Roliga saker man hört från "akvarister"
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Jorå, nog finns det många minnesvärda historier och citat att förtälja. Detta är den värsta jag kan komma på ikväll som hände för två somrar sen.
"Hej, jag vill reklamera två gurami."
"Okej, vad hände?"
"Jag köpte två här för tre veckor sedan och de dog inom loppet av 6 timmar. De måste ha varit sjuka redan hos er"
Springer iväg och kikar. Verkar inte vara fel. Han säger sig ha perfekta värden, inga större händelser eller nya fiskar förutom guramisarna. Slutligen frågar jag vad han har för andra fiskar i akvariet.
"Clownfiskar, några kirurger och ett par mandariner, inget mer!"
Jag dog för ett tag där.Mvh AlexKommentar
-
Jorå, nog finns det många minnesvärda historier och citat att förtälja. Detta är den värsta jag kan komma på ikväll som hände för två somrar sen.
"Okej, vad hände?"
"Jag köpte två här för tre veckor sedan och de dog inom loppet av 6 timmar. De måste ha varit sjuka redan hos er"
Springer iväg och kikar. Verkar inte vara fel. Han säger sig ha perfekta värden, inga större händelser eller nya fiskar förutom guramisarna. Slutligen frågar jag vad han har för andra fiskar i akvariet.
Jag dog för ett tag där.Kommentar
-
"Okej, vad hände?"
Jag dog för ett tag där.Kommentar
-
"Okej, vad hände?"
Jag dog för ett tag där.Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
En del är dumma på riktigt, ja, men det är inte alltid lätt att veta hur man skall göra heller. Alla butiker borde ju fråga vad de har för fisk idag och informera om grundläggande skötsel, men så är det inte och det är rätt dåligt. Det är inte självklart för alla att vissa fiskar går bättre i sött än salt och det är inte självklart att skötsel innebär byte av lite vatten och inte totalrengöring.Kommentar
-
En del är dumma på riktigt, ja, men det är inte alltid lätt att veta hur man skall göra heller. Alla butiker borde ju fråga vad de har för fisk idag och informera om grundläggande skötsel, men så är det inte och det är rätt dåligt. Det är inte självklart för alla att vissa fiskar går bättre i sött än salt och det är inte självklart att skötsel innebär byte av lite vatten och inte totalrengöring.Kommentar
-
Historien är tyvär sann. Man kan fråga sig hur en saltvattensakvarist inte kan se skillnaden. Visst har butikerna ett ansvar. Men jag tycker kunder inte ska kunna ha helt ryggen fria.Mvh AlexKommentar
-
Butiken har ett ansvar men det är svårt att dra gränsen mot det absurda, nåt måste man kunna vänta sig av kunden också (han har ju ändå hittat ända bort till butiken).
Bevare oss för en utveckling som urartar likt i Amerika, där det kan vara mikrofabrikens fel om kattungen dör.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
En del är dumma på riktigt, ja, men det är inte alltid lätt att veta hur man skall göra heller. Alla butiker borde ju fråga vad de har för fisk idag och informera om grundläggande skötsel, men så är det inte och det är rätt dåligt. Det är inte självklart för alla att vissa fiskar går bättre i sött än salt och det är inte självklart att skötsel innebär byte av lite vatten och inte totalrengöring.
Eller för den delen folk som vill ha "en sådan där fisk man inte behöver ha i akvarium". Detta har hänt, folks. Var börjar jag min informationsplikt som säljare där? Be kunden att inte ha djur öht kanske?
Det finns helt enkelt fler kunder än man tror som har noll koll och som inte lyssnar för fem öre. Där svär jag mig helt fri, som säljare. Vi har rätt att vägra sälja också, men den används sällan.
Jag har ett bra gäng historier som ligger väl i klass med de som redan nämnts (fast Gabbis är en verklig höjdare...), men jag vill inte sätta dem på pränt. Det verkar iaf inte finnas någon gräns för somligas dumhet...
Hilsen,
/PSenast redigerad av PatrikMalmo; 13 January 2011, 10:23.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Sedan borde affären alltid ställa några grundfrågor när någon skall köpa fisk;
Vilka fiskar har du? Storlek?
Hur stort kar har du?Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
En del är dumma på riktigt, ja, men det är inte alltid lätt att veta hur man skall göra heller. Alla butiker borde ju fråga vad de har för fisk idag och informera om grundläggande skötsel, men så är det inte och det är rätt dåligt. Det är inte självklart för alla att vissa fiskar går bättre i sött än salt och det är inte självklart att skötsel innebär byte av lite vatten och inte totalrengöring.
Inte lätt att veta att DEN killen hade ett guppyakvarium på 45 liter.Kommentar
-
Den värsta kombinationen är de som för sig och pratar självsäkert. "Tjena, kul att vara här igen! Hann inte i helgen, lillgrabben var hängig. Fick ni in några demasoni i större storlek? Jamen jajjamensan vad fina, jag tar tio. Packa dem för en timmes resa ungefär."
Inte lätt att veta att DEN killen hade ett guppyakvarium på 45 liter.Mvh AlexKommentar
-
Sant, de som kan föra sig och är självsäkra är svårt... där har jag också rykt några gånger.
Göran,
även om man ställer de frågorna så är det fler än du tror som inte alls har koll. De vet inte vilken fisk de har men vill ändå att man ska rekommendera sällskap till den fisk de har... storleken på akvariet är också en verklig kuggfråga för många. Fler som inte har koll än som har koll, generellt. Man får försöka måtta med händerna, kolla var de köpt akvariet, peka på olika storlekar och ändå blir det fel ibland.
Har man snackat lite fisk och sagt att en del arter som kunden tycker verkar snygga behöver ett stort akvarium, så är det inte ovanligt att kunden säger att den minsann har ett stort akvarium. Efter lite mer kollande och frågande visar sig akvariet ligga på 60 liter... DÅ kommer diskussionen om vad som är ett stort akvarium, varför Oscars inte är jättelämpliga, varför Malawi sannolikt inte funkar... har man inte jobbat i butik så anar man inte vidden, tror jag.
Rätt övertygad om att det finns många butikssäljare som gått ned sig i detta träsk och gett upp. Ge kunden vad den vill ha, punkt slut. Fråga inte, sälj.
Inte för att racka ned på något nu, men gå igenom verkliga nybörjarfrågor på detta och fler forum. De frågorna är många gånger _vettiga_ i relation till det man kan få höra i butik.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar