Herichtys Carpintis "Escondido"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

Ursprungligen postat av DaRe
    Akvarielagret och de fanns då att beställa från Glaser tror jag det var.

Lite besviken blir man allt, då jag speciellt köpte dessa i tron att det var dessa lite vackrare variant (i min mening).

Känns som om grossister gärna märker upp sina fiskar med lite häftigare benämning i de fall det är svårt att säkert säga. Detta för att sälja bättre. Svårt för butiker sedan att kontrollera alla fiskar särskilt som de är ungdjur när de får dem.

Men egentligen borde man ha rätt att reklamera, men det är svårhanterbart med levande varelser...
    Och jag tror Glaser köpte ett gäng från Tjeckien, där dom dök upp först på listor. Dom fanns samtidigt på båda listorna, dock dyrare från Glaser, vilket är naturligt om dom köpt dom från Tjeckien
    Det är klart, lägger man till "Escondido" på Carpinte så blir dom ju mera attraktiva och lättsålda, och man kan ta ut mera för dom Och som du sa, så är det lite svårt att se skillnad på dom när dom bara är 5 cm eller så. Hur som helst så är det tråkigt när man får nått annat än det man köpt dom som, har man ju varit med om några gånger tyvärr Och dessutom betalat dyrare för.
    Senast redigerad av JockeB; 17 May 2011, 11:10.
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Iofs dessa har ungefär samma mönster som mina. Jag ska smacka in fler bilder på de andra också som jämförelse och försöka fånga nosen lite bättre.

Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Lite fler bilder, vad tror ni kan det vara escondido?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • May 2006
          • 1816

Här är en bild på min hane som jag hade för ett par år sedan, tyvärr så har jag bara bilder på den i lekdräkten.

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Riktigt stilig och bra foto också.

Är det en escondido du hade? Vad tror du då i så fall om mina?

///David

Kommentar

• Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • May 2006
              • 1816

Riktigt stilig och bra foto också.

Är det en escondido du hade? Vad tror du då i så fall om mina?
              Ja min var en Escondido. Köpte ett par av Micke Jarhl, han kanske har något foto på dem.

Jämför med artregistret http://www.ciklid.org/artregister/ar...scondido&fp=01

Men jag får nog hålla med Jocke om att dina inte är Escondido.
              Har för mig mina var lite mer åt det turkosa hållet samt att dem inte hade de 3 svarta markeringarna mitt på kroppen utan hade grön/turkost över hela kroppen.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

snyfft!

///David

Kommentar

• Gäst

Jag tycker de ser bra ut... Att du inte har vad du trodde dig ha köpt är naturligtvis beklagligt men det är ju inte etiketten som avgör om en fisk är snygg eller inte! (Dina bilder får mig att minnas de exemplaren jag själv hade en gång i tiden... Blir lite nostalgisk och tycker det är synd om du eventuellt inte kan uppskatta dem fullt ut för vad de ändå är)

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • May 2006
                    • 1816

snyfft!
                    Visst e det trist att inte få det man förväntat sig, men deppa inte för det H.carpinte är en av de absolut snyggast cikliderna alla kategorier, tycker i alla fall jag

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Jodå jag gillar dem skarpt, men visst om jag riktat in mig på just Escondido så blir man ju lite
                      besviken. dock är dessa en av favoriterna i karet och de jag fotar mest.

Jag är glad även om man inte kan tro det baserat på förra inlägget

///David

Kommentar

• RobinH
                        Användare
                        • August 2008
                        • 2150

Här e en escondido hos jeff raps.
                        CA

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Stilig, kanske är det lite mer turkost längst käken och bukfenan på denna än mina, möjligen lite mer mönster strax över läppen, men väldigt lite i så fall.

///David

Kommentar

• RobinH
                            Användare
                            • August 2008
                            • 2150

Stilig, kanske är det lite mer turkost längst käken och bukfenan på denna än mina, möjligen lite mer mönster strax över läppen, men väldigt lite i så fall.
                            Jag tycker det är väldigt mycket skillnad mot dina vad man kan se på foto iaf.
                            Sen tyckte jag inte Rickards(Jinnarparens) såg ut som escondido heller efter att ha varit där och kollat på dom om dom nu skulle kommit från samma sändning!

Dom gröna/turkosa fläckarna är mycket mer sammanhängande på Escondido istället för mer likt prickar på dina.

Den du har foto på förstasidan påminner ju mer om en Escondido men då var dom väl ungdjur och har nu växt till sig lite och ändrat teckningen eller?

Men dom är ju granna i vilket fall som helst
                            Senast redigerad av RobinH; 30 June 2011, 15:46.
                            CA

Kommentar

• Ove Planstedt
                              NCS Medlem
                              • May 2006
                              • 1816

Här e en länk till en bild på min gamla hane.

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

Angående om det är escondido eller inte.
                                Personligen tycker jag det är svårt att avgöra vad som är en escondido eller inte. Speciellt då genom att bara se enstaka bilder.

Har haft escondido från TUIC vid 2 tillfällen (får se till att leta fram de bilderna jag tog då).
                                Tror att de som MJ hade kom från mig, men jag kan ha fel, MJ vet säkert.

De olika escondido som jag hade visade upp rätt stora skillnader, det finns säkert skillnad på olika individer här också.

De jag har nu, som är från Glaser, påminner om escondido, men jag tycker själv att det är alldeles för tidigt att fastslå en sån sak. Eller syns det redan på små fiskar.

Vi kanske skulle kalla dem vi har för H Carpinte 'grann' istället, för granna det är de.
                                De är de finaste carpinte jag haft sen jag hade mina escondido, det är jag i alla fall säker på.
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...