Varför överlever inte mina ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Weedobooty
    Användare
    • January 2011
    • 9

    Varför överlever inte mina ciklider?

    Hej.

    Jag behöver hjälp med att lösa ett problem. Jag har ett akvarium på cirka 100 liter. Genom åren har jag provat en massa ointressanta arter men nu vet jag ungefär vilka fiskar jag vill ha. Jag vill ha dvärgciklider. Mitt problem är att dom dör. Under det senaset halvåret har jag haft fem fjärilsciklider och fyra Apistogramma och det är bara en kvar. Det typiska scenariot är att fisken tappar livsgnistan, står apatisk nånstans i akvariet några dagar och sen återfinns i ryggläge på botten. De mindre honorna har dött nån vecka före tillhörande hanne.

    Här är lite fakta om akvariet:

    100 liter
    Temperatur: runt 26-27 grader
    Ganska finkornig sand, gott om rötter att gömma sig i/under och fem-sex växter
    Nytt Eheim ytterfilter, med utblåset vid vattenytan och bra cirkulation
    Övriga invånare:
    -tre dvärgpandamalar
    -nio rödmunstetror
    -en guldbarb
    -en regnbågsfisk
    -en stor mail (L144)
    -fem Otocinclus

    De andra fiskarna förefaller må förträffligt och dödsfallen är sällsynta och oftast sammanfallande med hög ålder. Inga som helst tecken på våld mellan några fiskar.

    Jag byter cirka en tredjedel av vattnet en gång/vecka. Tillsätter näring (PMDD) enligt recept.

    Matar med flake, små granulat och nån gång ibland med fryst foder (mygglarver, mysis och daphnia). Jag ser cikliderna äta både och med god aptit, åtminstone innan dom har gått in i depressionsstadiet.

    Bra ny belysning (rör som heter nåt med fem som är "the shit" enligt Akvarielagret). Belysningen tänd cirka tio timmar per dygn. Inget solljus når akvariet.

    Två milliliter Easycarb om dagen för växterna.

    15 ml Happy-life flytande filtermedia nån gång ibland.

    Förutom problemet att cikliderna dör, tycker jag att det lätt "gror på" med alger i akvariet. Jag får trådalger och växterna har nån slags slam på sig och ser inte helt välmående ut.

    Är det någon av de här parametrarna som är olämpligt för dvärgciklider? Finns det andra parametrar av intresse? Kan nån hjälpa mig att lösa gåtan?
  • GöranE
    Användare
    • February 2009
    • 334

    #2
    Hur är dina vattenvärden? PH, Nitrit, KH mm ?
    Du skriver att det är bra cirkulation i karet. Se till att det inte är för mycket cirkulation. Apistogramma är inte så förtjust i det.
    Skulle kunna vara något parasit? Har du provat att medicinera?
    Jordätare är det som gäller..

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

      #3
      Ser att du skriver att dödsfallen är sällsynta och sammanfaller med hög ålder.
      Vissa apistogrammor blir ju inte mer än två-tre år.
      Kanske helt enkelt är det som är orsak?

      Kommentar

      • Weedobooty
        Användare
        • January 2011
        • 9

        #4
        Ursprungligen postat av GöranE
        Hur är dina vattenvärden? PH, Nitrit, KH mm ?
        Du skriver att det är bra cirkulation i karet. Se till att det inte är för mycket cirkulation. Apistogramma är inte så förtjust i det.
        Skulle kunna vara något parasit? Har du provat att medicinera?
        Hej. Ja, kanske det. Hur kollar man vattenvärdena? Vilken parasit ska jag prova att medicinera mot?

        Kommentar

        • Weedobooty
          Användare
          • January 2011
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Pabbe
          Ser att du skriver att dödsfallen är sällsynta och sammanfaller med hög ålder.
          Vissa apistogrammor blir ju inte mer än två-tre år.
          Kanske helt enkelt är det som är orsak?
          Nej, dom var nyköpta och inte ens fullvuxna. Dödsfallen av hög ålder är de andra fiskarna, menar jag.
          Senast redigerad av Weedobooty; 07 January 2011, 20:21. Anledning: jag var otydlig i mitt första försök

          Kommentar

          • Weedobooty
            Användare
            • January 2011
            • 9

            #6
            Är cirkulationen från ett vanligt ytterfilter för mycket?

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #7
              Beror på vilket ytterfilter.

              Hur är barben mot cikliderna? Barber kan jaga en del som kan stressa cikliderna.

              Annars tror jag att det kan vara kopplat till dina alger. Om du har alger som du beskriver kanske akvariet inte är i full balans. Hur länge har det varit igång? Hur ofta rengör du filtret? Om du har slamliknande alger så kan det vara cyanobakterier.

              En annan tanke. Easy Carbo innehåller ett gift för vattenlevande organismer. Om man doserar enligt förpackningen ska det inte vara några problem, men apistogrammas är allmänt känsliga och kanske inte gillar detta? ...Bara en tanke. Säkert många som kör detta och det ändå fungerar.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Weedobooty
                Användare
                • January 2011
                • 9

                #8
                Barben är helt harmlös. Det förekommer inget jagande i akvariet.

                Hur kommer man tillrätta med cyanobakterier?

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • October 2009
                  • 939

                  #9
                  Ursprungligen postat av Weedobooty
                  /../ Hur kollar man vattenvärdena? /../
                  Akvarielagret har några billiga och bra mätstickor. Inga mätstickor ger dig exacta resultat, med de ger en bra indikation på om några värden är fel, så börja med dom.
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  • Botia
                    Användare
                    • June 2009
                    • 63

                    #10
                    Ursprungligen postat av DRE
                    Beror på vilket ytterfilter.

                    Hur är barben mot cikliderna? Barber kan jaga en del som kan stressa cikliderna.

                    Annars tror jag att det kan vara kopplat till dina alger. Om du har alger som du beskriver kanske akvariet inte är i full balans. Hur länge har det varit igång? Hur ofta rengör du filtret? Om du har slamliknande alger så kan det vara cyanobakterier.

                    En annan tanke. Easy Carbo innehåller ett gift för vattenlevande organismer. Om man doserar enligt förpackningen ska det inte vara några problem, men apistogrammas är allmänt känsliga och kanske inte gillar detta? ...Bara en tanke. Säkert många som kör detta och det ändå fungerar.
                    Jag hade tidigare apisto, kakaduor vill jag minnas. Dessa dog som flugor på löpande band och jag fattade ingenting då jag inte förlorat andra fiskar. En del gick i samma kar men det var bara kakaduorna som dog.

                    Jag provade då att sluta med EC och efter det dog ingen mer (det var ett inkört kar och värdena var precis som jag ville ha dem i övrigt)
                    Så i mitt fall vågar jag psåtå att det var EC som spökade - varför vet jag inte för jag doserade verkligen efter anvisning.

                    Kan ju inte säkert säga att det är samma orsak här men kanske det kan vara värt att prova att vara utan EC en tid?
                    Och som ovan i början skriver - de vill inte ha för mycket drag i baljan, jag fick dra ner på mitt

                    Kommentar

                    • nicson
                      Användare
                      • January 2010
                      • 639

                      #11
                      Skulle bara ha tetrorna som sällskap till dvärgarna i 100 l. Röda mygglarver skulle jag skippat - i bästa fall packade med bakterier, i värsta fall med gift/industriavfall. Samt kontaktallergiframkallande. Håll pH på 6 - i vart fall under 7. Nitrit måste vara 0 för dessa fiskar men även nitrat är känsligt...

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

                        #12
                        weedobytys problem är inte o kunskap. Han har gjort allt som borde ha behövt av en akvarist. Jag e ingen bacterolog själv, men inte idiot för att iakta förändringar. Det är något snett med vattnet nuförtiden. Jag kan inte säga mer än att det måste ha med svampar- +andra bacterier att göra. Vattnet kan se hur bra ut som helst. Du kollar pH, DH, Nitrit , Fosfat, konduktivitet. Ändå händer det , som Han nämner.. Jag har varit i branshen i 35år. Sådana händelser fanns inte iaf, vad jag kännde till för -20 år sedan.. Mycket förståele till ditt dilema. Har själv haft samma problem. Lösning.. Plantera med växter. I de akvarium , har jag haft mindre problem , själv. mvh

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

                          #13
                          Kan det vara att det är kloramin i vattnet och att du kanske borde prova med vattenberedningsmedel. Men med ett ytterfilter så borde du ha bra med bakterier i alla fall (trots kloraminerna som försöker minska antalet bakterier)
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Joakim E
                            Användare
                            • February 2010
                            • 128

                            #14
                            Har du använt silicon i karet nyligen?? den niten gick jag på. Jätteviktigt att använda rätt i så fall... hoppas det löser sej.
                            Jocke Eriksson
                            SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

                            Kommentar

                            • Weedobooty
                              Användare
                              • January 2011
                              • 9

                              #15
                              Nix. Inget silicon.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...