Ingen mer fisksoppa!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Ursprungligen postat av Kajjjan
    Hur menar du? På Neonfisken i Köpenhamn har de fortfarande några stycken. Eller hade du något annat inköpsställe?

//Kaj
    I Linköping fanns det ett gäng!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kajjjan
      NCS Medlem
      • June 2008
      • 1882

Den 10:e januari fick jag hem 4 små vildfångade påfågelciklider som jag köpt på Neonfisken i Köpenhamn. De här var fångade i Rio Putumayo, Colombia. Se bilder på dem tidigare i tråden.
      De har nu växt till sig lite. Fortfarande väldigt skygga vilket inte är något karaktärsdrag man kan sätta på påfåglar födda i akvarier, vilket gör de lite svårfångade på bild. Ett par har bildats och en tredje har utsetts till mobbobjekt. Den sistnämnde har dock ett ställe där han kan dra sig tillbaka utan att bli attackerad. Här är två dåliga bilder tagna med min iphone.

Här är den dominerande hanen i det paret som bildats.

Och här är den mobbade bland de rötter som utgör hans "safe house".

Så småningom kommer jag att endast behålla paret och göra mig av med de andra två.

//Kaj

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Jag har aldrig sett Astronotus ocellatus med sådan regnbågsfärgteckning. Sjukt snygg!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Elfström
          Användare
          • February 2011
          • 14

Ja, hannen tjurar lite just nu för att jag var och rotade i karet i förra veckan och slängde ut de flesta av hans "kompisar". Men han kommer över det.

Nej, den boken har jag inte läst! Rekommenderas?

//Kaj
          Jag köpte den nya utgåvan på adlibris, jag tycker den är väldigt intressant. Har tyvärr som jag skrev till dig i en annan tråd aldrig haft några påfågelciklider. Med andra ord kan du avgöra om det är något att ha betydligt bättre än mig

Kommentar

• Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

Ursprungligen postat av Elfström
            Jag köpte den nya utgåvan på adlibris, jag tycker den är väldigt intressant. Har tyvärr som jag skrev till dig i en annan tråd aldrig haft några påfågelciklider. Med andra ord kan du avgöra om det är något att ha betydligt bättre än mig
            Jag ska ta mig en titt på den där boken!
            //Kaj

Kommentar

• Kajjjan
              NCS Medlem
              • June 2008
              • 1882

Ursprungligen postat av DaRe
              Jag har aldrig sett Astronotus ocellatus med sådan regnbågsfärgteckning. Sjukt snygg!
              Inte jag heller faktiskt. Först när jag såg den trodde jag det var en odlingsform och att de ej var vf. Enligt säljaren på Neonfisken i Köpenhamn hade ett mindre antal i kullen varit såna här.
              //Kaj

Kommentar

• Norrland
                Användare
                • December 2009
                • 557

En enormt snygg täckning. Har aldrig sett tidigare på VF. Tack för den bilden.
                Har du sett den tidigare på fourm eller affär?
                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • June 2008
                  • 1882

Ursprungligen postat av Norrland
                  En enormt snygg täckning. Har aldrig sett tidigare på VF. Tack för den bilden.
                  Har du sett den tidigare på fourm eller affär?
                  Nej, inte sett någonstans. Gjorde mig först tveksam till att det faktiskt var vf, men dels har Neonfisken i Köpenhamn garanterat att det är vf och sedan är det det här med deras beteende som gjort att jag inte tvekar längre. De är så förbenat skygga och försiktiga - inte något som man kan anklaga vanliga påffar för att vara. De andra tre ser dessutom ut som de flesta vf jag sett på nätet, någonstans kallade även kallade Astronotus crassipinnis .

//Kaj

Kommentar

• olaJ
                    Användare
                    • August 2003
                    • 584

Inte jag heller faktiskt. Först när jag såg den trodde jag det var en odlingsform och att de ej var vf. Enligt säljaren på Neonfisken i Köpenhamn hade ett mindre antal i kullen varit såna här.
                    //Kaj
                    Jag vill inte regna på din parad...men jag får inte ihop det riktigt!

De är alltså enligt Neonfisken VF djur? Men samtidigt säger dom att "ett mindre antal i kullen varit såna här"????? Har dom fångat en hel kull i naturen och sedan dragit upp dom i Köpenhamn.......hmmm. Dom där danskarna dom kan dom
                    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Crassipinnis:

Google Bilder

Oscarfishlover
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • June 2008
                        • 1882

Ursprungligen postat av olaJ
                        Jag vill inte regna på din parad...men jag får inte ihop det riktigt!

De är alltså enligt Neonfisken VF djur? Men samtidigt säger dom att "ett mindre antal i kullen varit såna här"????? Har dom fångat en hel kull i naturen och sedan dragit upp dom i Köpenhamn.......hmmm. Dom där danskarna dom kan dom
                        Ingen fara. För det första håller jag ingen parad så du får regna hur mycket du vill.
                        Som jag sa, jag var tveksam redan från början.
                        Ja, de som de hade var alldeles uppenbart från samma kull. Du kan se bilder tidigare i tråden på hur små de var när jag fick dem för snart 5 månader sedan. Och de hade väl då ca 10-15 st när jag köpte mina fyra. De kostade 125 SEK/st - samma pris som jag får ge för odlade här hemma.
                        Nu använde de kanske inte just ordet "kullen" så vi ska inte gå in på hårklyverier. De är sålda som vf med fångstplats Rio Putumayo Colombia.
                        Idag bryr jag mig inte ett skit om de är vf eller inte. Men jag tror faktiskt mer på det idag än när jag köpte dem. Om de sen är det eller inte - who cares? Inte jag i alla fall. Men det är ju ett intressant diskussionsämne.
                        Nästa gång jag är i den danska huvudstaden så ska jag åka dit och fråga dem lite mer om det.
                        Det är ju tveklöst så att de har en hel del intressant fisk som man inte hittar på många andra ställen och en hel del av det uppger de vara vf. Men kanske de ljuger? "Dom där danskarna dom kan dom", ju! Vi är ju svenskar och det är skillnad det minsann.

//Kaj

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

Läckert. Vad matar du med?
                          Mvh Alex

Kommentar

• Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • June 2008
                            • 1882

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Läckert. Vad matar du med?
                            Pellets till 99,99% Ibland får de lite räkor. Men väldigt sällan.

//Kaj

Kommentar

• olaJ
                              Användare
                              • August 2003
                              • 584

Om det är VF eller ej är inte av så stor vikt för mig heller Kaj, men det känns som om vissa säljare ibland sätter VF som etikett, bara dom kommer från utlandet. Men fisk i större mängd i samma storlek är nog egentligen till stor del sjöodlad, eller odlad bredvid floden i landet där de fångas. Detta har hänt mig och vänner till mig mer än en gång...men strunt samma, bara fiskarna är fina och man inte betalt överpriser (vilket du uppenbarligen inte har gjort).
                              "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• Norrland
                                Användare
                                • December 2009
                                • 557

Har visar dom VF som jag ar van med att se.
                                oscarfish.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, oscarfish.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
                                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

Arbetssätt...