var vaksam på att fiskarna inte ligger på botten eller är rejält slöa i största allmänhet. Då är det dags för salt.
Jag hade funderat på en ny kur efter det rejäla vattenbyte efter sista dosen.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag har också tänkt tanken på att det kunde vara ngt annat än just vita-prick. Upplever inte att fisken/arna är medtagna alls...Har inte heller sett att de "gnider" bort prickar mot sten eller växter.
Skulle gärna skicka foto om jag får tips om hur 17 jag fotar en fisk med skärpa trots taskigt ljus och snabb simteknik.
Tycker egentligen att prickarna är mindre än jag minns vita-prick och det är bara cikliden just nu. De andra hade mkt mindre och efter första kuren försvann de hos de andra.
Har saltat lite mer än vanligt i akvariet för säkerhets skull...men får jag tips ska jag försöka mig på foto.Kommentar
-
Har suttit framför akvariet en del nu och idag är fiskarna helt klart medtagna...men inte så de gnider sig, mer slöa och både guramis och ciklider har små små prickar...ser mest ut som små små luftbubblor ( och nej jag har inte fotat försöken är bedrövligt mörka och oskarpa). Gissar att det inte är vita prick...utan ngt annat. Får nog hitta annan bot när dagen gryr igen....Kommentar
-
med bild...
Nu har jag lyckats ta en bild av den fisk som är värst drabbad och protozin uppenbarligt inte biter på.
Var och pratade med akvariebutiken som har samma symptom...de behandlar tydligen också med protozon men hade inte hunnit lika långt som mig som ju är inne på kur 2.
Salt är också tillsatt. Har ni några teorier så tas de tacksamt emot...Kommentar
-
Nu har jag lyckats ta en bild av den fisk som är värst drabbad och protozin uppenbarligt inte biter på.
Var och pratade med akvariebutiken som har samma symptom...de behandlar tydligen också med protozon men hade inte hunnit lika långt som mig som ju är inne på kur 2.
Salt är också tillsatt. Har ni några teorier så tas de tacksamt emot...Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Salt är också tillsatt. Har ni några teorier så tas de tacksamt emot...
men som Ola sa ser det ut som svamp
har inte läst tråden
är det en fisk och är den ner tryckt av någon annan
Om det bara är bågcikliden som är dålig
banka livet ur den
då skonar du alla andrajag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Det är cikliden, guramisarna och ev pansarmalarna...så frågan är...annan medicin eller rädda det som räddas kan...vilket bara är svärdbärarna i detta akvarium
Hade tigerbarber där tidigare som är flyttade, men vet inte om de var upphov till lite trasiga fenor....inte hos cikliderna dock.Kommentar
-
Det är cikliden, guramisarna och ev pansarmalarna...så frågan är...annan medicin eller rädda det som räddas kan...vilket bara är svärdbärarna i detta akvarium
Hade tigerbarber där tidigare som är flyttade, men vet inte om de var upphov till lite trasiga fenor....inte hos cikliderna dock.
hur ofta byter du vatten och hur mycket
samt vilket PH har dujag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
hmmm.....ph. mellan 6 och 7 och nitrit och nitrat har jag inget värde på, men det låg bra till på skalan man mäter efter i de små "kit" man köper...
Byter ca en tredjedel(ev lite mindre) av vattnet var el. varannan vecka.Kommentar
-
kan det inte vara oodinium?
jag hade typ detta en gång och medicinerade med JBL oodinol
och de var symptomfria på 2 dagar, visserligen diskus men iallafall
Det var det jag fick i min sjukdomstråd, troligtvis med nya växter då det var enda nytt
Salt är också tillsatt. Har ni några teorier så tas de tacksamt emot...Senast redigerad av Botia; 23 January 2011, 01:19.Kommentar
-
Idag på morgonen var det begravning av en av guramisarna...är nog snart tomt i den här burken....Ciklid honan är lika prickig som igår och hanen har jag inte hittat ...än, men han brukar gömma sig.Kommentar
-
Nu på em ser jag att den Gurami som finns kvar har som en vit "hinna" ser ser ut att trilla av.....Kommentar
Kommentar