Herichtys Carpintis "Escondido"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Herichtys Carpintis "Escondido"

12-15cm 3st. Några bilder.
    Senast redigerad av DaRe; 03 January 2011, 01:14.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

Ursprungligen postat av DRE
    Riktigt fina DRE

Men dom kommer inte från Rio Escondido! den varianten kallas bara Carpintis "Escondido" dom kommer från Laguna La Vega Escondida
    CA

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Aha, de är listade som Rio Escondido därav denna tolkning. Var kan jag läsa mer om detta?
      Dels här:

Dels här
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• RobinH
        Användare
        • August 2008
        • 2150

Det e nog många som tolkar det som att fångstplatsen är rio Escondido efter som den kallas Escondido men så är inte fallet
        Det e en soppa med alla fångstplatser för H.carpinte men just Escondido varianten har Laguna La Vega Escondida Nära Rio Panucos som fångstplats
        Finns nog mycket info om man googlar Carpinte "Laguna La Vega Escondida"!
        CA

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Tack för den infon! Artregistret borde också uppdateras då det där står floden escondido.

///David

Kommentar

• RobinH
            Användare
            • August 2008
            • 2150

Tack för den infon! Artregistret borde också uppdateras då det där står floden escondido.
            Vi e här för att hjälpa varandra
            CA

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

Riktigt snygga!

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Kan någon justera ämnesrubriken till Herichtys Carpintis "Escondido" så inte fler blir förvillade.

En bild på alfahannen i akvariet. Sajicahonan som har yngel bugar dock inte utan har motat bort grabben 30cm. Sajicorna ska inte stanna i detta akvarium utan ska tids nog säljas, men snygga är den. Svåra att skiljas ifrån.

///David

Kommentar

• RobinH
                  Användare
                  • August 2008
                  • 2150

Kan någon justera ämnesrubriken till Herichtys Carpintis "Escondido" så inte fler blir förvillade.

En bild på alfahannen i akvariet. Sajicahonan som har yngel bugar dock inte utan har motat bort grabben 30cm. Sajicorna ska inte stanna i detta akvarium utan ska tids nog säljas, men snygga är den. Svåra att skiljas ifrån.
                  Fixat

Mycket fin Dre e den redan 30cm??
                  Hur ser den andra ut? e det ett par du fått tag i eller?
                  CA

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Jag har tre, jag hade tänkt 2 honor en hanne men det blev 2 hannar 1 hona tror jag. De har visat upp sig lite för varandra men inte mer. Hannen är c.a 18 cm och har nära dubblat sedan jag köpte honom. Måste få till bättre bilder, han är magnifik i mina ögon!

///David

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Nu har jag 4 men jag vet inte om jag har samma kön eller hur det är. inga lektendenser dock...

///David

Kommentar

• JockeB
                        Användare
                        • May 2004
                        • 2964

Snygga! Vill inte vara någon "partypooper", men jag är ganska säker på att dessa inte är "Escondido" utan den vanliga Carpintis. (Inte illa det heller)
                        Escondidon är ju den med mest fläckar på sig av alla, dom har inte den kala nosen som dina har, utan dom är färgade även där.
                        Här är en bild på en Escondido:

Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Aha, ja så kan det säkert vara. Hur de säljs är inte alltid korrekt det är helt klart. Nåja de är är snygga i alla fall.

///David

Kommentar

• RobinH
                            Användare
                            • August 2008
                            • 2150

Ursprungligen postat av Beast
                            Snygga! Vill inte vara någon "partypooper", men jag är ganska säker på att dessa inte är "Escondido" utan den vanliga Carpintis. (Inte illa det heller)
                            Escondidon är ju den med mest fläckar på sig av alla, dom har inte den kala nosen som dina har, utan dom är färgade även där.
                            Här är en bild på en Escondido:

http://www.aquamojo.com/escondido/Escondido%20147b.jpg
                            Håller med dig där Jocke..

Men snygga är dom i vilket fall som helst! Vem e det som har sålt dom som Escondido?
                            CA

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Akvarielagret och de fanns då att beställa från Glaser tror jag det var.

Lite besviken blir man allt, då jag speciellt köpte dessa i tron att det var dessa lite vackrare variant (i min mening).

Känns som om grossister gärna märker upp sina fiskar med lite häftigare benämning i de fall det är svårt att säkert säga. Detta för att sälja bättre. Svårt för butiker sedan att kontrollera alla fiskar särskilt som de är ungdjur när de får dem.

Men egentligen borde man ha rätt att reklamera, men det är svårhanterbart med levande varelser...

///David

Kommentar

Arbetssätt...