FLUBENOL %5 PÅ DISKUS

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    FLUBENOL %5 PÅ DISKUS

    NÅGON SOM VET DOSERING & HUR MAN MEDICINERAR MED DETTA??


  • Gep
    Användare
    • June 2002
    • 23

    #2
    receptet finns i Handbook of fish decises utgiven av t.f.h
    Har tyvärr lagt min bok på ett "bra" ställe.

    Guran
    Guran

    Kommentar

    • tona
      Användare
      • March 2003
      • 24

      #3
      citat:
      NÅGON SOM VET DOSERING & HUR MAN MEDICINERAR MED DETTA??


      Innan man tillsätter flubenolen till akvariumet skall man göra en stor rengörning av karet samt byta ut 50% av vattnet.Dosen skall då vara 200mg per 100liter vatten.Innan man tillsätter det till karet skakar man dosen i en burk eller liknande för att medicinen skall lösas upp eller i alla fall bli finfördelad.Sprid sedan ut detta direkt i karet.Kuren köres i 7 dagar sedan upp repar man den i 2 yttligare omgångar(även vatten bytena) ,detta pga medicinen är långtidsverkande.Medicinen gör så att parasiterna kväves till döds.

      Många blandar även ut dosen i aceton 10ml/200mg flubenol /100 liter vatten.Detta finfördelar också medicinen men inte den verkande delen
      flubendazolen.Andvänder man aceton måste man ha flera syrestenar i för att driva ur acetonen ur vattnet.Man måste även ha koll på karet så det inte blir nånn syrebrist.

      DMSO är en yttligare medicin som man kan blanda i hop flubenolen med ,den till skillnad mot det andra jag nämnde löser upp den verkande delen och tar i princip död på alla parasiter efter 7 dagar.Den tar även död på äggen efter parasiterna.DMSO är mycket giftigt och man skall hanskas försiktigt med det.Dosering 10ml/200mg/100liter vatten

      Nackdelen med medicinen är att du måste ha en mycket förstående sambo eller partner detta pga att det luktar mycket illa.Annars är det kanon

      Har man botten filter som jag!! och råkat få in skit i karet är det svår behandlat eftersom det kan finnas en massa ägg under botten filtret.Jag kör då en kur på 3 dagar samt gör en stor regörning mellan varje kur samt 50% vatten byte Kuren kör jag också i 3 veckor men doserar yttligare i 6 omgångar(utan DMSO).Lycka till !!!!DMSO kan vara svårt att få tag på men ringer man till SVA och begär ett recept kan det gå eller till det lokala djura apoteket.Kan du då förklara hur du skall dosera och kan hänvisa till någon fakta litteratur så är det nog inga problem.Källa Diter Untergasser

      Mvh Tony Johansson Hemsida: http://www.tonysdiskus.cjb.net/


      Kommentar

      Arbetssätt...