Texas ciklid, vilken är den "riktiga"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Texas ciklid, vilken är den "riktiga"

En "nykomlings" första ämne.

Har nyligen inskaffat texas och salvini ciklider, som för närvarande växer upp i 160liters. snart måste de nog över till 222an.

Min fråga är.

Både Herichthys carpintis och Herichthys cyanoguttatus ses under namnet texasciklid/pärlemorciklid. Är detta pågund utav okunighet eller problem att skilja dem åt eller annan orsak?

Såg att zoopet listar en http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=216 cyanoguttatus som "sin" texas medan jag oftast sett fiskar som ser ut som carpintis i affärer under texasciklid namnet. De 8 unga texasciklider jag äger ser ut att vara Herichthys carpinti.

// Erik
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2694

citat:
    Både Herichthys carpintis och Herichthys cyanoguttatus ses under namnet texasciklid/pärlemorciklid. Är detta pågund utav okunighet eller problem att skilja dem åt eller annan orsak?
    Kan inte egentligen hjälpa dig, bara ta förvirringen till en ny nivå... Jag funderade nämligen på exakt samma fråga för nån dag sedan, och kollade runt lite.

De fiskar jag på 80-talet köpte som cyanoguttatus kan jag idag ganska säkert säga var carpintis, så jag tror förvirringen har rätt gamla anor. Genom att söka på nätet ser jag att vissa anser att carpintis och cyanoguttatus är två underarter till samma art, dvs H. cyanoguttatus cyanoguttatus och H. cyanoguttatus carpintis:

Fishbase listar dem dock som separata arter, och jag kan inte upptäcka att de nånsin har ansetts vara en och samma art. Möjligen är detta något som tyska akvarister har kommit på själva och publicerat i en tysk akvarietidskrift - de är rätt pigga på sånt.

I engelsk litteratur kallas H. carpintis för pearl-scaled cichlid, texas cichlid, och green texas cichlid, medan H. cyanoguttatus kallas för texas cichlid eller rio grande perch.

På svenska borde kanske för enkelhetens skull carpintis kallas pärlemorciklid, och cyanoguttatus för texasciklid.

Om man, liksom tyskarna, anser att de är samma art kanske man kan kalla carpintis för grön texasciklid.

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Hej

Jag har sett namnet Texasciklid på bägge arterna.
      Den art jag dock oftast ser i handeln är H Carpinte.

Om jag inte är helt fel på det så borde det vara H Cyanoguttatus som borde heta Texasciklid, då det är denna art som har sin utbredning upp mot gränstrakterna till Texas, därav namnet.
      H Carpinte har en mer sydlig utbredning.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

Hej igen

Denna artikel tror jag reder ut det hela.

Rickard

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Gäst

Tackar för svaren. Den länken hjälpte

citat:
          Herichthys c. cyanoguttatus (Baird and Girard 1854), native to the Rio Grande-Rio Conchos drainage of Texas and northeastern Mexico.

Herichthys c. carpintis (Jordan and Snyder 1899), described from the Laguna Carpintero inside the city of Tampico and also found in the lower reaches of the Rio Panuco.
          av detta fakta borde altså cyanoguttatus heta Texasciklid, medans carpinti borde gå under annat namn exempel Pärlemorciklid.

Dumt att de flesta exemplar som säljs i sverige egentligen inte "riktiga" är texas ciklider.

// Erik

Kommentar

• M.A

Och jag som just köpt 2 texas, hehehe har ingen aning om vilken modell jag har.......*börjar söka bilder på nätet*

Kommentar

• Gäst

Hejsan.

En sen inflikning/reflektion på det gamla ämne jag startade.

Efter att läst den amerikanska boken "The Guide to Owning Central American Cichlids" här om dagen såg jag att de skrev om just detta "namn problem".

De kallar
              Herichthys cyanoguttatum för "Texas Cichlid" och
              Herichthys carpintis för "Green Texas Cichlid"

Man kan tydligt se att carpinte i vuxen ålder har en mycket gul/grönare ton än cyanoguttatum. Cyanoguttatum´s färg är väl mer att beskriva som ljus blå.

En tunn men rätt bra bok om centraler.

// Erik

Kommentar

Arbetssätt...