Vad tål strömavbrott?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JensJ
    NCS Medlem
    • June 2002
    • 67

    Vad tål strömavbrott?

    Lustig rubrik kanske. Ett par bekanta till miig vill gärna starta upp et 540 liters i sitt hus ute på landet. De är inga erfrna akvarister men väldigt intresserade djurägare. Jag började med att rekommendera Malawiciklider. Dessa är ju både färggranna, intressanta och tacksamma. Nu kröp det emmelrertid fram att de har strömavbrott titt som tätt på vintrarna. Ibland kan strömmen vara borta över 2-3 dygn. Jag blev då lite tveksam till min rekommendation.

    Finns det någon på forumet som bor under sådana premisser dvs med strömavbrott liknande det jag beskrev? Och vad har ni kommit fram till är lämpliga fiskar som faktiskt kan klara att allt står still. Givetvis förstår jag att ett överbefolkat akvarium är känsligare men det borde skilja på fisktyper också. Kanske att jag ska rekommendera dem att starta detta akvarium som ett sällskapsakvarium. Med guramis. De tål ju syrefattigt vatten

  • leifbnilsson
    Användare
    • December 2002
    • 17

    #2
    Ett alternativ är ett elverk till 6'000kr som levererar ca. 10 Amp. och då kan man ju även koppla kyl/frys och lite ljus i huset.

    Mvh/
    leif b
    Mvh/
    leif b

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #3
      fast de flesta guramis är värmeälskande.

      Macropoder däremot gillar lite kyligare vatten och andas atmosfärisk luft, å till dom kanske ett rejält stim kardinalfiskar kan passa som även de gillar kallare vatten, där blir det väll lite mer problem med syre dock.

      fish r friend

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • January 2003
        • 432

        #4
        Fiskarna har normalt sett inga problem att klara av ett strömavbrott (att vattencirkulationen upphör och att temperaturen faller aningen) under några dagar. Däremot så kan det bli problem med en skitig filterpatron om den får sitta kvar i karet en längre tid vid ett eventuellt strömavbrott. Jag kan inte se att Malawiciklider skulle föranleda några större problem att hålla under de förutsättningarna jämfört med andra sällskapsfiskar. Naturligtvis finns det fiskar som tolererar stillstående och syrefattigt vatten mycket bättre än andra, men det skall inte behöva styra valet av fisk i det här fallet tycker jag.

        Vänliga hälsningar


        F.H.
        /Fredrik

        Kommentar

        Arbetssätt...