Rädda centralare, varför?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

Har haft samma problem innan och det löste sig med 10st svärdbärare "Vildform" inte för det har någon betydelse men tyckte det såg lite mer natur troget ut.
    Tror oxå det kan funka bra med lite större tetror
    CA

Kommentar

• Tulle89
      Användare
      • August 2006
      • 239

Kan bara hålla med tidigare talare. Hade förvissoo malawi och så fort jag närma mig akvariet så stack alla in bland stenarna och jag hade helt plötsligt ett fisktomt akvarium lagom roligt ju haha. Hade problem med toffsalger också och hade läst att fler fiskar skulle kunna dämpa "räddheten" hos fiskarna så skaffade mig en 3 siamesiska algätare. Så sprack idéen om att ha ett biotopkar, men jag fick fram övriga fiskar och alla toffsalger försvann. Siameserna var totalt orädda och simmade fritt i akvariet vilket också resulterade i att cikliderna vågade sig fram
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Siameser var ingen dum ide, jag har inte mycket alger men ändå. Ska fundera lite på vilka steg jag ska ta.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Botia
          Användare
          • June 2009
          • 63

En annan är amatör jämfört med er Men jag vill ändå berätta om min botior jag hade.
          Inte samma fisk men jag hade samma problem. hade iallafall 15 botior (ej prakt) i ett 375 kar. Så fort de kände vibbarna att nån kom eller de såg någon i dörröppningen så drog de undan som en avlöning. Dessa är ju mest på botten och lite halvt upptill.

men så tänkte jag att de skulle uppskatta fler fiskar och därmed känna sig tryggare, så jag skaffade ett gäng guramis, som är överallt i karet - även upptill - och vips, så brydde sig botiorna inte om att de kom någon. Inte på samma hysteriska sätt som tidigare, nu kunde de tom vara kvar framme även om jag gick fram till karet

Inte samma fisk som jordätare - men av inläggen att döma så samma beteende iallafall, så dina fiskar kanske också vill ha mer "liv" i karet för att känna sig trygga

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Låter som om alla signaler säger samma sak. Jag måste fundera på vad jag ska lägga till? Ett gäng molly kanske, de kommer ju från samma område. Men jag måste nog ha rätt stora firrar för att dde ska hålla ett tag och inte jagas/bitas ihjäl. Silverdollar kanske ör lite flaxiga.

Mina fiskar i detta akvarium är inte jordätare utan centralamerikaner, men det spelar ingen roll.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Botia
              Användare
              • June 2009
              • 63

Ursprungligen postat av DRE
              Låter som om alla signaler säger samma sak. Jag måste fundera på vad jag ska lägga till? Ett gäng molly kanske, de kommer ju från samma område. Men jag måste nog ha rätt stora firrar för att dde ska hålla ett tag och inte jagas/bitas ihjäl. Silverdollar kanske ör lite flaxiga.

Mina fiskar i detta akvarium är inte jordätare utan centralamerikaner, men det spelar ingen roll.
              Kanske svärdbärare? Lite tuffare än molly och något snabbare och blir väl något biffigare, finns ju fina naturfärgade också men å andra sidan vet jag inte om de är från samma område... centralamerika ja, men var...
              Ledsen, vet inte vad jag fick jordätare ifrån
              Ja, kanske det blir för stirrigt med silverdollar - jag blir stressad bara av att se dem
              Senast redigerad av Botia; 10 January 2011, 11:39.

Kommentar

• GöranE
                Användare
                • February 2009
                • 334

Hade liknande problem med mina Geophagus Rio Negro när jag hade dom i eget 400l akvarium. Dom kom iofs från ett välbefolkat kar och gömde sig helt enkelt under allt som gick att gömma sig under.
                Blev mycket bättre när jag skaffade ett gäng tetror som (enl. min teori) funkar som ett "trygghetslarm" .
                Så länge dom är lugna högre upp är det ingen fara för mig här nere..
                Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Botia
                  Användare
                  • June 2009
                  • 63

Ursprungligen postat av GöranE
                  Blev mycket bättre när jag skaffade ett gäng tetror som (enl. min teori) funkar som ett "trygghetslarm" .
                  Så länge dom är lugna högre upp är det ingen fara för mig här nere..
                  Kunde inte skrivit det bättre själv - tror mina botior upplevde det så också

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Hur ljust är det jämfört med rumsbelysningen och de andra akvarierna? Är det ljusare i rummet kan det vara förklaringen och om du har rejält med belysning i de andra akvarierna kan det förklara skillnaden.

Firrar utsöndrar stresshormoner som de andra reagerar på och utsöndrar mer stresshormoner = en ond cirkel. Passa på att göra några stora vattenbyten när du ändrar på något t ex. mer fisk eller mer belysning. Då kan du bryta den onda cirkeln.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Jag har väldigt svag belysning i akvariet men fösöker nu uppgradra detta ordentligt. Rummet akvarierna finns i är i mitt garage och jag har aldrig lyset tänt i taket, me jag har några lysrör som går på timer för växter och de lyser upp mig när jag kommer in. Jag funderar på att täcka för den delen av garaget för att minska den effekten.

Bra tips med vattenbytet!!

///David

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Har nu en bättre lysramp, tack Leopoldi!
                        Har flyttat Sajicacikliderna som hänger på framrutan så fort jag kommer nära och la i 14 svärdbärare.

Svärdbärarna räckte en dag! Alla försvann över natten, hittar dem ej. Konstigt för jag har 4 yngel av Sajica och paletter som utan problem klarar sig utan att ens jagas. 2 svärdbärare hade hoppat ur akvariet till och med. Jag tror det är Salvinin som gjort detta. Tråkigt om de fått lida.

Hur som hellst så är det mindre rädsla just nu, jag matar också mer sällan så de är lite hungrigare. Jag gjort som Ola föreslog och bytte 50% av vattnet innan åtgärderna.

Känner mig nöjd just nu. Ser ut att vara lite lekbeteenden hos Carpintis samt Synspilorna. Mer trivsel överlag mao.

///David

Kommentar

• Botia
                          Användare
                          • June 2009
                          • 63

Ursprungligen postat av DRE
                          Har nu en bättre lysramp, tack Leopoldi!
                          Har flyttat Sajicacikliderna som hänger på framrutan så fort jag kommer nära och la i 14 svärdbärare.

Svärdbärarna räckte en dag! Alla försvann över natten, hittar dem ej. Konstigt för jag har 4 yngel av Sajica och paletter som utan problem klarar sig utan att ens jagas. 2 svärdbärare hade hoppat ur akvariet till och med. Jag tror det är Salvinin som gjort detta. Tråkigt om de fått lida.

Hur som hellst så är det mindre rädsla just nu, jag matar också mer sällan så de är lite hungrigare. Jag gjort som Ola föreslog och bytte 50% av vattnet innan åtgärderna.

Känner mig nöjd just nu. Ser ut att vara lite lekbeteenden hos Carpintis samt Synspilorna. Mer trivsel överlag mao.
                          Jomen jo tjena. Nu känner jag mig taskig också. Synd på svärdbärarna. Men förmodligen salvini som skrämt/ätit upp dem kanske.
                          Själv hade jag halvvuxna svärdbärare ihop med vuxna Elliotisar och det gick jättebra. Men å andra sidan är det kanske stor skillnad i temperament på dessa och salvini också? Ellioti tolererar det mesta tycker jag, sålänge de inte vaktar rom/yngel. men även då gick det bra eftersom svärdbärarna inte är så bottenorienterade som dessa var.

Men kul att det är mer trivsel i karet nu iallafall. Var ett bra tips med stort vb innan röjning.

Kommentar

• nicson
                            Användare
                            • January 2010
                            • 639

Själv har jag uppfattat det som att fiskar i lågt placerade kar ofta blir räddare än de högre upp. Både hos handlare o hemma.

Kommentar

• nicson
                              Användare
                              • January 2010
                              • 639

Å själv har jag nu placerat en 325:a 10 cm över golvet. Efter att under 48 h knappt sett röken av mina fyra nya T.elliotti hällde jag ikväll i 9 st Ameca splendens. Kul ungfödare som skall klämma fram upp till 20 mm yngel! Rekord bland ungfödare?

Tog 2 min så hade en elliot hakat på i stimmet så imorrn kl 8 kanske jag får se hela kvartetten

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Låter som en bra lösning. Jag letar efter tillräckligt stora fiskar som jag kan ha nu. Mina 14 svärdbärare gick åt som sagt men de var inte fullvuxna direkt. Jag funderar också på flaggtetra, norsk flaggtetra, silverdollar om jag hittar några i stan.

Jag har fortfarande lite problem, men jag matar också mer sällan nu så de är lite sugnare då jag kommer så jag skapar en starkare association mellan mig inkommandes i rummet och mat.

///David

Kommentar

Arbetssätt...