Kom över fyra st crassilabris, sju-tio cm, häromdagen. Länge sedan jag såg den arten. Livliga rackare. Svåra att fånga på bild med min kamera. De gör skäl för benämningen jordätare; oavbrutet silas sand ut genom gälarna. Samtidigt så är de ej rädda att röra sig i mellanskiktet och ytan ibland. Kul, då mina satanoperca bara är vid botten mest.
Nu räknas ju crassilabris som centralamerikanare. Sydöstra Panama är väl dess vanligaste fångstplats. Någon osäker uppgift finns dock om att den fångats i nordligaste Colombia, så kanske är den en gränsöverskridare som säkert ska trivas med mina sydamerikanare...
Lite bilder lyckades jag med. Sen kan jag drömma om att de ska bli lika denna också:
Nu räknas ju crassilabris som centralamerikanare. Sydöstra Panama är väl dess vanligaste fångstplats. Någon osäker uppgift finns dock om att den fångats i nordligaste Colombia, så kanske är den en gränsöverskridare som säkert ska trivas med mina sydamerikanare...
Lite bilder lyckades jag med. Sen kan jag drömma om att de ska bli lika denna också:
Kommentar