If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
har fuskat lite med epoxi när vi lagat båten, och det är ju lite fixande att väga och blanda osv. + kort torktid så jag funderade på om man kunde måla direkt på husfixen med någon giftfri färg (om det nu finns någon sådan?) och sedan "försluta" med epoxilacken.
ett problem finns att vattnet tränger in mellan frigolitskikten och in i husfixen och färgen...
Säkrare att blanda pigment i husfixen..alltid lurigt med mellanskiktsvidhäftning ifall du du lackar epoxi på en oprovad grund. 2K pur baserad färg har jag använt
utan problem, men lösningsmedlen i de systemen funkar inte med frigolit.
Jag har just "finbetongat" färdigt min bakgrund men jag känner mig lite nervös för att sätta i den i akvariet... Bör jag lacka den? Vill verkligen inte att den ska falla sönder inne i karet efter några dagar!
Jag har satt tre lager. Tyvärr så syns det igenom på 2-3 ställen men jag tror att när den väl är i vattnet så syns det nog inte. Speciellt när algerna börjar växa. Men kanske man bör bättra på lite ändå. Men du har inte lackat alltså?
Jag har satt tre lager. Tyvärr så syns det igenom på 2-3 ställen men jag tror att när den väl är i vattnet så syns det nog inte. Speciellt när algerna börjar växa. Men kanske man bör bättra på lite ändå. Men du har inte lackat alltså?
Nej jag har inte lackat. Om det syns igenom tycker jag att du ska ha på mer..och var inte för fin utan späd på rejält så du har en yta som håller.
så här blev det tillslut
har varit igång ca ett år nu med lite olika inriktning, just nu CA dax.
lacken håller bra än så länge, nästan för blank yta då algätarna verkar få bort allt.
tydligt hur mycket lysrören gör, gro lux till vänster och "vanligt" till höger
Jättesnyggt men ljuset förstör lite. Du har alltså två korta ramper bredvid varandra? Tänk vad en fullängdsramp med en kombination av två olika lysrör hade gjort för intrycket! "Mittemellanljussättning" hade varit kanon!
Jättefin bakgrund och kar men ljuset ser inte klokt ut. Tycker du ska byta så du har samma rör i båda. Vet inte vad du menar med vanligt rör. Är det ett som inte är lämpat för akvariebruk egentligen? Rekommenderar dig att testa rören sylvania aquastar.
Kommentar